تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها

تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها


263

1399/8/26

17:58


معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینمای جهان که با اقتباس از رمان ها ساخته شدند + بررسی تفاوت آن ها با نسخه اصلی کتاب ها/ از فیلم هری پاتر تا ارباب حلقه ها

تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها

۲ ساعت پیش
معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینمای جهان که با اقتباس از رمان ها ساخته شدند + بررسی تفاوت آن ها با نسخه اصلی کتاب ها/ از فیلم هری پاتر تا ارباب حلقه ها

تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها

اختصاصی سلام سینما- نمایش‌نامه‌ها، ترانه‌ها و داستان‌های واقعی می‌توانند منبع الهام برای ساختن یک فیلم باشند. حتی یک اپلیکیشن نیز می‌تواند برای فیلم‌نامه نویس، الهام‌بخش باشد و انگیزه‌ی استودیویی را برانگیزد. اما کتاب‌ها هم‌چنان محبوب‌ترین منبع الهام برای فیلم‌نامه‌ نویسان هستند. از صدها فیلمی که براساس کتاب ساخته شده‌اند، اینجا بدون هیچ ترتیبی به معرفی 19 تا از بهترین‌های آنان می‌پردازیم.

مقایسه و تفاوت‌های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن‌ها

1- فرزندان انسان «Children of Men» سال 2006

براساس رمان هیجان‌انگیز پادآرمانشهری از «فیلیس دروثی جیمز»، چاپ شده در سال 1992

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - فرزندان انسان (Children of Men)

خلاصه‌ی داستان: در سال 2027 جهان دچار بحران فرزندآوری می‌شود و به مدت دو دهه است که هیچ کودکی به دنیا نیامده است. این بحران باعث شده تا جهان در آستانه‌ی فروپاشی قرار گیرد. «تئو»(کلایو اوون) که یک فعال سابق ناامید است، توسط همسر سابقش «جولیان»(جولیان مور) مأمور کمک به انتقال مخفیانه‌ی یک زن باردار پناهجو(کلیر هوپ اشیتی) می‌شود.

تفاوت‌های مهم: بسیاری از کاراکترهایی که در رمان «جیمز» وجود داشته‌اند تغییر کرده یا حذف شده‌اند. بطور مثال کاراکتر «جولیان» ترکیبی از دو کاراکتر متفاوت است.

نکات مهم: کارگردان این فیلم «آلفونسو کوارون» به دلیل استفاده‌ی فراوان از سکانس‌های تک برداشتی به خصوص سکانس شش دقیقه‌ا‌ی کمین، مورد تحسین قرار گرفت.

 

2- مرا با نامت صدا کن «Call Me By Your Name» سال 2017

براساس رمان «آندره آکیمان»، چاپ شده در سال 2007

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - مرا با نامت صدا کن (Call Me By Your Name)

خلاصه‌ی داستان: «الیو»(تیموتی شلمی) 17 ساله دلباخته‌ی «الیور»(آرمی هامر) دستیار 24 ساله‌ی پدرش می‌شود.

تفاوت‌های مهم: طرفداران این رمان، به خوبی می‌دانند که نویسنده‌ی فیلمنامه، «جیمز آیووری»، زمان وقوع داستان را از سال 1987 به سال 1983 انتقال داده است و برخلاف رمان در پایان‌بندی فیلم، خبری از سکانسی در زمان امروزی نیست.

نکات مهم: «آکیمان» در سال 2020 دنباله‌ای بر این رمان با نام «مرا پیدا کن» به انتشار رساند.

 

3- عروس شاهزاده «The Princess Bride» سال 1987

براساس رمان «ویلیام گلدمن»، چاپ شده در سال 1973

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - عروس شاهزاده (the princess bride)

خلاصه‌ی داستان: «وستلی»(کری الویس) باید معشوقه‌اش «شاهزاده باترکاپ»(رابین رایت) را از دست «شاهزاده هومپردینک»(کریس ساراندون) نجات دهد.

تفاوت‌های مهم: «ویلیام گلدمن» شخصاً نگارش فیلمنامه را برعهده گرفت و با اعمال تغییراتی در داستان، خودش را از فیلم حذف کرده است.

نکات مهم: «کری الوز» و «مندی پتینکین» تمام صحنه‌های مبارزه با شمشیر را بدون حضور بدلکار انجام داده‌اند.

 

4- 12 سال بردگی «12 Years A Slave» سال 2013

براساس کتاب خاطرات «سالومون نورث‌راپ»، چاپ شده در سال 1853

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - 12 سال بردگی‌ (12Years a Slave)

خلاصه‌ی داستان: «سالومون نورث‌راپ»(چویتل اجیوفور) یک مرد سیاه‌پوست آزاد است که توسط آدم‌ربایان به بازار برده‌ها در سال 1841 فروخته می‌شود. او 12 سال به عنوان برده زندگی می‌کند و در تمام این 12 سال تلاش می‌کند تا به خانواده‌اش بازگردد.

تفاوت‌های مهم: این فیلم به کتاب «سالومون نورث‌راپ» بسیار وفادار بوده است. اگر چه شخصیتی مثل «هنری بی. نورث‌راپ» که کمک زیادی به نجات «سالومون» کرد، از داستان فیلم حذف شده است.

نکات مهم: «مایکل فسنبندر» نقش یک فرد الکلی را به روش متداکتینگ ایفا کرده است. او برای این کار از طراح گریم فیلم خواسته بود که بدنش را آغشته به الکل کند تا همه‌ی بازیگران هنگام فیلمبرداری بوی آن را استشمام کنند.

 

5- زنان کوچک«Little Women» سال 2019

براساس رمان پرطرفدار «لوئیزا می الکات»، چاپ شده در سال 1868

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - زنان کوچک (Little Women)

خلاصه‌ی داستان: در اوج جنگ داخلی آمریکا، «خواهران مارچ» به خصوص «جو» که نویسنده است، وارد بزرگسالی شده، عاشق و فارغ می‌شوند و روابط خانوادگی‌شان را می‌آزمایند.

تفاوت‌های مهم: در اقتباسی که «گرتا گرویگ» از رمان «الکات» کرده است، ساختار رمان را به شیوه‌ای بازطراحی کرده که روایت، مدرن‌تر و پایان‌بندی فیلم منظم‌تر شده است.

نکات مهم: این فیلم هفتمین اقتباس از رمان «زنان کوچک» است.

 

6 اقتباس «Adaptation» سال 2002

براساس رمان غیرداستانی «سوزان اورلینز» به نام «دزد ارکیده»، چاپ شده در سال 1998

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - اقتباس (Adaptation)

خلاصه‌ی داستان: در این فیلم شگفت‌انگیز، «چارلی کافمن»(نیکولاس کیج) توسط برادر دوقلویش «دونالد کافمن» تهدید می‌شود که اگر فیلمنامه‌ی اقتباسی «دزد ارکیده» را به موقع تحویل ندهد، او به جایش این کار را انجام خواهد داد. نوشتن این فیلمنامه کار او را به فلوریدا می‌کشاند که در آنجا درگیر یک ماجرای جنایی با «سوزان اورلینز» می‌شود.

تفاوت‌های مهم: نویسنده‌ی فیلمنامه، یعنی «چارلی کافمن» کاری بسیار جذاب و خنده‌دار کرده است. او به جای اقتباس از داستان «اورلینز»، برداشتی آزاد از آن رمان داشته و بجای روایت داستان دستگیری «جان لاروش»، رابطه‌ای عاشقانه میان نویسنده‌ی رمان و نویسنده‌ی فیلمنامه برقرار کرده است. همچنین او یک برادر دوقلو برای خودش ساخته که در عالم واقعیت وجود ندارد.

نکات مهم: «چارلی کافمن» و برادر خیالی او «دونالد کافمن»، هردو برای نوشتن این فیلمنامه نامزد جایزه اسکار شده‌اند.

 

7- انتخابات «Election» سال 1999

براساس رمان «تام پروتا»، چاپ شده در سال 1998

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - انتخابات (Election)

خلاصه‌ی داستان: «تریسی فلیک»(ریس ویترسپون) که یک دانش‌آموز دبیرستانی باانگیزه است، تصمیم دارد تا برای رئیس انجمن دانش‌آموزی مدرسه، کاندید شود اما با خرابکاری معلمش (متیو برادریک) روبرو می‌شود.

تفاوت‌های مهم: با اینکه «الکساندر پاین» تلاش کرده است تا پایان‌بندی فیلم به پایان‌بندی رمان وفادار باشد اما این دو تفاوت بسیاری از هم دارند.

نکات مهم: در دبیرستانی که «الکساندر پاین» فیلمش را در آنجا فیلمبرداری کرده است، واقعاً کلاس‌های مدرسه در حال برگزاری بوده‌اند.

 

8 عقل و احساس «Sense and Sensibility» سال 1995

براساس رمان کلاسیک «جین آستن»، چاپ شده در سال 1811

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - عقل و احساس (sense and sensibility)

خلاصه‌ی داستان: پس از تجربه‌ی فقر، «الینور دشوود»(اما تامپسون) به همراه خواهرش «ماریان»(کیت وینسلت) تلاش می‌کنند تا با عشق، سرنوشت خود را تغییر دهند.

تفاوت‌های مهم: «تامپسون» که خودش فیلمنامه را نوشته بود، ثروت خانوادگی «دشوود» را نیز وارد داستان فیلم کرد تا تغییر ناگهانی وضعیت مالی این خانواده برای مخاطب مدرن قابل درک باشد.

نکات مهم: «تامپسون» در ابتدا نقش «الینور» را برای بازیگر دیگری نوشته بود.

 

9- دختران بدجنس «Mean Girls» سال 2004

براساس کتاب غیرداستانی «رزالیند وایزمن» به نام «زنبورهای ملکه و خواستن‌ها»، چاپ شده در سال 2002

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - دختران بدجنس (Mean Girls)

خلاصه‌ی داستان: دانش‌آموز جدیدالورود «کیدی هرون»(لیندزی لوهان)‌ برای برقراری ارتباط با سایر دانش‌آموزان دبیرستان جدید، با مشکلات پیچیده‌ای روبرو شده است. او توسط «رجینا جورج»(ریچل مک آدامز) با نام مستعار «زنبور ملکه» یکی از اعضای گروه سه‌گانه «پلاستیک‌ها»، تحت حمایت قرار می‌گیرد.

تفاوت‌های مهم: کتاب «وایزمن» غیرداستانی است و هیچکدام از المان‌های روایتی فیلم را درخود ندارد. نویسنده‌ی فیلم «تینا فی» از مشاهدات «وایزمن» درباره‌ی دختران نوجوان و مسائل آنها برای نوشتن داستان این فیلم الهام گرفته است.

نکات مهم: این اولین فیلم «آماندا سایفرد» است.

 

10- رستگاری در شاوشنک «Shawshank Redemption»‌ سال 1994

براساس رمان «استیون کینگ» به نام «ریتا هی‌ورث و رستگاری در شاوشنک» چاپ شده در سال 1992

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - رستگاری در شاوشنک (The Shawshank)

خلاصه‌ی داستان: «اندی»(تیم رابینز) متهم به قتل همسر و معشوقه‌اش شده است. او ادعای بی‌گناهی دارد. فیلم تلاش‌های «اندی» را برای فرار از زندان ایالتی شاوشنک به تصویر می‌کشد. هم‌بندی او «رِد»(مورگان فریمن) توصیه‌هایی به او می‌کند.

تفاوت‌های مهم: در داستان اصلی «رِد» یک مرد سفیدپوست ایرلندی است.

نکات مهم: این رمان از «استیون کینگ»، منبع اقتباس برای فیلم‌های دیگری مثل «شاگرد توانا» و «کنار من بمان» بوده است.

 

11- هری پاتر و زندانی آزکابان «Harry Potter and The Prisoner of Azkaban» سال 2004

براساس رمان «جی کی رولینگ» با همین نام، چاپ شده در سال 1999

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and Prisoner of Azkaban)

خلاصه‌ی داستان: «هری پاتر»(دنیل ردکلیف) سومین سال تحصیلش در مدرسه جادوگری هاگوارتز را به پیگیری داستان مرموز «سایروس بلک»(گری اولدمن) اختصاص می‌دهد.

تفاوت‌های مهم: «مارادرها»(غارتگران) و نقشه‌ی آنان، نقشی مهم در کتاب و فیلم بازی می‌کنند اما داستان پیش‌زمینه‌ی آنها در فیلم، کمی متفاوت‌ از کتاب است.

نکات مهم: پس از «ریچارد هریس» که نقش «دامبلدور» را در دو قسمت اول «هری پاتر» ایفا کرده بود، این نقش به «یان مک‌کلن» پیشنهاد شد. پس از اینکه او این پیشنهاد را رد کرد، این نقش به «مایکل گمبون» رسید.

 

12- دختر گمشده «Gone Girl» سال 2014

براساس رمان «گیلیان فلین»، چاپ شده در سال 2012

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - دختر گمشده (gone girl)

خلاصه‌ی داستان: «ایمی دان»(رزاموند پایک) که زندگی خوبی در حومه‌ی شهر دارد و کودکی موفقی نیز داشته است، ناگهان ناپدید می‌شود و همه همسرش «نیک»(بن افلک) را مسئول ناپدید شدن او می‌دانند.

تفاوت‌های مهم: نقش والدین «ایمی» و پدر «نیک» که در رمان بسیار پررنگ است، در فیلم «فینچر» بسیار کم است.

نکات مهم: «ریس ویترسپون» که تهیه‌کننده‌ی فیلم است می‌خواست خودش نقش «ایمی» را ایفا کند اما «دیوید فینچر» به او گفت که به درد این نقش نمی‌خورد.

*همه نقدهای فیلم «دختر گمشده» (Gone Girl)*

 

13- رنگ بنفش «The Color Purple» سال 1985

براساس رمان «آلیس واکر»، چاپ شده در سال 1983

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - رنگ بنفش (The Color Purple)

خلاصه‌ی داستان: «سلی»(ووپی گلدبرگ) نامه‌ای می‌نویسد و در آن درباره‌ی زندگی دردناکش در روستاهای جورجیا، جدایی از دخترش «نتی»(آکوسوا بوسیا)، رابطه‌اش با عروس همسرش «سوفیا»(اپراه وینفری) و معشوقه‌ی همسرش «شاگ»(مارگارت آوری) توضیح می‌دهد.

تفاوت‌های مهم: در کتاب به شکلی عمیق‌تر به زندگی زنان داستان و رابطه‌ی پیچیده‌ی بین آنها پرداخته شده است.

نکات مهم: این اولین فیلم «ووپی گلدبرگ» بود و برای آن نامزد اسکار شد.

 

14- تاوان «Atonement» سال 2007

براساس رمان «یان مک‌ایوان»، چاپ شده در سال 2001

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - تاوان (atonement)

خلاصه داستان: «بریونی»(سیرشا رونان) دختر باهوش و خیال‌پردازی است. روزی او تصادفاً خواهرش (کیرا نایتلی)‌ را در آغوش پسر خدمتکار خانه(جیمز مک‌آوی)‌ می‌بیند و برداشت غلطی از آن می‌کند و همین شروع سلسله اتفاقات تلخی است که زندگی آنان را تغییر می‌دهد.

تفاوت‌های مهم: رمان «مک‌ایوان» بیشتر به درون قصه‌ی بین کاراکترها، تضادها و سوالات درونی می‌پردازد، در حالی که «جو رایت» در فیلمش این روابط را بیرونی کرده و زبانی سینمایی به آن بخشیده است.

نکات مهم: کتاب «تاوان» الهام گرفته از کتابی دیگر با نام «چیزی که میزی می‌دانست» است.

 

15- جادوگر شهر اُز «The Wizard of Oz» سال 1939

براساس رمان «ال. فرانک بام» به نام «جادوگر شگفت‌انگیز شهر اُز»، چاپ شده در سال 1900

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - جادوگر شهر از (The Wizard of Oz)

خلاصه‌ی داستان: یک دختر روستایی اهل کانزاس به نام «دوروثی» توسط گردباد به سرزمینی جادویی برده می‌شود. او در همان ابتدا فردی را می‌کشد و کفش‌های او را می‌دزدد. در ادامه او گروهی تشکیل می‌دهد که برنامه‌ی آن حمله به یک شهر است و به دنبال برآورده کردن لیستی از خواسته‌های جادوگر محلی است.

تفاوت‌های مهم: دمپایی قرمز «دوروثی» در داستان اصلی نقره‌ای است.

نکات مهم: اسب‌های شهر امرالد با رنگ‌های کریستالی رنگ‌آمیزی شده‌اند.

 

16- پارک ژوراسیک «Jurassic Park» سال 1993

براساس رمان علمی تخیلی «مایکل کریکتون»، چاپ شده در سال 1990

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

خلاصه‌ی داستان: «دکتر جان هاموند»(ریچارد آتنبورو) تم‌پارکی با استفاده از دایناسور‌های عروسکی ژنتیکی می‌سازد. او برای افتتاحیه از نوه‌هایش و برخی دانشمندان دعوت می‌کند تا از این پارک دیدن کنند اما اوضاع خوب پیش نمی‌رود.

تفاوت‌های مهم: در کتاب تمرکز زیادی روی یکی از دایناسورها به نام «پروکومسوگناتوس» وجود دارد که این دایناسور و همچنین لحظه‌ی وحشتناک ابتدایی کتاب، در فیلم حذف شده‌اند.

نکات مهم: ربات تی-رکس وزنی 12000 پوندی داشت و وقتی زیر باران آن را روشن می‌کردند باعث وحشت افراد پشت صحنه می‌شد.

 

17- ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه «Lord of The Rings: Fellowship of The Ring» سال 2001

براساس رمان «جی. آر .آر. تالکین»، چاپ شده در سال 1954

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - ارباب حلقه ها: یاران حلقه (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring)

خلاصه‌ی داستان: هابیتی به نام «فرودو بگینز»(الیجاه وود) خود را صاحب حلقه می‌بیند. حلقه نیرویی قدرتمند را به صاحبش می‌بخشد که باعث شده خیلی‌ها به دنبال آن باشند. یکی از کسانی که به دنبال تصاحب حلقه است، جادوگر بدذاتی به نام «سارومان»(کریستوفر لی) است.

تفاوت‌های مهم: رمان با مقدمه‌ای طولانی درباره‌ی تاریخ حلقه و سرگذشت هابیت‌ها آغاز می‌شود که در فیلم حذف شده است.

نکات مهم: «کریستوفر لی» به ملاقات «جی آر آر تالکین» رفت.

 

18- پدرخوانده «The Godfather» سال 1972

براساس رمان جنایی «ماریو پوزو» چاپ شده، در سال 1969

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - پدرخوانده (The Godfather)

خلاصه‌ی داستان: خانواده‌ی مافیایی «کورلئونه» که توسط فردی وطن‌پرست به نام «ویتو کورلئونه» سرپرستی می‌شود، در حال جنگ برای حفظ برتری خود در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است. پسر سر به هوای «ویتو» یعنی «مایکل»(آل پاچینو)، به مرور وارد کسب وکار خانوادگی می‌شود.

تفاوت مهم: پیشنهاد «جانی فوتین» به «ویتو» برای دادن پیشنهادی به رئیس استودیو که نتواند آن را رد کند، بخش بزرگتری را در داستان اصلی به خود اختصاص داده است.

نکات مهم: کاراکتر «فونتین» براساس «جان سیناترا» طراحی شده است.

 

19- آقای ریپلی با استعداد «The Talented Mr.Ripley» سال 1999

براساس رمان «پاتریشیا های‌اسمیت»، چاپ شده در سال 1955

مقایسه و تفاوت های 19 فیلم اقتباسی برتر با نسخه اصلی کتاب آن ها - آقای ریپلی با استعداد (The Talented Mr. Ripley)

خلاصه‌ی داستان: «تام ریپلی» تحت تأثیر زندگی ثروتمندانه‌ی «دیکی»(جود لا) و «مارگ شروود»(گوئنیث پالترو) در مأموریتی از سوی پدر «دیکی» به ایتالیا قرار می‌گیرد. او تلاش می‌کند تا به رابطه‌ی آنان پایان دهد و به همین دلیل شرایطی خطرناک برای او پیش می‌آید.

تفاوت‌های مهم: «آنتونی مینگلا» کاراکتر «تام ریپلی» را کمی بی‌پرواتر از کاراکتر او در رمان اصلی ساخته است. نکته‌ی دیگر، کاراکتری به نام «مردیت لوگ»(کیت بلانشت) است که در رمان اصلی حضور ندارد اما نقشی اساسی در پیشبرد روایت داستان فیلم دارد.

نکات مهم: سه ستاره از بازیگران این فیلم بعداً در فیلم «واگیر»(Contagion) مجدداً با یکدیگر هم‌بازی شدند.

منبع: ELLE

خبرهای مرتبط:

ده فیلم اقتباسی مهم سینمای ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو