مهارت های خویشتن داری برای تقویت خود کنترلی در شرایط مختلف

مهارت های خویشتن داری برای تقویت خود کنترلی در شرایط مختلف


منبع: آرگا

129

1399/8/26

22:06


مهارت خویشتن داری به صورت اکتسابی کسب می شود و هر فردی می تواند با اندکی تمرین این مهارت را کسب کند. در ادامه این بخش شما را با این مهارت آشنا می کنیم.

مهارت های خویشتن داری برای تقویت خود کنترلی در شرایط مختلف

خویشتن داری یکی از مهارت هایی می باشد که به صورت اکتسابی ایجاد می شود و هر فردی باید بتواند برای ارضای خواسته های خود کمی صبوری به خرج داده و شکیبایی کند.

رابطه خویشتن داری با صبوری چیست؟

مهارت های خویشتن داری

این مهارت به مهار نفس نیز معروف است و اندکی از افراد بر آن تسلط دارند. در واقع پرهیز از رفتار های شتاب زده یک مهارت محسوب می شود و اثرات بسیاری بر زندگی افراد دارد و می توان همدلی را در بین آن ها افزایش داده و روابط را بهبود بخشد. این مهارت بهتر است در دوران کودکی آموزش داده شود تا کودکانی با صبر پرورش دهید و این مهارت را در آن ها به صورت یک ویژگی و خصوصیت در بیاید. این مهارت را می توانید با روش های بسیاری کسب کنید. خویشتن داری یکی از مکانیسم های درونی می باشد و باعث می شود که تصمیم های ناگهانی شما به عمل تبدیل نشده و از رفتار شتاب زده شما جلوگیری می شود و همچنین موجب می شود که شما خود را با محیط تطبیق داده و بتوانید یک زندگی با کیفیت برای خود و اطرافیان خود بسازید.

فواید خویشتن داری

خویشتن داری یکی از مهارت هایی می باشد که می تواند تبعات بسیاری بر زندگی شما داشته باشد. در ادامه فواید آن را برایتان بررسی می کنیم و شما را بیش تر با این مهارت آشنا خواهیم کرد.

کم هزینه است

اگر بخواهیم این مهارت را بررسی کنیم در مقایسه با سایر نظارت ها این مهارت کم هزینه است و تنها هزینه ای که ممکن است داشته باشد کار های فرهنگی مربوط به این مورد است که کمی هزینه بر است اما تبعات بسیاری بر جامعه دارد که این هزینه ها قابل قیاس با آن تبعات و فواید نیست.

خویشتن داری و هزینه های آن

جبران اشتباهات

افراد خویشتن دار سعی می کنند کار هایی را انجام ندهند که دیگران را اذیت کنند بنابراین وقتی از آن ها خطایی سر می زند سعی می کنند آن را رفع کرده و به راحتی اشتباهات خود را جبران می کنند و هیچ ترسی بابت ئذیرش و جبران ندارند و احساس کوچک شدن به آن ها دست نمی دهد.

افزایش بهره وری جامعه

اگر افراد خویشتن دار در جامعه زیاد شوند می توان گفت فرهنگ خویشتن داری رواج پیدا کرده است و هر فرد می تواند از جامعه بیشترین بهره وری را داشته باشد و از اسراف جلوگیری می شود.

گسترش عدالت

اگر در محیطی فرهنگی که خویشتن داری در آن وجود دارد زندگی کنید می بینید که عدالت بسیاری بر آن حاکم است و افراد کم تر حقوق یک دیگر را پایمال می کنند. بنابراین افرادی که این مهارت را آموخته اند سعی می کنند عدالت را رعایت کرده و در انجام اعمال قانونی کوتاهی نمی کنند و می توان گفت یک جامعه سالم را می سازند.

تقویت ایمان

اگر این مهارت در شما نهادینه شود انگیزه های معنوی شما افزایش می یابد و به راحتی می توانید  برای انجام دستورات الهی پیش قدم باشید. این اعمال شامل نماز خواندن، روزه گرفتن و بیدار شدن برای نماز صبح می باشد. در واقع این مهارت ها مقدمه ای برای انجام سایر خویشتن داری های دیگر در زندگی می باشد.

خویشتن داری و گسترش عدالت

نحوه ایجاد خود کنترلی

برخی از افراد دوست  دارند این مهارت را بیاموزند. باید توجه داشته باشید که این مهارت در نوجوانی و خصوصا در دوران مجردی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. علاوه بر این ها این مهارت بر احساسات و روان افراد نیز تاثیرات مثبتی می گذارد و می تواند یک زندگی شاد و سالم را برای شما به ارمغان بیاورد. تکنیک های نهادینه کردن این مهارت عبارت است از :

  • ایجاد تعهد در خود که باید متناسب با توانایی هایتان باشد نه بیش تر از توانایی هایتان زیرا شما زود خسته می شوید و دیگر دوست ندارید این مهارت را کسب کنید.
  • مسئولیت رفتار و اعمال خود را بپذیرید.
  • از موقعیت هایی که باعث می شود به خواسته هایتان به سرعت برسید دوری کنید.
  • موقعیت های وسوسه انگیز خود را ترک کنید.
  • برای به تاخیر انداختن خواسته هایتان خودتان را تشویق کنید.
  • برای انجام هر کاری صبر کنید و درباره آن فکر کنید.
  • هیجان های خود را با استفاده از روش های مثبت مانند ورزش کردن خالی کنید.
  • جملات مثبت را برای خود تکرار کنید.
  • مدیتیشن و مراقبه را از یاد نبرید.
  • در حین خویشتن داری سعی کنید رسیدن به خواسته های سخت خود را یک پاداش در نظر بگیرید و سعی کنید هر ماه این کار ها را تکرار کنید.

مهارت های خویشتن داری

در نظر داشته باشید که سالم زندگی کردن یک مسئله بسیار دشوار است و برای این کار باید مهارت های بسیاری را کسب کنید. یکی از این مهارت ها، مهارت خویشتن داری می باشد. در واقع این مهارت شامل بسیاری از مهارت های دیگری هم می شود. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه روانشناسی، ویژگی های افراد شجاع و رهایی از رودربایستی مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو