خواص عرق پونه و کاربردهای دارویی و درمانی آن

خواص عرق پونه و کاربردهای دارویی و درمانی آن


منبع: آرگا

273

1399/8/27

12:15


از خواص عرق پونه می توان به ضد سرفه و خلط آور، آنتی بیوتیک، قابض و بادشکن بودن اشاره کرد. گیاه پونه از خانواده نعناعیان می باشد و در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص عرق پونه و کاربردهای دارویی و درمانی آن

پونه انواع مختلفی مانند پونه وحشی و پونه کوهی دارد خواص پونه بسیار است و در پخت و پز و به عنوان داروی سقط جنین و آرامبخش از آن مصرف می شود. در ادامه این مقاله با خواص عرق پونه همراهمان باشید.

آشنایی با خواص عرق پونه:

طبیعت عرق پونه گرم و خشک می باشد و از فواید عرق پونه به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • از فواید عرق پونه ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک بودن آن می توان اشاره کرد. این عرق به علت داشتن خواص ضد باکتریایی در درمان عفونت دستگاه تناسلی و ادراری، عفونت های چرکین گلو کاربرد دارد.
  • برای درمان سینوزیت از خواص عرق و بخور پونه بهره ببرید.
  • برای درمان گلو درد نیز نوشیدن عرق پونه مفید می باشد.
  • برای دفع انگل، درمان خانگی سوء هاضمه نیز می توان از خاصیت های مفید این عرق بهره مند گشت.
  • عرق پونه ضد نفخ، ضد بلغم و ضد سودا می باشد.

    خاصیت های عرق پونه

  • عرق پونه تقویت کننده نیروی جنسی است.
  • از خاصیت خلط آوری عرق پونه در درمان سرف و سیاه سرفه استفاده می شود.
  • در درمان بی اختیاری ادرار، سوزش ادرار و دیگر مشکلات ادراری از خواص عرق پونه می توان استفاده کرد.
  • از عرق و دمنوش پونه برای درمان سرماخوردگی، سردرد و زکام مصرف می کنند.
  • برای درمان اسهال می توان از این عرق نوشید.

    فایده های درمانی عرق پونه

  • عرق پونه از بین برنده واریس می باشد.
  • برای منع تهوع و استفراغ می توان به مصرف این عرق روی آورد.
  • در درمان سنگینی معده و رودل هم این عرق کاربرد دارد.
  • عرق پونه لکه های پوستی را درمان می کند و برای تقویت اعصاب موثر است.
  • عرق پونه اشتها آور و قاعده آور می باشد.

    خواص بی نظیر عرق پونه

مضرات این عرق:

به علت خاصیت قابض بودن این عرق، مصرف آن در زنان باردار به خاطر سقط جنین توصیه نمی گردد. مصرف بیش از اندازه این عرق به شدت سردرد می افزاید و فشار خون و پمپاژ قلب را بالا می برد. استفاه بیش از حد از عرق پونه موجب تشنج شده و برای معده و کلیه ضرر دارد. مصرف طولانی مدت این عرق بیماری های کبدی همچون کبد چرب، التهاب کبد و تضعیف کبد را در پی دارد.

فواید عرق پونه را بشناسید

روش مصرف عرق پونه:

بزرگسالان می توانند بعد از هر وعده غذایی به اندازه یک استکان از آن بنوشند. مصرف این عرق در کودکان زیر دو سال منع مصرف دارد و برای کودکان بالاتر از این سن می توان از نصف استکان از این عرق بعد از هر وعده غذایی مصرف نمود. می توان برای مصرف مقداری آب به این عرق بیفزایید و یا با استفاده از آن و تخم شربتی، شکر و خاکشیر و آب شربت بسازید.

دانستنی های مهم از خواص عرق پونه

حتی از داروها و عرقی جات گیاهی هم به اندازه و به میزان مورد نیاز مصرف کنید و افراط و تفریط را در خوردن و نوشیدن داروهای گیاهی رعایت نمایید.

بررسی خواص پونه

پونه از فواید شگفت انگیزی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند، در ادامه مطلب چند تا از فواید بی نظیر آن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

درمان جوش و آکنه :

بروز جوش و آکنه بر روی پوست از مشکلات شایع پوستی در بین اکثر نوجوانان و جوانان می باشد که با کمک پونه می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، پونه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است از این رو، نوشیدن چای و دمنوش پونه کمک زیادی به پاکسازی پوست و رفع جوش می کند.

خواص پونه بر سلامت پوست

درمان سرماخوردگی :

وجود مقادیر فراوانی مونولول در پونه سبب پیشگیری و درمان سرماخوردگی، عفونت و آنفلوانزا می شود و همچنین سبب پاکسازی ریه ها شده و کمک شایانی به درمان بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت می کند.

درمان بی خوابی :

پونه به دلیل داشتن خاصیت آرام بخش برای درمان بی خوابی گزینه بسیار مناسبی است از این رو، نوشیدن چای پونه پیش از خوابیدن سبب کاهش استرس شده و در نتیجه آرامش بیشتری را دریافت خواهید کرد و سبب رفع بی خوابی در شما خواهد شد.

فواید باورنکردنی پونه

رفع درد قاعدگی :

اکثر خانم های از دردهای پریود رنج می برند بنابراین، اگر شما نیز از دسته خانم هایی هستید که درد زیادی را در دوران پریودی تحمل می کنید از چای پونه استفاده کنید تا با افزایش جریان خون درمان گرفتگی و درد پریودی تان کمتر شود.

کاهش فشار خون بالا :

وجود مقادیر فراوانی منیزیم و پتاسیم در پونه سبب کاهش فشار خون بالا می شود و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

بررسی خواص پونه و عرق پونه

درمان یبوست :

یبوست از مشکلات گوارشی در بین بیشتر مردم می باشد که پونه به عنوان یک ملین محسوب می شود و با بهبود حرکات روده سبب درمان و پیشگیری از یبوست خواهد شد.

رفع ریزش مو :

ریزش مو را می توانید با کمک پونه را درمان کنید فقط کافی است، نیم ساعت پیش از رفتن به حمام موهایتان را با روغن پونه ماساژ داده تا سبب تقویت فولیکول های مو شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص عرق جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو