شرکت فایزر برنامه تحویل آزمایشی واکسن کووید-19 خود را در چهار ایالت آمریکا آغاز می کند.

به گزارش رویترز، شرکت فایزر برنامه آزمایشی واکسن کووید-19 خود را در چهار ایالت آمریکا آغاز کرده است زیرا شرکت تولید کننده داروی آمریکایی در صدد رفع چالش های توزیع با نیازهای ذخیره سازی بسیار سرد است.

واکسن فایزر که براساس داده های اولیه بیش از 90 درصد در جلوگیری از کووید-19 موثر است باید در دمای 70- درجه سانتیگراد (منهای 94 درجه فارنهایت) ارسال و ذخیره شود.

فایزر روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: ما امیدواریم نتایج حاصل از این طرح پایلوت تحویل واكسن به عنوان الگویی برای سایر ایالات آمریكا و دولت های بین المللی باشد زیرا آنها برای اجرای برنامه های موثر واكسن کووید-19 آماده می شوند.

پس از در نظر گرفتن تفاوت آنها در اندازه کلی، تنوع جمعیت، زیرساخت های ایمن سازی و نیاز به دسترسی به افراد در محیط های مختلف شهری و روستایی رود آیلند، تگزاس، نیومکزیکو و تنسی برای این برنامه انتخاب شده اند.

این شرکت پیش از اقدام برای درخواست مجوز استفاده اضطراری انتظار دارد تا هفته سوم نوامبر داده های ایمنی کافی در مورد واکسن از آزمایشات مرحله اواخر مقیاس بزرگ داشته باشد.

فایزر و شریک آلمانی آن، بایواِن‌تِک یک قرارداد 1.95 میلیارد دلاری برای تهیه 100 میلیون دوز واکسن با دولت ایالات متحده دارند که دارای گزینه ای برای به دست آوردن 500 میلیون دوز اضافی است.

در اوایل روز دوشنبه، رقیب آن یعنی شرکت مدرنا نیز گفت: واکسن آزمایشی آن بر اساس داده های موقت آزمایش مرحله آخر 94.5 درصد در پیشگیری از کووید-19 موثر است که این امیدها را برای اینکه واکسن های ضد بیماری به زودی آماده استفاده می شوند را تقویت می کند.

واکسن های فایزر و مدرنا از فناوری جدیدی به نام پیام رسان مصنوعی آر ان ای برای فعال سازی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس استفاده می کنند.

مترجم: الهه زارعی