سازمان بهداشت جهانی هدف خود را برای کاهش سرطان دهانه رحم به جهت کاهش موارد مرگ و میر قرار داده است.

به گزارش رویترز، سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز سه شنبه گفت: واکسیناسیون از هر 10 دختر زیر 15 سال در برابر سرطان دهانه رحم و واکسیناسیون و بهبود غربالگری و درمان زنان می تواند 40 درصد باعث کاهش عفونت و نجات 5 میلیون نفر شود.

این سازمان افزود: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر جهان محسوب می شود در حالی که این یک بیماری قابل پیشگیری است، اما هر ساله حداقل 570 هزار نفر مبتلا می شود و 311 هزار نفر نیز جان خود را از دست می دهند.

تقریبا همه موارد به عفونت با انواع ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV منتقل شده از طریق تماس جنسی مرتبط هستند. میزان عفونت در کشورهای در حال توسعه دو برابر و میزان مرگ و میر سه برابر در کشورهای با درآمد بالا است.

دکتر پرنسس نوتمبا سیملهلا از آفریقای جنوبی، دستیار مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در جلسه خبری گفت: اگر برای مقابله با این بیماری کاری انجام ندهیم تعداد موارد افزایش می یابد و تعداد مرگ و میر نیز 21 درصد افزایش می یابد.

وزیران بهداشت از 194 کشور عضو آن هفته گذشته از یک استراتژی با هدف از بین بردن سرطان دهانه رحم پشتیبانی کردند که از روز سه شنبه آغاز شده است.

بیشتربخوانید:فریز دهانه رحم؛ درمان سرطان دهانه رحم با سرما درمانی

بیشتربخوانید:مقابله با خطرناک ترین سرطان های زنانه

سیملهلا افزود: می خواهیم90 درصد دختران زیر 15 سال واکسینه شوند، 70 درصد زنان واجد شرایط شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند، 90 درصد زنان مبتلا به سرطان مهاجم تحت درمان قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: برخی از آزمایشگاه ها و سایر ابزارهای توسعه یافته در طی همه گیری کووید-19 برای غربالگری سرطان دهانه رحم مفید هستند و آزمایشات جدید باید نتایج و درمان را تسریع کند.

سیملهلا افزود: با استفاده از این فناوری می توانیم با تشخیص زودهنگام زنان را بلافاصله تحت درمان قرار دهیم و این امکان را می دهد که ویزیت شوند و بلافاصله از این ضایعه پیش سرطانی آگاهی پیدا کنند.

وی گفت: در این نوع سرطان شما با شروع ترشحات بدبو  احساس شروع پوسیدگی از درون می کنید. این یک سرطان دردناک است و زنان نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند.

مترجم: الهه زارعی