بازگشت خواننده مشهور ترک؛ ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟

بازگشت خواننده مشهور ترک؛ ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟


منبع: روزیاتو

208

1399/8/27

15:02


ابراهیم تاتلیس خواننده ی مشهور و محبوب کشور ترکیه پس از گذشت ۹ سال از ترور نافرجامش، با برنامه ی تلویزیونی معروف خود «ایبو شو» به عرصه ی موسیقی بازگشت.

ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس

تاتلیس در این برنامه که شب گذشته از شبکه استار ترکیه پخش شد گفت: «پس از ۱۰ سال، دوباره برنامه‌ مان را آغاز کردیم. نمی‌ دانم مردم از این برنامه استقبال می‌ کنند یا نه، اما اطمینان دارم که برنامه خوبی ساخته شده. برای این برنامه خیلی زحمت کشیدیم و افراد زیادی انتظارش را کشیدند. مردم کوچه و خیابان به من می‌ گویند تو فقط برو و در آن برنامه حضور داشته باش، همین برای ما کافی است.»

تاتلیس که به دنبال حمله ی مسلحانه ای که حدود ۱۰ سال قبل در استانبول به او شد دچار مشکلات حرکتی شده، در ادامه ی اظهاراتش گفت: «ترانه می‌ خوانم اما تارهای صوتی‌ ام تنبل شده‌ اند و تحریرهایی که می‌ خواهم را نمی‌ توانم اجرا کنم.»

این خواننده ی مشهور در ادامه ی برنامه آهنگ «هایدی سویله» را اجرا کرد.

ابراهیم تاتلیسس که در ایران به «تاتلیس» مشهور است، متولد سال ۱۹۵۲ در ترکیه و مشهورترین خواننده ی این کشور است. وی اصالتاً از کُردهای ترکیه است. او در شانلی‌ اورفه ی ترکیه، شهری با جمعیتی متشکل از کُردها و عرب‌ ها، از پدری کُرد و مادری عرب زاده شد و علاوه بر زبان ترکی، به زبان‌ های عربی و کُردی نیز تسلط کامل دارد. مردم ترکیه او را با نام ایبو، شوی معروفش هم خطاب می‌ کنند.

ابراهیم تاتلیس گرچه با قطعات ترکی‌ اش مشهور شده ولی گهگاه به عربی و کُردی نیز خوانده‌ است. او تاجر، رستوران‌ دار، سازنده ی شوهای موسیقی تلویزیونی و فعال در زمینه ی گردشگری هم است و یک شبکه رادیویی خصوصی به نام تاتلیسس دارد. تاتلیس در پروژه‌ های ساخت‌ و ساز در کردستان عراق هم فعالیت داشته است. او در حال حاضر در شهر ازمیر ترکیه زندگی می‌ کند و رستوران تاتلیسس را در این شهر تأسیس کرده است. ابراهیم تاتلیس در سال ۲۰۱۱ به عنوان بهترین خواننده ی قرن ترکیه انتخاب شد.

اما ماجرای ترور ابراهیم تاتلیس چه بود؟

ابراهیم تاتلیس در سال ۲۰۱۱ با کسب اجازه از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه این کشور، در انتخابات پارلمانی ترکیه از شهر شانلی‌ اورفه کاندیدا شد. چند روز بعد، در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ تاتلیس پس از خروج از استودیوی برنامه ی «ایبو شو» در منطقه ی شیشلی استانبول هدف گلوله ی افرادی ناشناس قرار گرفت. به گفته ی پزشکان ترکیه ۴ گلوله به بدن تاتلیس اصابت کرده بود که یکی از آن ها وارد جمجمه ی وی شده بود. تاتلیس در زمان این حمله ۵۹ سال داشت.

دادگاه ترکیه ترور این خواننده ی مشهور را بررسی و اعلام کرد که معتقد است دستور ترور وی توسط گروه تروریستی تجزیه طلب پ.ک.ک یا همان حزب کارگران کردستان صادر شده است، گروهی در کردستان ترکیه که به صورت مسلحانه علیه دولت ترکیه برای خودمختاری کردستان مبارزه می‌ کند.

تلویزیون دولتی ترکیه در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد دادگاه قضایی استانبول پس از ۷ ماه تحقیق، طراحان و عاملان ترور ابراهیم تاتلیس را کشف کرده و به این نتیجه رسیده تاتلیس با دستور گروه تروریستی پ.ک.ک که در واقع نسخه ی ترکیه‌ ای گروه تروریستی پژاک می‌ باشد، ترور شده بود.

برخی تحلیلگران سیاسی ترکیه، ترور تاتلیس را با تقلیل یافتن آرای حزب تجزیه طلب کرد ترکیه (حزب دموکراسی مستقل BDP) مرتبط می دانستند.

به علت محبوبیت تاتلیس در ترکیه خصوصاً میان کُردها، کاندید شدن وی و حمایتش از حزب اسلام‌ گرای عدالت و توسعه، گروه تروریستی تجزیه طلب پ.ک.ک را به خشم آورده بود.

حزب توسعه و عدالت را دولت ترکیه جهت پایان دادن به جدایی طلبی کُردها در ترکیه راه اندازی کرد و به همین خاطر پ.ک.ک آن را مخالف منافع خود می داند.

پس از ترور نافرجام ابراهیم تاتلیس، اردوغان نخست‌ وزیر ترکیه چندین بار به ملاقات وی در بیمارستان رفت.

تاتلیس که در این حمله ی مسلحانه از ناحیه ی سر و سینه به شدت زخمی شده بود، پس از چند عمل سنگین ۵ روز در کما بود اما نجات یافت، با این حال سمت چپ بدن وی فلج شد. این خواننده ی سرشناس ترک مدتی هم برای معالجه به آلمان رفت. تاتلیس با هواپیمای اختصاصی متعلق به وزارت بهداشت ترکیه به آلمان منتقل شد.

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو