دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با اشاره به قدمت یکصد ساله ایران در واکسن سازی افزود: علی رغم قدمت یکصد ساله ایران در واکسن سازی ولی به موازات دنیا پیش نرفتیم؛ چرا که بذر، ریشه و تکنولوژی که در کشور منجر به تکثیر واکسن می شد در اختیار نداشتیم.

وی با بیان اینکه ما بذر واکسن هپاتیت را از کشور کوبا و واکسن سل را از فرانسه وارد می کنیم،خاطرنشان کرد: به منظور بومی سازی این محصولات اقداماتی انجام شد و ما صاحب این فناوری شدیم.

قانعی عدم دسترسی کشور به بذر تولید واکسن را موجب بروز اشکالاتی دانست و یادآور شد: با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دانش فنی تولید بذر در کشور شکل گرفت ولی باید توجه داشت که بخش دولتی امکان تولید انبوه را ندارد و باید این امر به وسیله شرکت های دانش بنیان انجام شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه در این مراسم تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و سازمان دامپزشکی منعقد می شود، گفت: بر اساس این تفاهم نامه با حمایت مالی معاونت علمی تولید بذر واکسن ها در شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد و این شرکت ها بازوی اجرایی کارخانه های تولید واکسن می شوند.

قانعی تاکید کرد: ما برای دسترسی به تولید واکسن نیاز به کنار هم قراردادن دانش هایی مانند علم ژنتیک، اپیدمیولوژی، آمار و همه گیری شناسی داریم تا بتوانیم موفق به تولید بذر واکسن شویم.