۱۰ حقیقتی که تاکنون درباره دهان و دندان‌های خود نمی‌دانستید

منبع: فرزند

154

1399/8/27

18:22


۱۰ حقیقتی که تاکنون درباره دهان و دندان‌های خود نمی‌دانستید

امروزه شاید ویزیت و مراجعه به دندانپزشک یک پدیده نسبتا مدرن باشد، اما آیا می دانستید سابقه بهداشت و مراقبت از دندان به ۵۰۰ سال پیش از میلاد بازمی گردد؟

یونانیان باستان در آن دوره از نوعی خمیردندان برای پاکسازی دندان های خود استفاده می کردند.

یونان باستان از مخلوطی استفاده می کرد که حاوی زنگ آهن و پودر مرجان بود که برای تمیز کردن و ضدعفونی دهان خود استفاده می کردند. آن ها برای مسواک زدن از شاخه های درختان بهره میبردند.

خوشبختانه مراقبت از دندان ها و بهداشت دهان و دندان از آن زمان پیشرفت کرده است و اکنون ابزارهای متعدد بهداشتی در اختیار بشر قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم که درباره چند واقعیت جالب دندان ها مطالبی ارائه دهیم.

۱ . دندان‌های هر کس منحصر به فرد هستند

دندان های شما مانند اثر انگشت شما هستند. دقیقا مشابه اثر انگشت، دندان ها نیز مختص هر شخص هستند. به همین دلیل است که از سوابق دندانپزشکی برای شناسایی بقایا و جسد انسان ها استفاده می شود.

حتی دوقلوهای یکسان دندانهای متفاوت و منحصربفرد خود را دارند. جالبتر اینکه زبان انسان نیز منحصر به فرد است. یعنی علاوه بر اثر انگشت و دندان، زبان همه انسان ها منحصر به فرد است و با دیگران کاملا متفاوت است.

۲ . دندان‌ها مثل کوه‌های یخی هستند

کوه های یخ پدیده هایی هستند که در دریاهای شمالی و جنوبی قاره زمین مشاهده می شوند. نصف بیشتر این یخ ها زیر آب است. و ما تنها قادر به مشاهده ۱ سوم آن ها روی آب هستیم. حدود یک سوم از هر دندان نیز زیر لثه ها است. به همین دلیل است که مراقبت از لثه ها به نوعی به مراقبت از دندان و سلامت آن منجر میشود.

۳ . هر فرد ۳۲ دندان دارد

از جلو به عقب دندان های شما روی لثه ها آرایش گرفته اند. شما دارای هشت دندان پیشین در جلو دهان، چهار دندان نیش، هشت آسیاب کوچک و ۱۲ آسیاب بزرگ می باشد.

۴ . سخت‌ترین بخش بدن شما مینای دندان شما است

مینا لایه ای است که روی دندان های شما را می پوشاند. لایه مینا مانند یک پوسته سخت، هدفی جز حفاظت از بافت دندان ندارد. این روکش سفت و محکم مشابه استخوان ها عمدتا از کلسیم و فسفات ساخته شده است. با این تفاوت که مینا از استخوان نیز سفت تر است. مینا به دلیل داشتن پروتئین ها و بلورهای خاصی که در تشکیل آن مشارکت دارند سفت و سخت است.

۵ . شیرینی می‌تواند مینا را به فنا بدهد

با وجود اینکه مینا سخت ترین بخش بدن هر انسانی است، اما به مرور زمان توسط شیرینی، اسید و فعالیت باکتری ها دچار پوسیدگی می شود. اگر مسواک نزنید و از دندان خود مراقبت نکنید به مرور زمان ساده ترین خوراکی ها باعث نابودی این پوشش سخت می‌شود.

۶ . زرد شدن مینا به معنی مرگ دندان‌ها است

زردی روی دندان ها فقط اثر موادی مثل قهوه نیست که از به راحتی از بین برود. دندان ها زمانی زرد می شوند که مینای دندان پوسیده و خراب شده باشد. مینا سفیدترین بخش دندان است و اگر متوجه می شوید که پس از هر بار مسواک زدن دوباره یک جرم زرد رنگ روی دندان ها است باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا زردی می تواند منجر به پوسیدگی کامل دندان شود.

۷ . مینا رشد نمی‌کند اما دنتین رشد می‌کند

دنتین لایه ای است که در زیر مینای دندان قرار دارد و از استخوان های شما سخت تر است. دنتین حاوی کانال های کوچی است که عصب و عروق تغذیه کننده دندان از آن ها عبور می کند. سه نوع دنتین وجود دارد: اولیه، ثانویه و ترمیمی. در حالی که مینای دندان اساسا استاتیک است و رشد نمی کند، دنتین همچنان رشد می کند و در طول زندگی شما تغییر می کند.

۸ . در دهان شما حدود ۳۰۰ نوع باکتری زندگی می‌کنند

پلاک دندان حاوی میلیون ها باکتری است که از ۲۰۰ تا ۳۰۰ گونه مختلف هستند. یکی از باکتری های فعال دهان ما که قندها و کربوهیدرات های دیگر را به اسید تبدیل میکند استرپتوکوکوس موتانس (Streptococcus mutans) است.

۹ . پلاک دشمن شماره یک دندان است

پلاک به دندان میچسپد و به طور مداوم در حال رشد است. اگر شما با مسواک و نخ دندان بصورت منظم و مرتب پاک نکنید، دندان های شما به مرور زمان پوسیده میشوند. بدون مسواک زدن و رعایت بهداشت دندان، پلاک ها سخت و سفت تر می شوند و حذف آن ها نیز مشکل تر خواهد شد. به طوری که باید هزینه زیادی بابت جرم گیری و پا کردن پلاک بپردازید.

۱۰ . دهان شما حدود ۱۰ هزار گالون تف تولید می‌کند

بدن شما هر روز مقدار کمی بزاق تولید می کند که در مجموع چیزی حدود ۱۰ هزار گالون در تمام طول عمر یک انسان میشود. بزاق نقش مهمی در سلامت کلی بدن شما ایفا می کند. به عنوان مثال، بزاق کمک می کند که غذا را راحت تر از گلو فرو ببرید و حاوی آنزیم هایی است که روند گوارش و هضم غذا را از دهان و گلو شروع می کنند.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو