پرورش گل ترون و همه چیز درباره نگهداری و هرس آن

پرورش گل ترون و همه چیز درباره نگهداری و هرس آن


منبع: آرگا

77

1399/8/28

00:00


به طور کلی پرورس گل ترون که امروزه به دلیل برگ و گل های زیبایش مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با روش های کاشت و نگهداری این گیاه زیبا آشنا نماییم.

پرورش گل ترون و همه چیز درباره نگهداری و هرس آن

به طور کلی گل ترون از دسته گیاهان خانواده زیتون ها می باشد که اغلب به صورت یک ساله رشد می کند و اگر در مکان سرد قرار بگیرد بلافاصله برگ هایش را از دست می دهد. این گیاه زیبا دارای برگ و گل هایی رنگارنگ و متنوع است که توجه بسیاری از علاقه مندان به پرورش گل و گیاه را به خود جلب نموده است.

آشنایی با نحوه پرورش گل ترون

بهتر است بدانید که گیاه ترون از دسته گیاهان جنس برگ نو می باشد که خزان پذیر و همیشه است. معمولا از دست دادن برگ های آن بسته به شرایط محیط دارد و به گونه ای که در مکان های سرد برگ هایش را به سرعت از دست می دهد اما در مکان های گرم همیشه سرسبز می باشد. این گیاه زیبا معمولا رشد نسبتا سریعی دارد و حدود سه متر ارتفاع پیدا می کند و در فصول بهار و تابستان گل هایی سفید رنگ با بویی نه چندان خوشایند تولید خواهد کرد و معمولا برگ ها حدود ۲.۵ الی ۷ سانتی متر طول دارند و از آنجایی که دارای میوه هایی سیاه رنگ است در محیط ما بدان ترون گفته می شود. جالب است بدانید که گل ترون در واقع گیاهی کم توقع و مقاوم در برابر سرما و حتی شرایط نامناسب بستر می باشد و قادر است روند رشد خود را ادامه دهد. برگ ها به صورت درختچه ای هستند و گاهی ارتفاع و عرض آن ها تا ۵ متر هم می رسد. گیاه ترون دارای گل های ریز و سفید رنگی می باشد که در انتهای شاخه ها ایجاد می شوند و میوه های آن نیز به رنگ سفید و مشکی هستند که توجه پرندگان را به خود جلب می کنند. به طور کلی یکی از خصوصیات بارز ترون این است که گرد و خاک هیچ صدمه ای به آن وارد نمی کند اما برای رشد نیاز به آبیاری فراوان دارد و اگر در زمین های نسبتا مرطوب قرار بگیرد رشد سریع و خوبی خواهد داشت. توصیه می شود بلافاصله پس از انجام گلدهی گیاهتان را هرس نمایید.

چگونگی پرورش گل ترون

دستورالعمل کاشت و تکثیر گل ترون:

توجه داشته باشید که این گیاه را می توان با استفاده از کاشت بذر و همچنین قلمه به راحتی تکثیر نمود. به همین خاطر اگر در طول پاییز میوه های تازه گیاه را جمع آوری کرده و پیش از اینکه پوشش آن ها خشک شود مجددا بکارید میزان جوانه زنی گیاه بالا و مناسب خواهد بود و البته که در این شرایط بذور نیاز به تیمار پیش از کاشت نخواهند داشت. اما اگر پوشش روی میوه ها خشک شد پیش از کاشت باید حتما آن ها درون آب بخیسانید تا پوشش نرم شود و سپس پوشش را از میوه جدا نموده و میوه درون بستر کشت نمایید. لازم است تا بذور را در عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خاک و همچنین در مکانی بکارید که در طول روز حدود ۶ ساعت نور مستقیم دریافت کند. دمای مناسب جوانه زنی نیز بازه دمایی ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد که حتما باید تامین گردد.

دستورالعمل پرورش ترون

همچنین می توانید ترون را با استفاده از قلمه ها نیز تکثیر کنید. بدین گونه که باید در طول فصل بهار حدود ۱۰ سانتی متر و یا قلمه هایی نیمه چوبی در فصل تابستان و همچنین قلمه هایی چوبی را در پاییز به طول ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر تهیه کنید. اگرچه این ارقام کاملا نسبی است اما توجه داشته باشید که بر روی قلمه حداقل دو گره باید وجود داشته باشد. معمولا قلمه های سبز که زمان تهیه آن ها فصل بهار است از نوک ساقه های جدید و جوانه گیاه برداشته می شوند. قلمه های نیمه چوبی از ساقه هایی که کمتر رسیده اند و در نهایت قلمه های چوبی از ساقه هایی که به خوبی رسیده و بالغ شده اند تهیه خواهند شد. توجه داشته باشید که کاربرد این قلمه ها معمولا در حاشیه سازی پارک ها و فضاهای سبز می باشد.

راه های کاشت گیاه ترون

شرایط مورد نیاز برای نگهداری ترون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان اصول پرورش و نگهداری گل ترون بپردازیم:

آبیاری:

گیاهان ترون معمولا نسبت به کم آبی تا حدودی مقاوم هستند. البته که گیاهان جوان را بایستی تا زمان استقرار در مکان کاشت به خوبی و با فواصل منظم آبیاری نمود تا بتوانند سیستم ریشه ای خود را درون خاک بگسترانند. توجه داشته باشید که اگر در روند آبیاری افراط کنید با مشکلاتی از جمله پوسیدگی طوقه و ریشه های گیاه مواجه خواهید شد و به همین خاطر توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد. حتی گیاهان بالغ را نیز زمانی می توانید آبیاری نمایید که بستر کامل خشک باشد.

انجام آبیاری منظم برای گیاه ترون

دما و نور:

این گیاه زیبا معمولا گرمای فصل تابستان را به خوبی تحمل می کند البته به شرطی که در طول روز های گرم تابستانی نسبت به آبیاری آن ها دقت زیادی داشته باشید و زمانی که سطح خاک تقریبا خشک شد اقدام به آبیاری کنید. همچنین در مناطقی که تابستان ها بسیار گرم است توصیه می شود گیاه خود را در مکانی بکارید که در تایم عصر از مقداری سایه برخوردار باشد تا لطمه ای به رشد آن وارد نشود. در مورد دمای ایده آل برای پرورش گل ترون باید به بازه دمایی ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد اشاره کرد که گیاه می تواند در آن به خوبی رشد کند.

خاک:

توجه داشته باشید که در بستر کشت ترون باید از ترکیب خاک های قلیایی، لومی، باغچه ای و همچنین سنگین استفاده کنید تا پس از آبیاری آب اضافی به سرعت از گلدان خارج گردد و همچنین که بستر کشت باید از زهکشی ایده آلی نیز برخوردار باشد زیرا اگر چنانچه آب اضافی از درون بستر خارج نشود احتمال پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه وجود دارد. به طور کلی می توانید هنگام آماده سازی بستر کشت این گیاه مقداری خاک معمولی همراه با پیت ماس و کود دامی پوسیده نیز به بستر اضافه نمایید.

شرایط مورد نیاز برای گیاه ترون

کوددهی:

به طور کلی در مورد کوددهی گل ترون نیز می توانید در طول دوران رشد آن یعنی فصول بهار و تابستان دو الی سه مرتبه از کودهایی مانند فرمول ۲۰.۲۰.۲۰ استفاده کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کوددهی بیش از حد می تواند موجب آسیب دیدن ریشه و در نتیجه کوتاهی قامت گیاهتان شود.

هرس کردن:

از آنجایی که پرورش گل ترون بسیار هرس پذیر است می توان آن را کوتاه تر از قامتی که به شکل طبیعی رشد می کند تربیت نمود. این گیاه را در هر زمانی از سال می توانید هرس کنید و در واقع هیچ محدودیت زمانی برای این کار وجود ندارد. همچنین برای عمل هرس نیز می توان با توجه به فرم و شکل اصلی گیاه شاخه هایی را که بیش از اندازه رشد کرده اند یا خارج از شکل اصلی بلند شده اند را تا جایی که نیاز است کوتاه کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو