صدور اسناد مالکیت 74 قطعه از اراضی حریم تخت جمشید

منبع: همگردی

104

1399/8/28

08:00


ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، صدور اسناد مالکیت 74 قطعه از اراضی حریم تخت جمشید صورت پذیرفت.

جریان چیست؟

حمید فدایی گفت: در راستای حفاظت و حراست هرچه بیشتر از آثار ملی و جهانی موجود در مرودشت و پیاده کردن طرح کاداستر ثبتی در خصوص مستند سازی اراضی دولتی، با تلاش و همت مضاعف واحد حقوقی مجموعه میراث فرهنگی، اقداماتی برای تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ انجام شده است.

فدایی این اقدامات را در راستای تعیین وضعیت دقیق مالکیت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بر اراضی واقع در عرصه و حریم تخت جمشید دانست و افزود: وضعیت دقیق مکانی اراضی مختلفی که طی دهه های توسط میراث فرهنگی شده بود، مشخص نبود بنابراین در قالب یک پروژه موضوع تعریف و دنبال شد.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته سندهای تک برگ برای 74 قطعه از اراضی محدوده حریم و عرصه تخت جمشید صادر شده، گفت: اکنون همکاران دفتر فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ضمن نقشه برداری دقیق بخش هایی از حریم یک این محوطه، در حال وارد کردن اطلاعات مکانی اراضی تحت تملک بر روی نقشه هستند و امیدواریم بزودی نقشه کاداستر برای بخشی از این محدوده تهیه شود.

فدایی افزود: بخش عمده از اراضی تملکی در حریم یک و خارج از فنس حفاظتی پایگاه قرار داشت و مجاورت آنها با دیگر اراضی کشاورزی باعث ایجاد دغدغه هایی در مورد تجاوز احتمالی به این اراضی شده و در این باره تخلفاتی نیز گزارش شده بود. با مشخص شدن چهارگوشه اراضی تملک شده می توان برنامه ریزی بهتری در حفاظت از آنها انجام داد و ضمن تصمیم سازی و تدوین راهبرد در تملک های آتی، جهت دهی مناسب تری نیز در این زمینه داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت: با پیگیری های واحد حقوقی این اداره و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، روند اخذ اسناد تک برگ انجام و بخشی از اسناد نهایی شده است.

بهمن مردانی خاطرنشان کرد: بزرگترین مزیت این کار، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی حریم میراث جهانی تخت جمشید است؛ امیدواریم در آینده شاهد اخذ اسناد تک برگ برای دیگر عرصه های میراثی واقع در شهرستان مرودشت باشیم.

صدور اسناد مالکیت ۷۴ قطعه از اراضی حریم تخت جمشید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو