آمریکا در کره ماه نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

منبع: برترین ها

40

1399/8/28

09:06


سازمان فضایی آمریکا ناسا و وزارت انرژی این کشور طرح ساخت یک نیروگاه‌ هسته‌ای در سطح کره ماه را به مناقصه گذاشته‌اند.

یورونیوز: سازمان فضایی آمریکا ناسا و وزارت انرژی این کشور طرح ساخت یک نیروگاه‌ هسته‌ای در سطح کره ماه را به مناقصه گذاشته‌اند.

مطابق اعلام مقامات مسئول، این نیروگاه هسته‌ای قرار است انرژی مورد نیاز برنامه‌های اکتشافی بلند مدت در سطح کره ماه و همچنین مریخ را تامین کند.

آمریکا در کره ماه نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

آنتونی کالومینو، مدیر فناوری هسته‌ای ناسا در واحد ماموریت‌های فضایی این سازمان در این باره می‌گوید: «هدف آن است که یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی تا سال ۲۰۲۶ آماده پرتاب شود و در اواخر دهه بیست میلادی کار خود را روی سطح ماه شروع کند.»

این سامانه به طور کامل روی زمین ساخته و مونتاژ خواهد شد و یک فضاپیما آن را به مدار دور ماه منتقل می‌کند. در این هنگام یک فضاپیمای دیگر آن را بر روی سطح ماه فرود خواهد آورد و پس از فرود موفق، بدون نیاز به مونتاژ یا ساخت اضافی، این نیروگاه کوچک آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مقامات ناسا می‌گویند که چهار واحد نیروگاهی که هر کدام ۱۰ کیلووات را تامین می‌کنند می‌توانند قدرت کافی برای احداث یک ایستگاه در ماه یا مریخ را فراهم آورند.

ناسا از ‌اکنون در آزمایشگاه‌ ملی آیداهو تحقیقات هسته‌ای برای احداث این ایستگاه را شروع کرده است.

استیو جانسون ، مدیر بخش انرژی هسته‌ای فضایی و فناوری‌های ایزوتوپی در آزمایشگاه ملی آیداهو، می‌گوید: «یک نوع سوخت هسته‌ای با درصد کم غنی‌سازی انرژی هسته نیروگاه را تامین می‌کند. در فرآیند داخلی گرما به انرژی الکتریکی بدل می‌شود و می‌تواند انرژی مورد نیاز ایستگاه‌های فضایی را فراهم کند.»

بنابر اعلام مقامات ناسا، در پی اعلام شرایط مناقصه تا کنون ۲۲ شرکت کوچک و بزرگ، فعال در زمینه‌های هوافضا، هسته‌ای و تبدیل نیرو برای ساخت تجهیزات و قطعات اعلام آمادگی کرده‌اند.

از آن‌جا که این پروژه از بخش‌های متعدد و پیچیده نظیر ساخت قطعات تا تعریف پروژه‌های مرتبط تشکیل شده است، ناسا فازهای مختلفی برای آن تعریف کرده و خود مسئولیت یکپارچه‌سازی مجموعه‌های زیربخش را برعهده گرفته است.

پیشتر سازمان فضایی آمریکا جزئیات یک برنامه ۲۸ میلیارد دلاری را منتشر کرده بود که طراحی شده است تا فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ بعد از نزدیک به نیم قرن بار دیگر به کره ماه ببرد.

امری که ناسا آن را مقدمه حضور بلندمدت و تجاری انسان در فضا می‌داند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو