راهکارهای کاهش ورم بعد از عمل بینی

راهکارهای کاهش ورم بعد از عمل بینی


منبع: آرگا

248

1399/8/28

09:22


به منظور کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی روش ها و راهکارهای مختلفی مانند استفاده از کمپرس آب سرد، استفاده از چسب مخصوص بینی، پیاده روی، عدم انجام ورزش های سنگین، عدم مصرف سدیم، استفاده نکردن از دوش آب داغ، بالا نگهداشتن سر و عمل کردن به توصیه های پزشک می باشند.

راهکارهای کاهش ورم بعد از عمل بینی

ورم کردن بینی دقیقا بعد از پایان یافتن عمل شروع خواهد شد، آسیب های وارد شده به بافت های بینی باعث ایجاد تورم های اولیه می شود. تورم تانویه بینی هم به دلیل تجمع مایع می باشد که ممکن است تا چند ماه ادامه یابد. قسمت بزرگی از ورم باقی مانده از عمل بینی نه خاطر تجمع مایع می باشد، برای کاهش ورم بینی بعد از عمل راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این مطلب به معرفی آنها می پردازیم.

راهکارهای کاهش ورم بعد از عمل بینی

داشتن ورم بعد از عمل بینی موضوعی است طبیعی که با گذشت زمان به مرور کمتر خواهد شد. بعد از عمل ظاهر بینی متفاوت با واقعیت خواهد بود و شاید کمی زشت به نظر برسد، البته این موضوع جای نگرانی ندارد و بعد از مدتی بینی به حالت اصلی خود باز می گردد و ورم آن موقتی خواهد بود. در طی مدت بهبودی ناحیه عمل حساس به لمس بوده و قرمز و متورم می شود و ممکن است در زمان لمس کردن گرم باشد. کبودی بینی تا دو هفته ادامه داشته و بعد از گذشت دو هفته کم کم تغییر رنگ داده و زرد می شود، تا کاملا از بین برود.

کمتر کردن ورم بعد از عمل بینی

فردی که بینی خود را عمل کرده است باید در دوره اولیه بهبودی مراقب علائمی مثل تب، چرک و یا درد شدید در بینی باشد. طی مدت ۵ تا ۶ هفته بعد از عمل بینی، بدن بافت های اسکار در بینی را تولید می کند و پس از گذشت این مدت می توانید تا حدودی نشانه هایی از نتیجه های نهایی عمل بینی را ببینید، کم کم حساسیت به لمس بینی و ورم آن کمتر خواهد شد ولی هنوز هم امکان آسیب رسیدن به بینی وجود دارد و باید به خوبی از آن مراقبت نمود. با گذشت چند ماه میزان بالایی از ورم بینی از بین می رود و فرد می تواند شکل نهایی بینی خود را ببیند. شاید هنوز هم کمی تورم وجود داشته باشد اما تغییرات ناچیزی بعد از دیده می شود. آخرین ورمی که در بینی از بین می رود ورم نوک بینی می باشد و ممکن است نوک بینی تا ۱۸ ماه ورم داشته باشد، البته ورمی که پس از ۴ ماه باقی می ماند بسیار کم و اندک است و خیلی دیده نمی شود. ورم بینی در اشخاصی که دارای پوست چرب یا ضخیم هستند بیشتر دیده می شود. برای کاهش بهتر ورم بینی بعد از عمل راهکارهای مختلفی وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

کمتر نمودن ورم بعد از عمل بینی

سر خود را بالا نگهدارید

با بالا قرار دادن سر، می تواند گردش خون در ناحیه صورت را بهبود بخشید و تا حد بالایی ورم کنار بینی و اطراف چشم ها را کاهش داد. در زمان دراز کشیدن باید با استفاده از بالشت سر خود را بالاتر از قلب خود قرار داده تا گردش خون بیشتر شود. در این مورد در صورت امکان می توانید از مبل ریکلاینر یا ریلکس کننده به همراه یک پشتی تبی استفاده کنید که گزینه بسیار عالی می باشد، زیرا در زمان خواب حس راجتی بهتری را تجربه خواهید کرد، سر خود را در زاویه حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه نسبت به سطح زمین نگهدارید تا عضلات گردن بیش از اندازه کشیده نشوند. با رساندن مداوم خون به ناحیه صورت فرایند بهبود سریعتر خواهد شد و درد کمتر می شود، از این رو مشکلات تا حدی کمتر خواهند شد.

کمتر کردن ورم بعد از عمل بینی

استفاده از کمپرس سرد

یکی دیگر از روش های کاهش ورم بعد از عمل بینی استفاهد از کمپرس سرد می باشد، کمپرس آب سرد ساده ترین روش برای کمتر کردن ورم و پیشگیری از تورم بیشتر می باشد که به راحتی می توانید در منزل انجام دهید. برای انجام اینکار می توانید مفداری یخ را در یک حوله نخی نرم بپیچید و از آن بر روی نواحی اطاف چشم و بینی استفاده نمایید.

کاهش دادن تورم بعد از عمل کردن بینی

همچنین می توانید از کسیه یخ نیز استفاده کنید، فقط مراقب باشید تا در زمان بودن بانداژ روی صورت از میسه یخ استفاده نکنید، کمپرس یخ را بر روی قسمت عمل شده قرار ندهید زیرا یخ بودن آن در برخی موارد باعث افزایش درد شما خواهد شد. البته ماسک یخ نیز وجود دارد که باید از داروخانه تهیه کنید و بر روی اطراف چشمتان قرار دهید تا بهتر شود. در صورت استفاده از یخ حتما از یک محافظ مثل حوله یا دستمال استفاهد کنیدتا از سرمای بیش از حد بر روی صورت جلوگیری نماید.

کاهش تورم بعد از عمل بینی

عمل نمودن به توصیه های پزشک

پزشک متخصص یکسری دستورالعمل ها و توصیه هایی را در اختیار بیمار قرار می دهد تا حدود دو هفته قبل از عمل کردن بیمار آنها را رعایت نماید، این توصیه می تواند باعث پیشگیری از برخی اتفاقات ناگوار در طول عمل و بعد از آن شود و بدن را برای جراحی و دوره ریکاوری آماده سازد. همچنین پزشک توصیه هایی را برای کاهش ورم بعد از عمل جراحی بینی به بیمار می دهد که باید انجام شود. با عمل به دستورات پزشک و انجام اقدامات لازم می توان تا حد بالایی ورم بینی را کاهش داد. هر شخصی بایدد به توصیه های پزشک خود عمل کند زیرا هر بیمار با بیمار دیگار متفاوت است. ورم بعد از عمل به عوامل مختلفی وابسته است و بیمار باید توصیه های پزشک خود را دقیقا اجرا کند تا سریعتر بهبود یابد.

روش های کاهش تورم بعد از عمل بینی

دوری کردن از حمام آب داغ

اغلب افراد بعد از انجام عمل های جراحی از آب داغ برای حمام کردن استفاده می نمایند، زیرا گفته شده که این عمل باعث بهتر شدن سریع زخم ها می شود، در مورد عمل بینی استفاده از آب داغ پیشنهاد نمی شود زیرا آب داغ باعث بیشتر شدن ورم خواهد شد. استفاده از آب داغ باعث افزایش دوره بهبودی خواهد شد از این رو باید از آن دوری شود مگر اینکه پزشک اجازه آن را داده باشد. البته حمام های آب گرم خیلی زیاد برای درمان التهاب و کاهش دردهای ناشی از جراحی مفید می باشد، از این رو برای بهبود زخم می توانید از دوش گرم استفاده کنید، گرم نه داغ. کمپرس آب گرم نیز می تواند مفید باشد اما حتما قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت نمایید تا نتیجه عکسی ندهد.

راهکارهای کاهش ورم بعد از عمل بینی

استفاده از داروهای ضد التهاب بدون نسخه

در حالت کلی پزشک توصیه می کند تا قبل از عمل جراحی بینی از داروهای ضد التهاب استفاده نکنید ولی بعد از آن در طی دوره بهبودی می توانید با اجازه از پزشک از این نوع داروها مصرف کنید تا از میزان التهاب بینی کمتر شود. با کمتر شدن تورم بینی تا حدودی درد نیز کاهش خواهد یافت. انتخاب یک داروی مسکن خود به پزشک بستگی دارد. همچنین اگر فرد در دوره قبل از عمل جراحی خود از داروهای مسکن استفاده می کرده باید پزشک خود را در جریان قرار دهد و با او در مورد داروهای مصرفی بعد از عمل مشورت نماید تا مشکلی ایجاد نشود.

روش هایی برای کمتر نمودن ورم بعد از عمل بینی

کاهش مصرف سدیم

زمانیکه فرد دچار التهاب باشد، هر نوع التهابی استفاده از سدیم می تواند باعث ایجاد عوارضی در او شود. کاهش مصرف سدیم برای کاهش ورم بعد از عمل بینی مهم است. باید در چند هفته اولیه بعد از عمل جراحی از خوردن نمک یا مواد غذایی حاوی سدیم بالا خودداری شود تا ورم بیش از حد نشود و کم کم بهبود یابد. سدیم باعث تجمع مایع در بدن می شود و ورم را بدتر خواهد نمود، در این دوره باید مصرف نمک یا سدیم را به کمترین حد خود برسانید و حدالامکان تا چند روز از خوردن آنها دوری کنید. همچنین برخی از مواد غذایی وجود دارند که باعث کاهش التهاب می شوند، استفاده از سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند یک گزینه عالی در دوره بهبود می باشد، علاوه بر این باید میوه ها و ماهی های چرب و مغزها که منبع عالی از پروتئین هستند را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین در این دوره سعی کنید تا از غذاهای فرآوری شده استفاده نکنید و از مصرف مواد غذایی سرخ شده که باعث افزایش التهاب می شوند نیز پیشگیری کنید. مواد غذایی دارای قند را نیز کمتر مصرف کنید و رژیم غذایی خود را در حد اعتدال قرار دهید.

انواع روش کاهش تورم بعد از عمل بینی

استفاده از اسپلینت

اغلب کسانی که عمل جراحی بینی انجام می دهند، بالاجبار تا هنگامی که زخم های جراحی شروع به بهبود نکنند، روزی چند مرتبه باید از بانداژ یا اسپلینت استفاده کنند. استفاده از اسپلینت یا نوار چسب به کمتر شدن ورم بینی کمک می کند و یکی از مهمترین موارد فرایند بهبودی می باشد. اسپلینت باید تا وقتی که پزشک دستور داده است بر روی بینی بماند و از آن مراقبت شود. در طی دوره استفاده از اسپلینت باید حتما آن را خشک نگهدارید تا از ورم و عفونت بینی بعد از جراحی پیشگیری شود. در زمان استفاده از اسپلینت از هر نوع کمپرس سرد یا گرم استفاده نشود.

محدود نمودن حرکات و فعالیت ها

باید در طی دوره بهبودی به ویژه روزهای اولیه بعد از عمل جراحی از انجام فعالیت هایی که باعث می شوند تا خون به قسمت های مختلف صورت هجوم آورد دوری کنید. حداقل حدود یک ماه باید فعالیت هایی مثل بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن و … دوری نمایید تا از افزایش ورم پیشگیری شود و به کاهش ورم بعد از عمل بینی کمک شود و زخم سریعتر بهبود یابد. در رابطه با عمل های جراحی توصیه می شود تا بلافاصله بعد از عمل فعالیت های سبکی مثل پیاده روی داشته باشید تا جریان خون افزایش یابد و بهبودی سریعتر حاصل شود. پیاده روی روزانه برای بهبود و پیشگیری از تورم مفید بوده و باید انجام شود.

راهکارهایی برای کاهش ورم بعد از عمل بینی

پیاده روی

روش دیگر برای کاهش ورم بینی بعد از عمل پیاده روی سبک می باشد. همانطور که اشاره شد پیاده روی روزانه و سبک می تواند باعث بهبود جریان خون شود و ورم بینی را کاهش دهد. شاید بعد از عمل تمایل زیادی به پیاده روی نداشته باشید اما راه رفتن به آهستگی می تواند تاثیر مثبتی بر روی شما داشته باشد. راه رفتن از لخته شدن خون جلوگیری می کند و روم را کاهش می دهد.

روش های کاهش ورم بعد از عمل بینی

وارد نکردن فشار به بینی

حداقل به مدت ۴ هفته پس از عمل بینی هیچ فشاری به بینی وارد ننمایید، مدت تعیین شده با توجه به نوع عمل و پزشک معالج ممکن است بیشتر شود. در طی این دوره نباید از عینک آفتابی یا طبی استفاده شود، در صورتی که مجبور به استفاده از عینک هستید باید با استفاده از روش هایی اینکار را انجام دهید تا فشاری به بینی وارد نشود، مثلا می توانید با استفاده از چسب عینک را روی سر خود ثابت کنید تا فشاری به بینیتان وارد نگردد.

کاهش تورم بعد از انجام عمل بینی

متوقف کردن استفاده از مکمل های گیاهی

قبل از انجام عمل جراحی حدود دو تا سه هفته قبل باید مصرف مکمل ها و گیاهان دارویی را قطع نمایید. در این مورد باید پزشک تان را در جریان مکمل های مصرفی قرار دهید تا بتواند شما را راهنمایی کند. پزشک توصیه های لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد، مصرف بعضی مکمل ها با داروهای بیهوشی تداخل داشته و برخی دیگر باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش مدت خونریزی و افزایش تورم خواهند بود. برخی مکمل ها مانند امگا ۳ و امگا ۶ مانند مکمل های دارای روغن ماهی، سیر، زنجبیل، بذر کتان و شیرین بیان را باید قطع نمایید، حتما پزشک خود را قبل از انجام عمل از مکمل های مصرفی خود آگاه کنید تا توصیه های لازم در مورد آنها را به شما بدهد.

کاهش ورم بعد از عمل کردن بینی

صبور بودن

چیزی که کاملا مشخص است این است که تورم، قرمزی و ورم در هر صورت بعد از عمل بینی دیده می شود و موضوعی غیر قابل اجتناب می باشد. با دانستن این موضوع که بعد از گذشت چند ماه می توانید نتیجه بهتری از عمل را ببینید، تحمل ورم ها برایتان بیشتر خواهد شد. باید صبور باشید تا هر چه زودتر بهبودی کامل حاصل شود. صبور بودن یکی از مهمترین روش ها برای رسیدن به بهبودی کامل می باشد. همچنین باید قبل از عمل انتظارات واقع بینانه ای از عمل بینی خود داشته باشید زیرا هیچ نوع عملی بدون مشکل و ایراد نیست. با کمتر شدن ورم در طی چند هفته میزان رضایت بیشتر خواهد شد. در پایان برای کاهش ورم بعد از جراحی بینی توصیه های عنوان شده را به کار ببندید و صبور باشید تا به نتیجه ای ایده آل برسید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو