آتشی از زمین، تهدید حیات و نگاهی به اقوام ایرانی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

آتشی از زمین، تهدید حیات و نگاهی به اقوام ایرانی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


82

1399/8/28

09:29


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه گالری‌های عصر، ایده، دنا و پروژه‌های آران پرداخته‌ایم.

آتشی از زمین، تهدید حیات و نگاهی به اقوام ایرانی / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مصطفی خسروی با عنوان "فوران" در گالری عصر، نمایشگاه نقاشی بهار دیدگاه با عنوان "شوربوم" در گالری ایده، نمایشگاه آثار نصرالله کسراییان با عنوان "زنان" در گالری پروژه‌های آران و نمایشگاه نقاشی و طراحی سینا یعقوبی با عنوان "لطفا ورق بزنید" در گالری دنا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

خروج از دل زمین

نمایشگاه نقاشی مصطفی خسروی با عنوان "فوران" در گالری عصر برپاست. موضوع آثار این مجموعه فوران آتشفشان است، آتشی که با شدت و سرعت از دل زمین بیرون می‌زند و محیط اطراف خود را نابود می‌کند. خسروی در بیشتر تابلوهای این مجموعه به طور خاص بر قله آتشفشان تمرکز کرده و دقیقا لحظه بیرون آمدن مواد مذاب را به تصویر کشیده است.

فضای بیشتر این تصاویر پوشیده از رنگ‌های خاکستری است که با ضربات قوی و پر انرژی روی بوم قرار گرفته و بدون پرداخت جزییات و تصویر کردن واضح کوه‌ها، جلوه‌ای از قله‌های خاکی را به وجود آورده است که جا به جا با رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز پوشیده شده و جریان گدازه‌های آتش را جلوه‌گر می‌کند.

نمایشگاه آثار مصطفی خسروی در گالری عصر

خسروی در این آثار هیچ تلاشی برای واقع‌نمایی و پرداخت واضح مناظر نداشته است، اما نحوه رنگ‌گذاری و حرکت قلم به خوبی توانسته فضای مورد نظر او را نمایش دهد. او در بعضی از تابلوها چنان از منظره واقعی دوری کرده که دیگر هیچ عنصر آشنایی در تصویر دیده نمی‌شود و تنها ترکیبی از رنگ‌های خاکی و آتشی در کنار هم دیده می‌شود که تابلویی انتزاعی به وجود آورده‌اند.

 نمایشگاه نقاشی مصطفی خسروی با عنوان "فوران" تا 7 آذر در گالری عصر به نشانی ‎خیابان میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برگزار می‌شود.

 

پایان دنیا

نمایشگاه نقاشی بهار دیدگاه با عنوان "شوربوم" در گالری ایده برپاست. دیدگاه در این مجموعه به طبیعت و آسیب‌های وارد آمده بر آن پرداخته است. در این تابلوهای سیاه‌وسفید همه رنگ‌های طبیعت حذف شده است و به همین دلیل مخاطب ابتدا برای تشخیص فضا دچار ابهام می‌شود. اما با کمی دقت می‌توان نمکزاری را تشخیص داد که در همه تابلوها وجود دارد و فضایی سنگین و خالی از حیات را نمایش می‌دهد.

بااین‌حال بر سطح نمکزار یا در میان شکاف‌های آن موجوداتی آبزی دیده می‌شوند که به طور طبیعی جایی در آن محل ندارند. نهنگ‌های عظیم‌الجثه‌ای که بی‌جان یا در حال احتضار بر بستری از نمک افتاده‌اند، بیننده را به فکر وادار می‌کنند که این موجودات چگونه از فضای زندگی خود جدا افتاده و به چنین محلی وارد شده‌اند. اما آنچه می‌توان تصور کرد این است که نهنگ‌ها نه در بیابان، که بر روی بستر خشک شده دریا قرار دارند و به دلیل از بین رفتم محیط زندگی خود در حال نابودی هستند. این تغییرات و تبدیل آب به شوره‌زار زمانی بیشتر به چشم می‌آید که نقاش موج‌های آب را به صخره‌های نمک تبدیل کرده و سطح روی آب با شیارهای سطح نمکزار پوشیده شده است.

نمایشگاه آثار بهار دیدگاه در گالری ایده

حذف رنگ و محدود شدن تابلوها به خاکستری، انتخاب هوشمندانه هنرمند بوده که باعث شده است تفاوت‌های ظاهری و معنایی دو فضای متفاوت دریا و نمکزار از میان برود و از نظر بصری چنان به یکدیگر نزدیک شوند که احتمال چنین تغییر و تبدیلی را کاملا ممکن کند. این تابلوها از آینده‌ای نه چندان دور خبر می‌دهد که تغییرات اقلیمی بسیار شدید شده و زندگی همه موجودات زنده با تهدید مواجه می‌شود. درعین‌حال این آثار اشاره‌ای نمادین به وضعیت زندگی انسان معاصری است که در میانه شرایطی تحمیلی گرفتار آمده و هیچ توانی برای رهایی از آن ندارد.

نمایشگاه نقاشی بهار دیدگاه تا 28 آبان در گالری ایده به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، شماره ٢٦ برپاست.

 

چهره‌نگاری قومی

نمایشگاه آثار نصرالله کسراییان با عنوان "زنان" در گالری پروژه‌های آران برپاست. کسراییان سوابق درخشانی در عکاسی ایران دارد و از مهم‌ترین فعالیت‌های او عکاسی قوم‌شناسی و مردم‌نگاری است که حاصل سفرهای فراوان او به گوشه و کنار ایران است. او با انتشار کتاب‌های عکس از نقاط دورافتاده ایران و مردمانش، نقش مهمی در معرفی و شناخت شهرنشینان ایرانی و سایر مردم جهان از این اقوام داشته است.

این روزها کسراییان در یک نمایشگاه به ارائه بخشی از مجموعه آثارش پرداخته است که سوژه آن "زنان" است. با توجه به نقش کلیدی و پررنگ زنان در جوامع روستایی و قبایل، عجیب نیست که آنها سوژه اصلی بسیاری از عکس‌های کسراییان باشند. وظایف متعددی که این زنان بر عهده دارند باعث شده است حضور آنها در فضاها و شرایطی بسیار متنوع به چشم آید و فرصت‌های بسیاری برای عکاسی از آنها فراهم کند.

نمایشگاه عکس نصرالله کسرائیان در گالری پروژه‌های آران

کسراییان در این آثار برخوردهای متفاوتی با سوژه دارد. یک دسته از عکس‌ها به پرتره‌هایی از زنان اختصاص دارد و آنها با آگاهی در مقابل دوربین عکاس قرارگرفته‌اند تا تصویری از خود ثبت کنند. این مسئله با توجه به تعصب‌های موجود در میان اقوام و تعلق بیشتر این عکس‌ها به سال‌های دور، قابل توجه است و نشان دهنده ارتباط صحیح عکاس با جامعه محلی و سوژه آثارش است. مهم‌ترین ویژگی این عکس‌ها آن است که نشان‌دهنده نوع پوشش زنان مناطق مختلف هستند و نوع آرایش و زیورآلات آنها را نشان می‌دهد و امکانی دقیق و مستند برای مطالعه بر این جوامع ایجاد می‌کند. بخش دیگری از این آثار زنان را در حال کار و فعالیت‌های روزمره نشان می‌دهد و آنها با لباس‌های رنگارنگ خود در حال درو کردن مزرعه، دامداری، شالیکاری و... دیده می‌شوند.  

نمایشگاه آثار نصرالله کسراییان تا 3 آذر در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

دگرگونی انسان

نمایشگاه نقاشی و طراحی سینا یعقوبی با عنوان "لطفا ورق بزنید" در گالری دنا برپاست. یعقوبی در این مجموعه به انسان و فیگور او توجه داشته است، اما آنچه در نمایشگاه دیده می‌شود هیچ نشان آشکاری از انسان و یا زیبایی‌شناسی فیگور ندارد. یعقوبی در چند اثر به نمایش توده خاکستری متحرکی پرداخته است که یادآور پیکره انسانی است. بدن‌هایی با نیم‌دایره کوچکی به عنوان سر و با دست و پاهایی خارج از فرم طبیعی که در جهت‌های مختلف به حرکت درآمده و نشان از فشاری درونی دارد، آشکارترین نشان از انسان در این مجموعه هستند.

نمایشگاه آثار سینا یعقوبی در گالری دنا

اما بخش دیگری از این مجموعه به استوانه‌هایی آویزان از سقف اختصاص دارد که بر روی آنها همین فیگورهای اعوجاج یافته و از فرم خارج شده دیده می‌شود. تکرار این بدن‌ها روی سطح استوانه آنها را به لکه‌ها و گره‌هایی بر روی تنه درخت تبدیل کرده است و به‌این‌ترتیب جامعه انسانی تبدیل به جنگلی از درختان شده است که گرچه همسان و هم‌شکل هستند اما جزییات آنها با هم متفاوت است.

نمایشگاه آثار سینا یعقوبی تا 30 آبان در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4، طبقه 2 مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو