مهدی فیروزان: شبکه اجتماعی مطالعه "به‌خوان" افتتاح می‌شود / شهرکتاب شبکه جدیدی را مانند گودریدز راه‌اندازی کرد

70

1399/8/28

09:29


مهدی فیروزان از راه‌اندازی شبکه جدیدی مانند گودریدز در شهرکتاب و افتتاح سامانه اجتماعی مطالعه با عنوان "به‌خوان" خبر داد.

مهدی فیروزان: شبکه اجتماعی مطالعه "به‌خوان" افتتاح می‌شود / شهرکتاب شبکه جدیدی را مانند گودریدز راه‌اندازی کرد

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهدی فیروزان مدیرعامل شهرکتاب، به هنرآنلاین گفت: در نوروز امسال که مسئله بستن فروشگاه‌ها مطرح شد با مشاوره گروه (IT) طرحی را برای تمام فروشگاه‌ها تنظیم کردیم که بتوانند با گذاشتن بخشی از دیتابیس فروشگاه و یا همه آن یعنی مجموعه کالاها، روی اینستاگرام و یا سایت‌های فروشگاهی خدماتی به مردم ارائه بدهند که امکان خرید آنلاین داشته باشند و برای آن‌ها ارسال شود.

او با این توضیح که شهرکتاب یک شرکت ویژه‌ای با عنوان "شهرکتاب آنلاین" دارد که به فروش اینترنتی کتاب و محصولات فرهنگی اختصاص یافته، افزود: این  شرکت هم فعالیت خود را چند برابر کرد تا خلا کمبود کتاب باعث کاهش مطالعه و خسارت به بازار کتاب و ناشران نشود. بنابراین دو سیاست کلی یعنی افزودن فروش آنلاین به فروشگاه‌ها و تقویت شبکه فروش آنلاین قدیمی شهر کتاب، اقداماتی بود که برای رفع کمبود کتاب طراحی و اجرا شد. در حال حاضر که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم که به‌نظرم اعمال آن‌ها ضروری است، همین دو روش را تقویت خواهیم کرد. فروشگاه‌ها نیز با استقرار یک تا سه تن از همکاران هر فروشگاه این نیاز را در تهران و شهرهای دیگر برای نیاز مشتریان رفع می‌کنند.

فیروزان هم‌چنین در مورد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اظهارداشت: در هر صورت تجربه نو و جدیدی نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا است. قطعا سال نخست کمبودهایی خواهد داشت، ایده‌آل نیست و به گستردگی و خدمات نمایشگاه فیزیکی نخواهد بود. باید مسئولان برگزاری نمایشگاه به فکر تامین حداقل‌ها باشند و اگر به فکر حداکثرها باشند ممکن است دچار مشکلاتی در اجرای نمایشگاه مجازی شوند. در مشاوره‌هایی که با همکاران موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، داشتم، گفته‌ام در اولین گام سعی شود به لحاظ تکنیکی و لجستیک اول تامین کتاب را حل کنیم. همه ناشران بتوانند هم‌چون نمایشگاه کتاب که غرفه می‌گرفتند غرفه بگیرند و خودشان به‌صورت مجازی این پلتفرم را مدیریت کنند. هر ناشری مسئول  کار خود، مشتریان و خدمات به آن‌ها باشد و بیش از این تلاش برای خدمات، اضافه نکنیم.

او با این توضیح که شهرکتاب یک شبکه جدیدی را نیز مانند گودریدز راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: گمان می‌کنم تا اواخر آذر ماه با 200 هزار کتاب، روی سامانه شبکه اجتماعی مطالعه با عنوان "به‌خوان" افتتاح شود. هر مولف، ناشر و کتاب یک باکس روی این شبکه دارد. علاقه‌مندان یک کتاب مانند شبکه اجتماعی می‌توانند در این شبکه نقد و گفت‌وگو داشته باشند که از فعالیت‌های فاز اول محسوب می‌شود. در فاز دوم "به‌خوان" به شبکه‌های فروش آنلاین متصل می‌شود تا مردم بتوانند از این طریق مطالعه کرده و کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنند؛ سپس از مراکز تامین آنلاین کتاب هم خرید داشته باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو