چه روش هایی برای درمان کبد چرب گرید 2 (غیر الکلی) مناسب است؟

منبع: مینویسم

107

1399/8/28

10:28


چه روش هایی برای درمان کبد چرب گرید 2 (غیرالکلی) مناسب است؟

چه روش هایی برای درمان کبد چرب گرید 2 (غیرالکلی) مناسب است؟

هدف از انتشار این مقاله بیان روش های موثر برای درمان کبد چرب گرید ۲ (غیر الکلی) می باشد از این رو اگر خود و یا اعضای خانواده شما از این عرضه رنج می برند حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

می توان گفت دلیل کبد چرب تقریبا ناشناخته است. رژیم غذایی چرب یا پرخوری به خودی خود هرگز منجر به کبد چرب نمی شود. چربی ممکن است از افزایش جذب از روده ها یا از جاهای دیگر بدن حاصل شود. اما به طور کلی، کبد توانایی خود را برای از بین بردن چربی های رسوب داده شده در خود از دست می دهد. با این حال، ۷۰ درصد از افرادی که از NASH رنج می برند چاق هستند.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب به دلیل سبک زندگی مدرن، غذا و نوشیدنی نوعی بیماری کبدی بوجود می آید. به مجموعه چربیهای موجود در سلولهای کبدی، کبد چرب گفته می شود. به این بیماری هپاتیت استئاتوز یا هپاتوز استئاتوریوک نیز گفته می شود. کبد چرب به خودی خود اگرچه غیرطبیعی است، اما یک وضعیت نسبتاً بی خطر است. کبد بزرگترین اندام بدن انسان است که نقش حیاتی در سالم نگه داشتن تعادل بیوشیمیایی دارد.

کبد چرب را به دو دسته زیر تقسیم می کند:

  •  کبد چرب الکلی ALFD
  • کبد چرب غیر الکلی NAFLD

بر اساس آمار رسمی منتشر شده در ایزان، حداقل در ایران، ابتلا به کبد چرب الکلی به مراتب کمتر از کبد چرب غیر الکلی است. این در حالی است که در دنیا کبد چرب الکلی که به دلیل مصرف الکل ایجاد می شود، نگرانی های جدی برای دولت ها و سیستم های درمانی ایجاد کرده است.

میگرن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

بررسی انواع کبد چرب غیر الکلی

NAFLD شباهت زیادی به بیماری کبدی الکلی دارد، اما این بیماری به دلایل جداگانه ای از نوشیدن الکل ایجاد می شود. چهار مرحله از این بیماری در زیر شرح داده شده است.

  • کبد چرب گرید ۱: کبد چرب ساده (استئاتوز)

استئاتوز کبدی مرحله ۱ این بیماری است. این جایی است که چربی اضافی در سلول های کبدی جمع می شود اما بی خطر است. معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد و ممکن است تا زمانی که نتیجه آزمایش خون غیر عادی دریافت نکنید، حتی متوجه آن نشوید.

  • کبد چرب گرید ۲: استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH)

فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به کبد چرب ساده به مرحله ۲ بیماری مبتلا می شوند که به آن استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH) می گویند.

NASH نوعی حالت تهاجمی تر است، جایی که کبد ملتهب شده است. التهاب پاسخ بهبودی بدن در برابر آسیب یا جراحت است و در این حالت علامت آسیب دیدن سلولهای کبدی است. یک فرد مبتلا به NASH ممکن است دردی احساس کسل کننده یا دردناک در سمت راست بالای شکم (بالای سمت راست و پایین دنده ها) داشته باشد.

  • کبد چرب گرید ۳: فیبروز

برخی از افراد مبتلا به NASH دچار فیبروز می شوند، جایی که التهاب مداوم در کبد منجر به تولید بافت اسکار فیبری در اطراف سلول های کبدی و رگ های خونی می شود. این بافت فیبری جایگزین برخی از بافتهای سالم کبدی می شود، اما هنوز به اندازه کافی بافت سالم وجود دارد تا کبد به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد.

  • کبر چرب گرید ۴: سیروز

در این مرحله شدید، نوارهایی از بافت اسکار و توده های سلولهای کبدی ایجاد می شود. کبد جمع می شود و حالت کلوخه ای پیدا می کند. این به عنوان سیروز شناخته می شود.

سیروز پس از سالها التهاب کبد مرتبط با مراحل اولیه بیماری، تمایل به بروز آن دارد. افراد مبتلا به سیروز کبدی ناشی از NAFLD اغلب به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. آسیب ناشی از سیروز دائمی است و قابل جبران نیست. سیروز طی سالهای متمادی به آرامی پیشرفت می کند و به تدریج باعث می شود کبد از کار بیفتد. به این نارسایی کبدی می گویند.

کبد نقش حیاتی در سالم نگه داشتن تعادل بیوشیمیایی دارد.

کبد نقش حیاتی در سالم نگه داشتن تعادل بیوشیمیایی دارد.

هپاتیت چیست و چگونه منتقل می شود؟

دلایل ابتلا به NAFLD کبد چرب غیر الکلی

  • چاق هستند یا اضافه وزن دارند.
  • دیابت نوع ۲ داشته باشید (این امر باعث افزایش جذب چربی به سلولهای کبدی می شود)
  • بالای ۵۰ سال دارند.
  • فشار خون بالا دارند.
  • کلسترول بالا دارند.
  • کاهش وزن سریع را تجربه کرده اند، به عنوان مثال پس از جراحی کاهش وزن داشته اند.

 درمان کبد چرب گرید ۲

بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب دچار مشکلات جدی کبدی نمی شوند و فقط مرحله ۱ بیماری دارند (کبد چرب ساده). در صورت رفع علت اصلی ممکن است کبد چرب ساده از بین برود. به عنوان مثال ، کاهش وزن اضافی یا کنترل بهتر دیابت می تواند باعث از بین رفتن کبد چرب شود و در صورت ابتلا به کبد چرب گرید ۲ می توانند آن را کنترل کنند و با انجام کارها و موارد زیر آن را در همان سطح نگه دارند و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

بسیاری از افراد علائمی ندارند، اگرچه احساس خستگی امری عادی است و برخی از افراد در قسمت بالای سمت راست شکم خود (جایی که کبد آنهاست) درد مداوم دارند. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تا مرحله جدی تر و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی، ایجاد تغییر در سبک زندگی مهم است.

کاهش وزن و ورزش

مهمترین کاری که افراد مبتلا به کبد چرب گرید ۲ می توانند انجام دهند این است که یک برنامه کاهش وزن تدریجی داشته و به طور منظم ورزش کنند. این به دو روش کمک می کند: کاهش میزان چربی در سلول های کبدی و کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی. از دست دادن وزن در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مهم است.

ترک سیگار

اگر سیگار می کشید، ترک سیگار یکی از مهمترین روش های درمان کبد چرب گرید ۲ است!! زیرا این امر به شما در کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و همچنین کبد چرب گرید ۲ کمک می کند.

دارو

اگر فشار خون یا کلسترول خون بالا دارید، ممکن است برای این موارد به درمان پزشکی نیاز داشته باشید. اگر دیابت نوع ۲ دارید، ممکن است به داروهای خاصی نیاز داشته باشید که سطح بالای قند خون را کاهش می دهد. در ابتدا، این معمولاً به صورت قرص است، گاهی اوقات ترکیبی از بیش از یک نوع قرص است. همچنین ممکن است شامل تزریق انسولین باشد.

 الکل

کبد چرب گرید ۲ توسط الکل ایجاد نمی شود، اما نوشیدن الکل ممکن است شرایط را بدتر کند. بنابراین توصیه می شود نوشیدن الکل را متوقف کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو