آسمان‌خراش‌های شگفت‌انگیزی که در آینده ساخته می‌شوند/ عکسها

آسمان‌خراش‌های شگفت‌انگیزی که در آینده ساخته می‌شوند/ عکسها


منبع: ایران آرت

90

1399/8/28

12:59


مسابقه‌ای با عنوان طراحی آسمانخراش‌های آینده (Evolo) برگزار شد. در این مسابقه طراحان ایده‎های تکان‌دهنده‌ و بسیار خلاقانه‌ای در رابطه با آسمانخراش‌های آینده ارائه کردند.

ایران آرت: اشتیاق انسان برای ساخت ساختمان‌های بلند، باعث شده که سیاره‌ای پر از آسمان‌خراش داشته باشیم که از گوشه و کنار دنیا، بر فراز بزرگترین کلان‌شهرهای دنیا قرار گرفته‌اند. جذابیت این بناهای غول‌پیکر ساخته شده به دست انسان، فقط به خاطر ارتفاع زیاد و ابعاد شگفت‌آور آنها نیست. بسیاری از آسمان‌خراش‌های دنیا، ساختمان‌هایی بلند و ساده نیستند و ظاهری متمایز دارند و به خاطر همین ظاهر متفاوت و زیبا، به شهرت رسیده‌اند.

به گزارش حقوق نیوز در همین رابطه مسابقه ای با عنوان طراحی آسمان خراش های آینده (Evolo) برگزار شد. در این مسابقه طراحان ایده های تکان‌دهنده‌ و بسیار خلاقانه ای در رابطه با آسمان خراش های آینده ارائه کردند. البته بسیاری از این طراحی ها با در نظر گرفتن مشکلات زمین همچون آلودگی با کم آبی انجام شدند. در زیر برخی از این طراحی های خلاقانه را مشاهده می کنید.

۱. آسمان‌خراش بسته‌بندی شده

آسمان خراش

طراحی شده توسط تیم لهستانی

این آسمان‌خراش منعطف در مسابقات امسال جایگاه اول را به دست آورد. این سازه با بالون‌های عظیم گاز هلیوم که درونش کار گذاشته شده باد می‌شود و طبقاتی را به وجود می‌آورد. مفتول‌های فولادی درون آن sساختمان را در برابر باد مقاوم می‌کند. سازه ۳۰ بار کوچک‌تر از حالت معمول است و می‌توان آن را درون بسته‌ی کوچکی جمع کرد.

۲. برج شهری کشت برنج

آسمان خراش

طراحی از تونی لیونگ (Tony Leung)، هنگ کنگ

این مجموعه‌ی عمودی کشاورزی را می‌توان در آن واحد برپا کرد. شبکه‌ای از سقف‌های قابل کشت است که در منطقه‌ی گینزا (Ginza) توکیو قرار دارد.

۳. آسمان‌خراش ضد آتش

آسمان خراش

طراحی از کلودیو آرایا آریا، شیلی

این سازه، که مقام سوم را کسب کرده، به منظور بازسازی و حفاظت از زیست‌بوم‌هایی است که در آتش‌سوزی بی‌سابقه‌ی جنگل‌های جنوب شیلی (۲۰۱۶ – ۲۰۱۷) سوختند. در این برج اتاقک‌هایی برای ذخیره‌ی آب تعبیه شده و مجهز به نظام آبیاری است. سازه به گونه‌ای طراحی شده که از پوشش گیاهی و تنوع زیستی منطقه محافظت کند و همچنین از آتش‌سوزی‌های احتمالی در آینده جلوگیری کند. این برج با نمای بازش به نوعی در نقش بادگیر عمل می‌کند و از قدرت بادهای شدید می‌کاهد.

۴. آسمان‌خراش ضد بیابان‌زایی

آسمان خراش

طراحی از تیم چینی

این سد عظیم شنی به منظور جلوگیری از ورود طوفان‌های شن به داخل قاهره ساخته شده است. این سد هم جلوی بادها را می‌گیرد، هم از گسترش شهر و در نتیجه شلوغ شدن آن جلوگیری می‌کند.

۵. نیروگاه شناور

آسمان خراش

طراحی از دیمو ایوانف (Dimo Ivanov)، سوئیس

این نیروگاه سه‌قسمتی از ۱۹ توربین بادی، چهار نیروگاه موجی و شش توربین جزر و مدی تشکیل شده و برای تولید سالانه ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر طراحی شده است. این واحد – که اول نیروگاهش در سرزمین آتش (Tierra del Fuego) شیلی مستقر شده - به گونه‌ای طراحی شده که بتواند در مسیر باد تغییر جهت دهد تا بیشترین مقدار انرژی را تولید کند.

۶. آسمان‌خراشی بر آب

آسمان خراش

طراحی از الکساندر نیکلاس والزر (Alexander Nikolas Walzer)، اتریش

این سکونتگاه جمع و جور عمودی در تنگه‌ی سنگاپور و در فاصله‌ی ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای از سرزمین اصلی است. این ساختمان برای کاستن از شلوغی سرزمین اصلی ساخته شده است. نمای متخلخلش خود موجب کاهش فشار باد می‌شود و حتی می‌توان برای ساکنان فضایی در بیرون آپارتمانشان در نظر گرفت. درون بالابرهای ساختمان لوله‌کشی برای گردش هوا و آب نیز انجام شده است.

۷. برج تصفیه‌ی آب

آسمان خراش

طراحی از تیم کره‌ای

آلودگی رودخانه‌ها مسئله‌ای در حال پیشرفت در هند است. سیستم فاضلاب کشور تنها ۳۰ درصد فاضلاب را می‌تواند کنترل کند. این برج آبی عظیم آب رودخانه را تصفیه و زیرساختی را برای توزیع آب آشامیدنی سالم میان روستاها فراهم می‌کند.

۸. فرودگاه عمودی

آسمان خراش

طراحی از جناتان ارتگا (Jonathan Ortega)، ایالات متحده آمریکا

این فرودگاه نیاز به ترمینال‌ها، باند فرودگاه و مسیرهای تاکسی‌رانی را کم می‌کند و در عوض فضا برای ایجاد پارک، فضای سبز، کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها باز می‌شود. فرودگاه متمرکز عمودی در آینده جای کمتری خواهد گرفت و جوابگوی عمودپروازها خواهد بود.

۹. شهر عمودی

آسمان خراش

طراحی از تیم روسی

این سازه‌ی فضایی‌شکل شهری ۱۱۱۱متری با بیش از ۳۰۰ طبقه، ۲۰ ردیف، باغ‌های معلق، پارک‌ها و پل‌های هوایی مارپیچ است. طرح شش‌ضلعی آن شامل بزرگراه‌هایی برای اتومبیل‌ها (که می‌توانند تا طبقه‌ی آخر برانند)، وسایل حمل و نقل عمودی، وسایل حمل و نقل هوایی و قطارهایی است که درون تونل حرکت می‌کنند. این شهر با مساحت ۱۰.۵ میلیون متر مربع می‌تواند جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد.

۱۰. هنگ کنگ ۲

آسمان خراش

طراحی از هوی بوی (Huy Bui) و هوارد مک (Howard Mack)، ایالات متحده آمریکا

این شبکه‌ی عظیم از فضاهای باز در هنگ کنگ برای زندگی در فضاهای تنگ شهر طراحی شده است که سکونتگاه حدود هفت میلیون نفر است. مجموعه از ۷۶۵۷ ساختمان بلند و ۳۰۳ آسمان‌خراش (بیش از هر شهری در دنیا) تشکیل شده است. این شبکه از فضای عمومی باز پنج بخش دارد و متراکم‌ترین منطقه‌ی هنگ کنگ به حساب می‌آید.

۱۱. آسمان‌خراش‌های زیرزمینی

طراحی های فوق العاده از آسمان‌خراش های آینده

طراحی از تیم فرانسوی

این ساختمان زیرزمینی عجیب به منظور حفظ میراث فرهنگی شبام (Shibam)، شهری تاریخی در یمن که بخاطر سازه‌های بلند خشتی‌اش به «منهتن کویر» نیز معروف است، طراحی شده است. این طراحی موجب می‌شود تا هم شهر بتواند گسترش پیدا کند و هم بافت تاریخی خود را حفظ کند.

۱۲. گورستان ایستاده

این گورستان نوین: «فراموش شدن پایان زندگی است، نه مرگ». این طراحی عجیب قرار است مشکل کمبود جا در گورستان‌ها و همچنین قیمت بالای قبر در توکیو را حل کند. این آسمان‌خراش گردبادمانند دارای محفظه‌های متعددی است که هر کدام با لامپ‌هایی، که به لیزر مرکز گورستان وصل هستند، روشن می‌شوند. طراحان این گورستان را چنین توصیف می‌کنند: «وقتی زنده‌ها برای مردگان دعا می‌کنند، لیزرها می‌درخشند و شهر را روشن می‌کنند. اما وقتی دوستان و آشنایان مرده را فراموش کردند، آنگاه لیزر قطع شده و محفظه به پایین گورستان منتقل می‌شود».

۱۳. آسمان‌خراش قطب شمال

آسمان خراش

طراحی از تیم آمریکایی

این سازه، که برای قطب شمال در نظر گرفته شده، برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در آینده طراحی شده است. بدین منظور شهری مقاوم در برابر تغییرات پیرامون این برج در نظر گرفته شده که تمام امکانات یک شهر کامل را دارد. طراحان شهر را چنین توصیف می‌کنند: «این پروژه برای فضا و زمانی در نظر گرفته شده که زمین بر اثر فعالیت‌های انسان در وضعیت اسفناک زیست‌محیطی قرار گرفته است».

۱۴. برج التیام‌بخش زمین

آسمان خراش

طراحی از تیم چینی

این برج پیشرفته‌ی تصفیه‌کننده به منظور ترمیم محیط زیست پس از جنگ احتمالی اتمی طراحی شده تا بتواند زمین را از امواج رادیواکتیو و آلودگی‌های دیگر پاک کند. نوک سازه رطوبت هوا را می‌گیرد و تصفیه می‌کند. نیمه‌ی پایینی آن نیز دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند تا هوا تمیز شود. بام برج نیز باند پرواز فضایی دارد.

۱۵. آسمان‌خراش آتشفشانی

QIBIIhVZAzwV

طراحی از تیم چینی

این ساختمان شناور انرژی آتشفشانی را جذب می‌کند و بدین طریق از فوران‌های آتشفشانی می‌کاهد. سازه دی اکسید کربن، دی اکسید سولفور و دیگر گازهایی که بر اثر فوران پراکنده می‌شوند را جذب می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو