تبعات محیط زیستی ترخیص 830هزار موتور سیکلت

60

1399/8/28

13:33


تبعات محیط زیستی ترخیص 830هزار موتور سیکلت

سلامت نیوز: «830هزار موتورسیکلت فرسوده رسوبی در پارکینگ‌ها ترخیص می‌شوند.»سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده است: موتورسیکلت‌های رسوبی بیش از ۸ تا ۹ سال در پارکینگ‌ها متوقف شده بودند و اعلام پلیس برای ترخیص آنها کاملا قانونی و در چارچوب جلوگیری از زیان به اموال مردم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،

تبعات محیط زیستی ترخیص 830هزار موتور سیکلت

به گفته سردار هادیانفر، این اقدام با دستور فرمانده نیروی انتظامی کشور و به مدت 2 ماه اجرایی شده است.افزایش قیمت موتورسیکلت‌های نو از یک طرف و تصمیم برای ترخیص موتورسیکلت‌های فرسوده رسوب‌شده در پارکینگ‌ها، بی‌شک بلایی بزرگ برای آسمان شهرهای کشور هستند. این تصمیمی سخت برای محیط‌زیست شهرهای بزرگ کشور است که 45میلیون ایرانی در آنها ساکن هستند و با آلودگی هوا و آلودگی صوتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وسایل نقلیه آلاینده که قرار است به‌زودی در معابر شهری کشور، ریه شهروندان را به انواع آلاینده‌ها میهمان کند، علاوه بر آلودگی هوا و آلودگی صوتی، بی‌شک آلودگی بصری نیز خواهند داشت تا فهرست بلاهای پیش‌روی شهروندان قربانی آلاینده‌ها از هر نظر تکمیل شود.

بر مبنای اطلاعات آخرین سیاهه انتشار منابع آلاینده، هر موتورسیکلت کاربراتوری، روزانه 250گرم گاز سمی و 50گرم ذرات معلق در هوا منتشر می‌کند. پس با آزادسازی 830هزار موتور فرسوده، 207تن انواع گاز سمی و 41تن ذرات معلق جدید به هوای شهرهای بزرگ تزریق می‌شوند تا در سال اپیدمی کرونا، راه تنفس را تنگ و تنگ‌تر کنند. ضریب این آلایندگی در آمار سالانه برابر با انتشار 75هزار تن گاز سمی و 15هزار تن ذرات معلق جدید است.

در پی تخفیفی که برای ترخیص ۸۳۰هزار موتورسیکلت رسوبی از پارکینگ‌ها درنظر گرفته شده است، به‌زودی می‌توان شاهد حضور همه این وسایل فرسوده و آلاینده در شهرهای بزرگ بود. براساس اعلام پلیس، هزینه‌ نگهداری موتورسیکلت در پارکینگ‌ها سالانه یک میلیون تومان است که با تصمیم جدید برای ترخیص موتورسیکلت‌های رسوب‌شده، به ازای هر سال نگهداری چیزی حدود ۲۲۰هزار تومان باید پرداخت شود.

60درصد این وسایل در فاصله سال‌های90 تا 94 توقیف شده‌اند و به‌علت آنکه سال‌ها در کف پارکینگ‌ها رسوب شده و زیر آفتاب مانده‌اند، با انواع فرسایش‌ها مواجه شده‌اند. این موتور‌سیکلت‌ها در پارکینگ‌های 1347 شهر کشور و به دلایل مختلفی متوقف بودند که عمده‌ تخلفات آنها، تخلفات راهنمایی و رانندگی بود.درپی اعلام این خبر، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست که اصلی‌ترین دیده‌بان کیفیت هوای کشور محسوب می‌شود، با ابراز نگرانی از این اقدام خطرناک اعلام کرد: «آزاد‌شدن موتورسیکلت‌های فرسوده موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود.»

آنگونه که سازمان حفاظت محیط‌زیست به نقل از مسعود تجریشی اعلام کرده است، طبق قانون هوای پاک، وزارت صمت متعهد شده است در ازای هر ۱۰موتورسیکلتی که تولید می‌کند، 3‌موتورسیکلت را اسقاط کند. همچنین در ازای تولید هر ۱۰موتورسیکلتی که آلودگی تولید می‌کند، یک موتورسیکلت برقی تولید شود، اما این موارد اجرا نمی‌شود.

در شرایط فعلی نیز براساس قوانین بالادستی، باید تولیدات کشور به سمتی برود که دوستدار محیط‌زیست باشد، اما هنگامی که به دپوی تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور نگاه کنیم، شاهد آن هستیم که انبارهای آنها مملو از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست این جمله را هم گفته است که صاحبان این پارکینگ‌ها برای اینکه مشکل کمبود فضای خود را حل کنند به محیط‌زیست اهمیت نمی‌دهند.به گفته او، سازمان حفاظت محیط‌زیست اکنون به‌دنبال راهکاری است تا از خروج 830هزار موتورسیکلت فرسوده از پارکینگ‌های پلیس جلوگیری کند. چون ورود آنها به شهرها تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در دهه‌های اخیر را به‌منظور کاهش عوامل آلاینده هوا نقش بر آب می‌کند.تجریشی تأکید کرده است: «با ترخیص این حجم بالا از موتورسیکلت‌های فرسوده و ورود آنها به شهرها، آلودگی هوا به‌م

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو