بهترین و بدترین راه‌ها برای ارسال رزومه

بهترین و بدترین راه‌ها برای ارسال رزومه


منبع: روزیاتو

157

1399/8/28

13:35


سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با توجه به اینکه این روزها متقاضی کار بسیار زیاد است و همه آنها به دنبال ساخت رزومه حرفه‌ای هستند، باید بدانید که یک تغییر و نکته کوچک در رزومه می‌تواند شانس شما برای استخدام را بیشتر کند. اما انواع مدل‌های فایل یا روش‌ها برای ارسال رزومه یکسان نیستند و افراد روش‌های متفاوتی را برای نوشتن رزومه کاری و ارسال آن استفاده می‌کنند.

در این مقاله، خواهیم دید که چه چیزی ممکن است در ارسال یک رزومه اشتباه باشد، چه کاری می‌تواند برای مقابله این اشتباهات انجام شود و همچنین به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا یک کارفرما ممکن است رزومه شما را بر اساس روش ارسال آن، نادیده بگیرد.

در آخر، بهترین فرمت فایل و روش‌هایی درستی که به شما کمک خواهند کرد تا استخدام شوید را، معرفی خواهیم کرد.

چه چیزی رزومه شما را از باقی رزومه‌ها مجزا می‌کند؟

در حالی که ارسال یک دوجین رزومه در هفته کاری بسیار آسان است، اما نباید توقع داشته باشید با این مدل ارسال رزومه جواب مناسبی دریافت کنید و حتی به استخدام نیز نزدیک شوید. یک آگهی شغلی، ممکن است روزانه ۱۰۰ تا ۳۰۰ رزومه دریافت کند. با توجه به این میزان رقابت، کوچک‌ترین مشکلی در رزومه شما می‌تواند به صورت اتوماتیک رزومه شما را از رقابت حذف کند.

شاید نوع فایلی که ارسال می‌کند باز نشود و حتی ندانید رزومه حرفه ای چند صفحه دارد؟ حتی ممکن است نوع فونت شما در تمام متن یکسان نباشد و باعث می‌شود رزومه شما عجیب و غیرحرفه‌ای به نظر برسد. همچنین، ممکن است به خوبی آگهی شغلی را مطالعه نکرده باشید و حتی نام شرکت مورد نظر را به درستی نزده باشید.

کارفرمایان به دنبال چه هستند؟

وقتی شرکتی برای موقعیت شغلی خاصی آگهی می‌دهد، احتمالاً آن آگهی را برای فردی که در ذهن دارد ارائه داده است. شاید برای شما که این جمله را می‌شنوید کمی عجیب و غیر قابل باور باشد، اما از نظر کارفرمایان این طرز فکر کاملا منطقی است و مبنای آگهی‌های شغلی خود را پیدا کردن فردی می‌دانند که در ذهن دارند.

در واقع هدف شما این است که خود را به آن فرد نزدیک‌تر کنید و بتوانید تمام ویژگی‌های آن را داشته باشید. آیا او فردی باتجربه است؟ آیا برای یک موقعیت شغلی حساس به آن نیاز است؟ آیا به مدرک نیاز دارد؟ آیا باید مهارت‌های خاصی داشته باشد؟ آیا تجربه کاری او باید با آن موقعیت شغلی ارتباط داشته باشد؟ اگر کمی به فرد مورد نظر نزدیک باشید و یا اصلا شباهتی با آن نداشته باشید، احتمال اینکه برای مصاحبه با شما تماس گرفته نشود زیاد است.

بدترین نوع فایل برای ارسال رزومه

Microsoft DOCX

DOCX یک نسخه مبتنی بر XML از قالب Microsoft Word است، که همه ما سال‌ها است که از آن استفاده می‌کنیم. اما، فقط نسخه‌های کنونی Microsoft word (یا OpenOffice و غیره) توانایی خواندن فایل با فرمت DOCX را دارند. این بدان معناست که رزومه شما با این فرمت فایل تنها در دسترس کسب و کارهایی است که اعتقادی به ارتقا نرم افزار ندارند و سیستم‌های آنها دارای نسخه‌های قدیمی نرم افزارها است. این فرمت فایل در سیستم‌های آپدیت شده باز نمی‌شود و کارشناس استخدام و کسی که مسئول خواندن رزومه‌ها است، نمی‌تواند رزومه شما را باز کند.

DOCX، مانند قالب‌های دیگر Word، فونت‌ پذیر نیست و در برخی سیستم‌ها فونت آن خوانده نمی‌شود. بنابراین، نوشته رزومه شما در برخی شرکت‌ها به هم ریخته نمایش داده می‌شود و این اصلا خوب نیست.

Openoffice.org ODT

در حالی که Openoffice با هدف ارائه به صورت یک نوع پرونده استاندارد باز به بازار ارائه شد، اما واقعیت این است که تا زمانی که ODT توسط Microsoft Word در سیستم‌های دیگر پشتیبانی نشود، بسیاری از مشاغل قادر به باز کردن یک پرونده ODT در سیستم‌های خود نخواهند بود. قانون کلی در مورد این‌گونه رزومه‌ها این است، که در صورت باز نشدن آنها را یک راست از روی سیستم خود پاک می‌کنند تا جایی نیز اشغال نکنند. بنابراین بهتر است که از ODT استفاده نکنید و سراغ فرمت‌هایی بروید که استاندارد باز دارند.

گفته می‌شود که Office 2010 از ODT پشتیبانی می‌کند. با این حال، این موضوع این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که ODT هنوز به اندازه کافی جهانی نیست که بتوان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

JPG و سایر فرمت‌های تصاویر

اگرچه ارسال رزومه به صورت تصویر و JPG ممکن است راه حل خوبی برای جلوگیری از مشکلاتی که فایل‌های ODT یا DOCX به وجود می‌آورند باشد، اما دریافت رزومه به صورت فایل تصویری ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد. تصاویر JPG ساخته شده با نرم افزارها ممکن است رزولوشن کمی داشته باشند و از نظر حرفه‌ای نیز ارسال این‌گونه رزومه‌ها اصلا خوشایند نیست.

تصاویر JPG و دیگر فرمت‌ها نیز امکان به روز رسانی و آپدیت را ندارند و اگر قصد استفاده مجدد یا به‌روزرسانی اطلاعات خود را داشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد.

مطمئن‌ترین فرمت‌های فایل و روش‌های ارسال رزومه

Adobe PDF

در حال حاضر PDF به عنوان استانداردترین فرمت رزومه شناخته می‌شود و نرم افزار Acrobat Reader که این نوع فایل را می‌خواند، به صورت رایگان در هر رایانه جدیدی و در اکثر شرکت‌های بزرگ و کوچک، روی سیستم‌ها وجود دارد. اگرچه ممکن است تعداد محدودی از دستگاه‌ها از Acrobat برخوردار نباشند، اما بسیاری از مرورگرهای مدرن این امکان را دارند که بدون مشکل PDF را باز کنند.

فونت‌ها نیز در PDF اجرا می‌شوند، بنابراین هر کاری که در سیستم خود روی فایل اصلی رزومه انجام دهید، به همان شکل نیز در سیستم کارفرما دیده می‌شود.

بعد از ساخت رزومه در word می‌تواند آن را به PDF تبدیل کنید و از آن با فرمت PDF خروجی بگیرید. همچنین می‌توانید از هر صفحه از فایل PDF به صورت جداگانه پرینت بگیرید و رزومه خود را به صورت چاپی نیز در دست داشته باشید.

Microsoft Word DOC

در حالی که DOCX نیز می‌تواند کمی ریسکی باشد، اما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که هر شرکتی روی سیستم‌های خود نرم افزار word را دارد. تا زمانی که رزومه شما دارای قالب استاندارد در word باشد و فونتی که در آن استفاده شده فونت استاندارد و همه گیری باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که نمایش آن در تمام سیستم‌های شرکت‌های مختلف مانند آن چیزی باشد که شما در صفحه نمایش سیستم خود می‌بینید.

Rich Text Format  یا RTF

Rich text قالبی برای محتواهای متنی است که تمام ویژگی‌های یک فایل TXT را در اختیار دارد. ویندوز، مکینتاش و لینوکس مشکلی در باز کردن یک فایل RTF نخواهند داشت؛ اگرچه همان‌طور که قبلا ذکر شد، برای جلوگیری از به هم ریختگی فونت، باید از فونت‌های متداول در این فرمت فایل نیز استفاده کرد.

ایمیل متن ساده

یک ایمیل ساده متنی، تنها راه اطمینان برای اطمینان از این است که آنچه تایپ می‌کنید درست و بدون اشکال به دست کارفرما می‌رسد و در قالب و ظاهر هیچ مشکلی نخواهد داشت. بخاطر داشته باشید، استفاده از نوع نگارش ساده بسیار بهتر از استفاده از حروف پررنگ یا گرافیکی است؛ بنابراین یک نامه پوششی و رزومه متنی فقط در یک ایمیل، می‌تواند مفیدتر از رزومه‌هایی با فرمت HTML باشد.

رزومه چاپی

در عصری که تعداد افراد جویای کار در آن بسیار زیاد است و روزانه هزاران رزومه برای شرکت‌های مختلف ارسال می‌شود، ابتکار عمل برای رفتن به شرکتی با رزومه چاپ شده و معرفی خود می‌تواند تفاوت زیادی در شانس شما ایجاد کند. شما با این کار نه تنها نشان می‌دهید که برای وقت و کار آن کسب و کار ارزش قائل هستید، بلکه همچنین اطمینان حاصل می‌کنید که رزومه شما همان‌طور که تدوین شده به دست کارفرما و کارشناس استخدام می‌رسد.

به طور خلاصه، هیچ روشی نمی‌تواند تضمین کند که شما شغل را بگیرید و حتی برای مصاحبه کاری با شما تماس گرفته شود. اما به حداقل رساندن مشکلات احتمالی می‌تواند این شانس را به شما بدهد که همان فردی باشید که کارفرما به دنبال آن است. مراقب فونت‌های خاص و مشکلات قالب بندی باشید و مشکلات و خطاها را از رزومه کم کنید.

بهترین و بدترین راه‌ها برای ارسال رزومه

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو