طرز تهیه تاتلی یک شیرینی ترکیه ای محبوب و مناسب برای میان وعده

طرز تهیه تاتلی یک شیرینی ترکیه ای محبوب و مناسب برای میان وعده


منبع: آرگا

129

1399/8/28

18:04


در این مطلب طرز تهیه تاتلی را با ساده ترین روش به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که امیدواریم با توجه به نکات و مراحل ذکر شده بتوانید تاتلی خوش طعمی را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه تاتلی یک شیرینی ترکیه ای محبوب و مناسب برای میان وعده

تاتلی از انواع شیرینی های خوشمزه و خوش طعم ترکیه ای است که شما می توانید این نوع شیرینی را به راحتی و با نکات ترفندهایی در منزل تهیه کنید. در طرز تهیه تاتلی از شربت مخصوص استفاده می شود به همین دلیل طبع این شیرینی ترکیه ای گرم است.

باقلوا استانبولی و تاتلی و قرابیه و شیرینی لقمه ای از انواع شیرینی های بی نظیر می باشند و اگر شما به پخت شیرینی در منزل علاقه مند می باشید می توانید به کمک دستورات ذکر شده در پخت شیرینی های خانگی تنوع ایجاد کنید.

طرز تهیه تاتلی

مواد لازم برای تهیه شیرینی

  • کره : ۱۵۰ گرم
  • آرد شیرینی پزی : ۴۵۰ گرم
  • پودر نارگیل : ده گرم
  • آرد سمولینا : ۲۰ گرم
  • پودر قند : ۳۵ گرم
  • ماست ساده : صد گرم
  • تخم مرغ بزرگ : یک عدد
  • سفیده تخم مرغ : یک عدد
  • بیکینگ پودر : ۱۵ گرم
  • پودر وانیل : یک قاشق چایخوری
  • مغز گردوی خرد شده : ۴ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ برای رومال کردن : یک عدد
  • بادام برای تزیین : به مقدار لازم
  • پودر پسته برای تزیین : به مقدار لازم
  • پودر وانیل : یک قاشق چایخوری
  • نمک : یک پنس

طرز تهیه شربت مخصوص

  • آب : ۶۰۰ گرم
  • شکر : ۴۵۰ گرم
  • لیموی ترش : دو ورقه

طرز تهیه شربت مخصوص

برای تهیه شربت مخصوص ابتدا آب و شکر را درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و شعله گاز را کم کنید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید تا شربت آماده شود. توجه داشته باشید که شربت این نوع شیرینی نباید زیاد غلیظ باشد. اسلایس های لیمو را بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده به شربت بیفزایید و شربت را در مکانی مناسب قرار دهید تا خنک شود.

دستور تهیه شیرینی تاتلی در منزل

طرز تهیه تاتلی در منزل

برای تهیه خمیر این نوع شیرینی ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را از یکدیگر جدا نمایید و زرده درون ظرفی مناسب بریزید سپس ظرف را در مکانی مناسب قرار بدهید. کره نرم شده و ماست و آرد و پودر نارگیل و وانیل و تخم مرغ و سفیده را درون ظرفی مناسب بریزید سپس مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید.

آرد الک شده را به آرامی و به کمک لیسک سیلیکونی به مایه شیرینی بیفزایید و در اواسط کار نیز نمک و بیکینگ پودر را به آرد اضافه نمایید. توجه داشته باشید زمانی که آرد را به مواد اضافه می کنید باید مواد را به خوبی زیر و رو نمایید. ممکن است به ده گرم آرد بیشتری نیاز داشته باشید و بعد از اینکه خمیر به خوبی شکل گرفت دیگر نیازی نیست که آرد را به آن بیفزایید. خمیر این شیرینی باید نرم باشد و به دست ها نچسبد. بعد از اینکه خمیر شکل گرفت سطحی مناسب را آرد پاشی نمایید و خمیر را روی آن قرار بدهید و خمیر شیرینی را به خوبی ورز دهید تا یکدست و نرم شود.

خمیر را به شکل توپ درآورید سپس خمیر را درون ظرف درب دار به مدت ۱۵ دقیقه قرار بدهید. خمیر را به ۲۸ قسمت مساوی تقسیم نمایید توجه داشته باشید که وزن هر خمیر باید ۳۰ گرم باشد.

روش تهیه خمیر شیرینی تاتلی

یکی از توپ های خمیری را در وسط شانه قرار دهید و به آرامی آن را به کمک دست باز نمایید تا سطح شانه را به خوبی پوشش دهد.

دستور تهیه تاتلی در منزل

مقداری از مغز گردوی خرد شده را در وسط خمیر قرار دهید.

ریختن مغز گردو در وسط خمیر

دو طرف خمیر را به یکدیگر برسانید و به کمک انگشت خمیر را فشار دهید تا بسته شود.

مراحل تهیه خمیر شیرینی تاتلی

خمیر لوله شده را به آرامی از روی شانه بردارید تا فرمش خراب نگردد سپس آن را از وسط تا کنید و دو سر خمیر را به یکدیگر بچسبانید.

دستور تهیه شیرینی تاتلی ترکیه ای

این مرحله را برای همه خمیرها انجام دهید و بعد از شکل دادن به خمیرها یک عدد بادام در وسط آن ها قرار بدهید.

قرار دادن بادام در وسط خمیر

روش تهیه تاتلی

شیرینی ها را روی سینی فر با کاغذ روغنی با فاصله ای مناسب بچینید و سینی را درون یخچال به مدت نیم ساعت قرار دهید تا فرم شیرینی ها حفظ شود.

دستور تهیه شیرینی تاتلی در منزل

در مرحله بعدی طرز تهیه تاتلی فر را روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار دهید و زرده تخم مرغ را به کمک قلم مو روی شیرینی ها بمالید سپس سینی را درون فر به مدت ۲۸ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها پخته شوند و رنگ آن ها طلایی گردد.

سینی را از درون فر بیرون آورید و روی توری خنک کننده قرار بدهید تا شیرینی ها خنک شوند و روی هر یک از شیرینی ها مقداری شربت بمالید و اجازه دهید تا شیرینی ها به صورت کامل خنک شوند.

روش تهیه شیرینی ترکیه ای

تاتلی ها را درون ظرفی مناسب قرار بدهید و روی آن ها شربت را به صورت کامل بریزید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا شربت جذب شیرینی ها شود و به صورت کامل خنک شوند. روی شیرینی ها پودر پسته بپاشید و این شیرینی خوشمزه را به همراه چای میل کنید.

شیرینی تاتلی خوشمزه و خوش طعم

نکات طلایی برای پخت بهتر شیرینی تاتلی

۱. خمیر شیرینی به دلیل وجود پودر نارگیل ممکن است کمی حالت پودری شکل پیدا کند.

۲. به جای شانه می توانید از وسیله ای مشابه برای فرم دادن به خمیر استفاده نمایید.

۳. اگر انتهای خمیری که فرم داده اید باز شود می توانید نوک انگشتان خود را خیس نمایید و دوباره دو سر خمیر را به یکدیگر بچسبانید.

۴. بعد از جدا کردن سفیده تخم مرغ باید زرده را درون ظرفی دیگر بریزید و روی آن را بپوشانید و درون یخچال قرار دهید.

مراحل تهیه شیرینی تانلی در منزل

۵. به جای استفاده از گردوی خرد شده می توانید از فندق خرد شده استفاده نمایید.

۶. شیرینی ها را می توانید به مدت چند روز در هوای خنک نگهداری کنید که در این صورت باید روی آن ها را بپوشانید تا خشک نشوند.

۷. قبل از قرار دادن سینی درون فر باید فر را گرم کنید تا شیرینی ها به خوب پخته شوند.

۸. در زمان پخت شیرینی درب فر را هرگز باز نکنید و بعد از مدت زمان ذکر شده برای پخت می توانید یکی از شیرینی ها را تست کنید تا مطمئن شوید شیرینی ها به صورت کامل پخته شده اند.

شیرینی تاتلی خوشمزه و خوش طعم

در این بخش از آشپزی مجله آرگا با طرز تهیه تاتلی شیرینی محبوب و خوش طعم آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این نوع شیرینی در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو