در مورد فواید و مضرات غذای تند چه می دانید؟ آیا می دانید خوردن غذای تند برای شما ضرر دارد یا فایده؟ افزودن تندی به غذای طبخ شده در آشپزخانه یا رستوران مورد علاقه تان می­تواند تجربه طعم شگفت انگیزی را برای شما خلق کند. ادویه های تند می توانند کاملا طعم غذای شما را افزایش دهند. از طرف دیگر، این ادویه ها می توانند تاثیراتی نیز بر روی بدن تان داشته باشند. در این مقاله از بخش تغذیهدکتر سلام، در مورد مزایا و معایب خوردن مواد غذایی تند صحبت می­کنیم.

مزایای خوردن غذای تند

۱. کنترل وزن با مصرف غذای تند

کپسایسین ترکیبی است که به میزان زیادی در فلفل چیلی قرمز وجود دارد. گمانه  زنی در مورد این ایده که غذاهای تند، به صورت موثری کالری را می­سوزانند، زیاد است. غذاهای داغ و تند برای غدد چشایی لذت بخش هستند، اما آیا به کاهش وزن هم کمک می­کنند. کپسایسین که در غذاهای تندی مانند جالاپنوس، هابانروس و کاین وجود دارد، یک ماده شیمیایی طبیعی است که متابولیسم را سرعت می بخشد و ضربان قلب و دمای بدن را افزایش می دهد. بر طبق گفته نشریه نیویورک  تایمز، غذاهای تند، به طور موقت متابولیسم را بالا می برند و سرعت سوختن کالری را افزایش می دهند.

غذای تند

ترکیبات فعال موجود در فلفل  های چیلی، جنگ جویان اصلی در برابر هوس هستند. فلفل قرمز به مدیریت اشتها و سوزاندن کالری کمک می کند. غذاهای تند به احساس سیری تان کمک می­کنند. طبق یک مطالعه انجام شده در کانادا، گروهی از افراد تحت نظر، نسبت به همتایان خود،۲۰۰ کالری کمتر مصرف می­کردند، زیرا پیش غذایشان را با سس تند می­خوردند. سیندی کسیندروف، یکی از بنیانگذاران آبمیوه جانی، پیشنهاد می کند که خوردن غذاهای تند با وعده های غذایی سنگین مانند نهار یا شام، بهترین زمان برای مصرف ادویه های تند است.

وجود کمی فلفل قرمز در غذای تان یک تغییر خوب در رژیم غذایی به وجود می­آورد، که به تلاش زیادی نیاز ندارد. این امر، به خصوص در زمانی که با ورزش و تغذیه سالم همراه می شود، در طولانی  مدت منجر به کاهش وزن پایدار، می­شود.

۲.  کاهش سرعت پیری

غذاهای تند، طول عمر را افزایش می دهند، زیرا با افزایش جریان خون در صورت و بدن، روند پیری را کاهش می­دهند. افزایش جریان خون در صورت و بدن باعث می شود که پوست جوان تر به نظر برسد و احساس جوانی بیشتری داشته باشید. طبق گفته دکتر کسیندروف، هر غذایی که به اجزای داخلی بدن شما کمک کند، می تواند باعث شود که شما بهتر به نظر برسید.

طبق مطالعه انجام شده در چین، خوردن غذای تند و به تعداد یک یا دو بار در هفته باعث کاهش ۱۰ درصدی خطر مرگ می شود. اگر این نظریه متقاعد کننده نبود، باید به شکل دیگری از این قضیه که چطور مواد غذایی تند به افزایش عمر کمک می کنند، نگاهی بیاندازید. خوردن غذاهای طعم دار به جلوگیری از سرطان کمک می کنند، باعث می شوند قلب سالم بماند و به شما کمک می کنند تا وزن کم کنید. همه این چیزها در کنار هم می توانند به شما کمک کنند تا زندگی طولانی تری داشته باشید.

۳. پیشگیری از سرطان با خوردن غذای تند

مطالعات فراوانی نشان داده­اندکه مصرف منظم فلفل چیلی و ادویه کاری باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود. کپسایسین رشد سلول  های سرطانی را کاهش می دهد و در برخی موارد بدون آسیب زدن به سلول  های اطراف، منجر به مرگ سلول  های سرطانی می شود. در کشورهایی مانند هند و مکزیک، که رژیم غذایی در آن  ها شامل فلفل چیلی و کاری است، احتمال ابتلا به سرطان کم تر است.

غذاهای تند، دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. طعم های تند و فلفلی حاوی کورکومین آنتی  اکسیدانی فعال است که اثرات ضد سرطانی دارد. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، کپسایسین رشد سلول های سرطانی پروستات را کاهش می دهد.

غذای تند

۴. مفید برای قلب

غذای تند، همیشه برای قلب خوب است. فلفل تند، سلامت قلب را به وسیله افزایش توانایی بدن برای انحلال لخته  های خونی بهبود می بخشد. کپسایسین، جز فعال موجود در فلفل جالاپنوس، فلفل کاین و فلفل چیلی قرمز، کلسترول بد را کاهش داده و عملکرد قلب را بهبود می بخشد.

براساس مطالعه  ای که توسط انجمن شیمی آمریکا انجام شد، کپسایسین می تواند تجمع کلسترول را در بدن کاهش داده و میزان وقوع سکته قلبی را کاهش دهد. کپسایسین همچنین ژن هایی را که باعث می شوند سرخرگ  ها باریک شوند، مسدود می کند که این امر باعث افزایش جریان خون در رگ  ها می شود. کپسایسین با التهاب، که یکی از عوامل خطرساز برای بیماری  های قلبی است مبارزه می کند.

بر طبق تحقیقات انجام شده، تراکم پایین کلسترول، برای مدت زمانی طولانی  تر در برابر اکسیدان ها مقاومت می کند. افزودن فلفل چیلی به رژیم غذایی، میزان تپش قلب را کاهش می­دهد. مصرف غذاهای تند نیز، گردش خون را بهبود می بخشد و به کاهش فشار خون کمک می کند.

۵. بهبود و تسکین درد با خوردن غذای تند

مصرف غذاهای تند راهی عالی برای تسکین سینوزیت است، چون راه های تنفسی را باز می کند. همانطور که در بالا اشاره شد، غذاهای تند جریان خون را بهبود می بخشند و جریان خون را در بدن افزایش می دهند، در نتیجه کل سیستم ایمنی را بهبود می بخشند. افرادی که دارای سینوزیت هستند، به تنهایی از فواید تندی استفاده نمی کنند. فلفل چیلی برای این دست از افراد پیشنهاد می­شود، چون این جز از رژیم غذایی، غنی از ویتامین هایی مانند A و C است. علاوه بر این، فلفل چیلی، سیستم ایمنی را تقویت می کند و حتی با سرماخوردگی عادی نیز مبارزه می کند.

اگر شما دارای مشکلاتی مانند آرتروز و یا حتی نوعی سردرد هستید، پزشکتان توصیه می کند که از یک کرم تجویزی حاوی کپسایسین، به عنوان یک جز فعال در تسکین درد، استفاده کنید. کرم، حاوی مقدار زیادی از کپسایسین است که برای تسکین درد بسیار موثر است.

۶. بهبود هضم و گوارش

تندی، هضم غذا را بهبود می بخشد. این طعم، ترشح هیدروکلریک  اسید را در معده افزایش می دهد، که به نوبه خود جریان خون و همچنین تقویت پوشش مخاط را افزایش می دهد. کپسایسین باکتری ای به نام پیلوری را می کشد.

اسپلین، یک عضو اولیه است، که در هضم و انتقال غذا دخالت دارد و جز اصلی در پزشکی چینی است. بدن دارای رطوبت بر عملکرد اسپلین تاثیر می گذارد. بنابراین استفاده درست از چیلی می تواند به شما کمک کند تا برای داشتن عملکرد بهتر از شر رطوبت بدن خلاص شوید. فلفل چیلی با افزایش انتقال غذا و متابولیسم به فرآیند گوارش کمک خواهد کرد. به همین دلیل است که چیلی در کاهش وزن موثر است.

غذای تند -1

۷.  خوردن غذای تند  به مبارزه با سرماخوردگی کمک می­کند

غذاهای تند اغلب حاوی ویتامین A و ویتامین C بالایی هستند. این به آن معنی است که بدین وسیله، سیستم ایمنی بدن شما پیشرفت کرده و به مبارزه با بیماری ها کمک می­کند. برخی غذاها مانند فلفل های تند، خاصیت ضد باکتریایی دارند و به مبارزه با میکروب ها کمک می­کنند.

۸. فواید دیگر

به غیر از افزایش طعم غذایتان، غذای تند به روش  های مختلف به شما کمک خواهد کرد. داغی حاصل از غذاهای تند باعث می شود که مغز شما اندورفین خوب را ترشح کند که این کار به بدن شما کمک می کند تا با درد ناشی از گرما مبارزه کند. طبق گفته متخصصان، ادویه های تند، التهاب را کاهش می دهند، ضربان قلب را افزایش می دهند و به تسکین درد کمک می کنند.

محقق استرالیایی، نشان می دهد که مصرف منظم ادویه در وعده های غذایی تان باعث می شود که به راحتی به خواب بروید، به راحتی از خواب بیدار شوید و روز خود را با انرژی بیشتری سپری کنید. فلفل تند به عنوان خلط آور عمل می کند. افراد مبتلا به آسم، برونشیت مزمن، سینوزیت و دیگر شرایط تنفسی می توانند به راحتی با کمک فلفل تند، تنفس خود را بهبود بخشند.

عوارض خوردن غذای تند

انکار این حقیقت که غذای تند دارای فواید زیادی است، دشوار است، اما تندی معایبی را نیز به همراه دارد. آیا به غذاهای داغ و تند علاقه دارید؟ در مورد کاهش وزن با استفاده از مصرف فلفل تند نگران نباشید. کپسایسین، ماده تند موجود در فلفل چیلی، با افزایش حرارت و متابولیسم بدن، طیف وسیعی از منافع را برای بدن به ارمغان می­آورد. با این حال، شواهد موجود تایید می کنند که کپسایسین در برابر پاتوژن پوستی محافظت می کند، اما مصرف مواد غذایی تند، به میزان زیاد و به طور مداوم می تواند برخی مشکلات قابل  توجه مانند زخم معده را وخیم تر کند.

۱. محرک

کپسایسین مزیت های زیادی را به همراه دارد، اما دارای معایبی هم هست. کپسایسین می تواند یک محرک بسیار قوی باشد که ممکن است موجب آسیب به پوشش داخلی معده شود که به نوبه خود باعث التهاب معده، زخم معده و بیماری  های روده  ای می شود.

۲. بی طعمی

معمولا شما به منظور افزایش طعم غذاهای خود، تندی را به آن ها اضافه می کنید، اما اگر شروع به کاهش توانایی غدد چشایی کنید چطور؟ بله، غذای تند موجب وارد شدن آسیب جبران  ناپذیری به حس چشایی شما می شود.

۳. می تواند مشکلات مربوط به برگشت اسید را تشدید کند.

غذاهای ادویه  دار معمولا سبب زخم معده یا تپش قلب نمی شوند. وقتی غذاهای تند می خورید، مشکلات بازگشت اسید شدیدتر می شود. شما می توانید با خوردن ماست یا خامه ترش به همراه ادویه ای تند، از این کار جلوگیری کنید.

غذای تند -3

۴. ممکن است باعث اسهال شود.

خوردن غذاهای تند، باعث سوزش در دستگاه گوارش می­شوند. این امر باعث می شود که مواد سریع  تر در درون روده  ها حرکت کنند و تاثیری مشابه به ملین را ایجاد می­کنند.

۵. می تواند حساسیت حس چشایی شما را کم کند.

وجود کمی تندی بر روی زبان تان می تواند طعم غذاها را افزایش دهد. اگر همیشه غذای تند بخورید، متوجه خواهید شد که حس چشایی شما کم شده است. این کار لذت بردن از غذاهای دیگر را دشوارتر می کند.

۶. می تواند محرک پوست باشد.

بسیاری از غذاهای تند می توانند محرک شدید پوست باشند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در هنگام استفاده از مواد غذایی تند، از دستکش استفاده می­کنند.

۷. مراقب چشمان خود باشید.

اثر ناخواسته و همیشه در کمین و بحرانی چیلی، برخورد فلفل به چشمانتان است که سبب آسیب به چشم می­شود.

۸. یک سوختگی بد

ادویه ها غذای شما را طعم دار می­کنند، اما با خوردن غذاهای تند، احساس سوزش زیادی را در دهان خود خواهید داشت. غذاهای ادویه  دار و تند باعث سوزش معده و برگشت معده می شوند چون ادویه های تند، اسیدی بوده و دارای خواص تحریک  کننده ای هستند که می توانند اثرات ناخواسته ای را ایجاد کنند.

غذای تند -2

۹. مراقب زخم معده باشید

از دست دادن وزن از طریق مصرف چیلی به معنای بلعیدن چند تن مواد غذایی تند نمی باشد. استفاده متوسط از ادویه تند می تواند باعث افزایش دما و منجر به افزایش سوخت و ساز و در نتیجه کاهش وزن شود. روی دیگر سکه نشان می دهد که ادویه تند، محتوای اسیدی را در شکم شما افزایش خواهد داد و باعث زخم معده می­شود.

باید چه مقدار فلفل چیلی بخورید؟

با توجه به نظر من، اگر بدن شما پذیرای تندی بوده و فصل مناسبی برای خوردن چیلی باشد، می­توانید مقدار مشخصی چیلی بخورید، اما پرخوری نکنید. اگر بیش از حد فلفل بخورید، ممکن است بیش از حد به بدن آسیب بزند و یا می تواند منجر به آسیب قابل  توجهی به سلامتی شما از جمله زخم معده شود. بنابراین، لازم است که مقدار متوسطی از مواد غذایی تند را به ویژه هنگامی که دارای مشکلات معده ای و گوارش هستید، مصرف کنید. غذای خود را به طور متوسط تند کنید و خودتان را گرم نگه دارید تا سبک زندگی  و طعم دستپخت خود را بهبود دهید.

کلام آخر غذای تند

کسانی که دو بار در هفته و یا بیشتر، غذای تند می خورند، خطر مرگ را تا ۱۰ درصد کاهش می دهند. مصرف غذاهای ادویه  دار به تعداد ۶ بار یا بیشتر در یک هفته خطر را به میزان ۱۴ % کاهش می دهند چون ادویه تند، سوخت و ساز و ضربان قلب و گردش خون را بهبود می بخشد؛ و باعث از دست دادن چربی، سوزاندن کالری و بسیاری فواید دیگر می­شود. اما استفاده بدون ملاحظه از ادویه های تند، باعث به وجود آمدن آسیب  های زیادی به سلامت و بدن شما از قبیل اختلالات گوارشی و موارد دیگر می­شود. من در مورد ادویه های تند و اینکه چطور می توانید تمام فواید آن را بدون اینکه دچار آسیب شوید، کسب کنید، صحبت کردم. اما قطعا شما نیز در مورد خوردن غذاهای تند، نظرات خوب و بدی دارید. آن ها را در زیر با ما در میان بگذارید.