آشنایی با انواع هورمون شادی و نحوه افزایش آن ها

آشنایی با انواع هورمون شادی و نحوه افزایش آن ها


منبع: آرگا

98

1399/8/28

22:05


هورمون شادی با ایجاد حس خوب و آرامش بخش در انسان به جسم و روح هر فردی کمک می کند تا از شرایط سخت و ناگوار عبور کند و دوباره شاد گردد. در این مطلب شما با انواع هورمونهای شادی بخش و نحوه افزایش آنها در بدن آشنا خواهید شد.

آشنایی با انواع هورمون شادی و نحوه افزایش آن ها

بدن انسان با قرار گرفتن در موقعیت های مختلفی همچون شادی، غم، ترس و … واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد که نتیجه آن ترشح هورمون هایی است که در بدن آزاد می شوند. در این مطلب با هورمون شادی و انواع آن در بدن انسان آشنا می شوید. ضمنا به راهکارهایی برای تقویت هورمون های شادی نیز اشاره می شود.

انواع هورمون شادی و نحوه افزایش آن ها در بدن

هر فردی با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف واکنش متفاوتی از خود بروز می دهد. احساساتی که هر انسانی تجربه می کند نتیجه هورمون ها یا مواد بیوشیمایی است که در بدن او ترشح می شود. این هورمون ها متابولیسم بدن را متعادل نگه می دارند و موجب سلامتی خلق و خو و ظاهر می گردند. همچنین هورمون هایی که در بدن هر فرد آزاد می شوند ممکن است حس خوب یا حس بدی را ایجاد کنند. با تحریک هورمون هایی که حس خوبی را ایجاد می کنند می توان به مقابله با درد پرداخت. همواره بدن انسان در دو حالت سمپاتیک(جنگ یا پرواز) و پاراسمپاتیک(استراحت و هضم) قرار دارد. از آنجا که روزانه هر فردی با استرس های گوناگون مواجه است از این رو باید به تحریک هورمون هایی در بدن اقدام کرد که حالت پاراسمپاتیک را ایجاد نموده تا فرد به آرامش برسد.

شاد بودن حق طبیعی هر انسانی می باشد و برای شاد بودن باید هورمون شادی در بدن تقویت شود. این هورمون انواع مختلفی داشته و به روح و جسم هر فردی کمک می کند تا از شرایط سخت و ناگوار عبور کند و دوباره شاد گردد. هورمون های شادی آور موجب می شوند لحظات زندگی به خوبی سپری شوند و برای بهره مندی از این هورمون ها باید همواره آن ها را در بدن تقویت کرد. ناگفته نماند برای داشتن یک زندگی سالم از هورمون های شادی غافل نمانید. در ادامه این مطلب با انواع هورمون های شادی و نحوه افزایش آن ها آشنا می شوید در ضمن به راهکارهایی برای تقویت هورمون شادی نیز اشاره می شود.

انواع هورمون شادی

سرتونین

هورمون سرتونین از هیپوتالاموس مغز ترشح شده و به آن هورمون شادی بخش نیز می گویند. سرتونین وظیفه انتقال اطلاعات را در مغز برعهده دارد و کیفیت خواب انسان را تحت تاثیر قرار می دهد در ضمن اثری آرامش بخش نیز دارد. این هورمون ضد افسردگی بوده و خلق و خو را تقویت می کند. فشار خون را تنظیم نموده و در تنظیم چرخه قاعدگی نقش مهمی دارد. کمبود هورمون سرتونین بی خوابی، اختلالات خلق و خو، رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه، حس غم و افسردگی را به دنبال دارد. برای افزایش این هورمون روزانه حدود ۳۰-۴۰ دقیقه ورزش کنید. غذاهای غنی از کربوهیدرات مصرف نموده و به صورت منظم در نور آفتاب قرار بگیرید. پیاده روی، خواب کافی و ویتامین ب موجود در غذاها و غلات و حبوبات نیز بر افزایش این هورمون موثر هستند.

اکسی توسین

به این هورمون ، هورمون عشق می گویند. اکسی توسین پس از تولید در هیپوتالاموس به غده هیپوفیز ارسال می شود. این هورمون اعضای خانواده را به یکدیگر نزدیک می کند و موجب افزایش عشق و محبت میان زوجین و والدین و فرزندان می شود. ترشح هورمون اکسی توسین در دوران بارداری و شیردهی سبب ایجاد ارتباط قوی و عمیق میان مادر و فرزند شده و ضمنا این هورمون کاهش استرس و افزایش تعاملات اجتماعی را نیز به دنبال دارد. اکسی توسین حمایت کننده قلب در برابر انواع استرس ها بوده و برای افزایش آن سعی کنید وقت بیشتری را با دوستان، اعضای خانواده و افرادی که موجب خوشحالی شما می شوند بگذرانید. همچنین ماساژ، کمک به همنوعان و عشق ورزیدن به آدم ها نیز در افزایش این هورمون موثر هستند.

دوپامین

هورمون دوپامین موجب هوشیار ماندن ذهن انسان می شود و به نوعی هورمون هوشیاری محسوب می شود. هنگامی که صحنه ای از یک فیلم یا منظره ای شما را خوشحال می کند دوپامین از سلولهای نخاع و مغز ترشح خواهد شد. همچنین وقتی مورد ستایش قرار می گیرید یا به فردی کمک می کنید که حس خوشحالی را در شما برمی انگیزد هورمون دوپامین در بدن آزاد می شود. کمبود دوپامین، عدم تمرکز، عدم دقت، بدخوابی، بدخلقی و تنبلی را به دنبال دارد. مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا و قهوه در طول روز موجب کاهش هورمون دوپامین می شود. برای تقویت این هورمون عواملی که در خوابتان اختلال ایجاد می کند را برطرف سازید . نوشیدن دمنوش بادرنجبویه ، خوردن غذاهای غنی از پروتئین و آنتی اکسیدان، میوه ها به ویژه موز و  نور خورشید نیز موثر خواهد بود. همچنین انجام فعالیت های سالم و شادی بخش هم می تواند سبب ترشح هورمون دوپامین شود.

اندروفین

هورمون اندروفین از اضطراب جلوگیری کرده و نوعی آرامش بخش میباشد. این هورمون به عنوان ضد درد شناخته می شود که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می گردد. اندروفین تولید کننده حس مثبت بوده و به نوعی یکی از مسکن های طبیعی بدن می باشد. برای تقویت این هورمون حتما ورزش نمایید و لازم نیست ورزش انتخابی شما سنگین باشد. روزانه سی دقیقه پیاده روی در بالارفتن این هورمون کمک کننده خواهد بود. عرق کردن نیز موجب آزاد شدن اندروفین در بدن می شود. همچنین با حمام بخار و سونا که سبب عرق کردن و شل شدن عضلات می شود این هورمون ترشح شده و استرس از شما دور می شود. از دیگر موارد افزایش هورمون اندروفین می توان به خوردن غذاهای تند اشاره کرد که با ارسال سیگنالهایی مشابه درد به مغز سبب ترشح این هورمون می شوند.

ملاتونین

ملاتونین به هورمون ضد پیری شهرت دارد و به نوعی ساعت بدن نیز می باشد. این هورمون از غده پینه آل ترشح شده و موجب تنظیم خواب شبانه می شود. چنانچه دچار بی خوابی هستید و سیگار هم می کشید احتمالا با کمبود هورمون ملاتونین روبرو شده اید. با بر هم خوردن دوره روز و شب ترشح این هورمون شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این رو شبها زیاد از لپ تاپ و تبلت استفاده نکنید و همچنین با رفتن به رختخواب گوشی هوشمند را کنار بگذارید. چرا که در ساعاتی که به خواب احتیاج دارید با قرار گرفتن در هجوم اطلاعات تبلت، گوشی و … مغز به شکل مصنوعی تحریک و اذیت شده ضمنا بر روی بینایی نیز تاثیر خواهد داشت. به این ترتیب برای تقویت سطح ملاتونین همواره دو ساعت قبل از خواب تکنولوژی را رها کنید. و تلاش کنید به زندگی خود نظم بدهید و در تایم مشخصی شام خورده و در تایم مشخصی به رختخواب بروید. ضمنا اتاق خواب تهویه مناسبی داشته باشد. همچنین استفاده از هوای تازه نوشیدنی های آرامش بخش و خوردن غذاهای سرشار از پروتئین و سبزیجات را نیز در برنامه زندگی خود بگنجانید.

استروژن

هورمون استروژن نوعی هورمون جنسی زنانه است که از غدد جنسی ترشح می شود و از بین برنده استرس و ثابت کننده خلق و خوی فرد می باشد. ورزش شدید و مصرف سیگار ترشح این هورمون را کاهش داده و برای تقویت استروژن از میوه، سبزیجات و غلاتی مانند سیب، آلو، خرما، کلم بروکلی، خیار، برنج، گندم، تخمه آفتابگردان، رازیانه و … غافل نشوید.

پروژسترون

این هورمون بر میزان و کیفیت خواب تاثیر می گذارد و یک خواب خوب را موجب می شود.  پروژسترون نیز مانند استروژن مانع استرس و نوسانات خلق و خو بوده و در زنان بعد از سن ۳۵ یا ۴۰ سالگی به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. خودمراقبتی و داشتن رژیم غذایی سالم در متعادل نگه داشتن سطح این هورمون کمک خواهد کرد.

راهکارهایی برای تقویت هورمون شادی

ورزش

با پرداختن به تمرینات ورزشی متمرکز و منظم، هورمون اندروفین در بدن آزاد شده و موجب کاهش احساس درد و پریشانی خواهد شد. از این رو انجام ورزشهایی مانند دوچرخه سواری و .. می تواند علاوه بر ترشح اندروفین به بهبود خلق و خوی شما نیز کمک کند

کربوهیدرات

کربوهیدارت ها موجب افزایش سطح سرتونین می شوند و مواقعی که به خوراکی های شیرین و نشاسته ای علاقه ای خاص نشان می دهید به این مفهوم است که این هورمون در بدن کاهش یافته و بدن به آن احساس نیاز پیدا کرده است. از این رو با گنجاندن کربوهیدرات های سالم همراه با فیبر زیاد مانند نان چاودار در برنامه غذایی این هورمون را افزایش دهید.

مرکبات

با افزایش جریان خون به مغز فعالیت غدد درون ریز به خوبی صورت گرفته و ضمنا دوپامین و سرتونین نیز به راحتی در بدن آزاد می شود. با مصرف انواع مرکبات که سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و کربوهیدارت هستند از آسیب به رادیکال های آزاد جلوگیری شده و ضمنا موجب کاهش التهاب می شود. در نتیجه خونرسانی به مغز بهتر صورت گرفته و ترشح هورمونهای سرتونین و دوپامین راحتتر صورت می گیرد.

مدیتیشن

در مطالعاتی گزارش شد که میان مدیتیشن و افزایش سطح دوپامین بدن ارتباط وجود دارد. مدیتیشن ذهن را آرام ساخته و موجب تسکین اعصاب و کاهش نشانه های افسردگی می شود.

موسیقی گوش دادن

با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه به ویژه اگر با نشان دادن حس خوب ناشی از شنیدن ملودی آن همراه شود، به طرز شگفت انگیزی هورمون دوپامین ترشح می شود.

ماهی سالمون

در پژوهش هایی بیان شده که بین مصرف ماهی و کاهش استرس ارتباط نزدیکی وجود دارد. و عنوان شده که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی موجب افزایش هورمون دوپامین و سرتونین شده که در نتیجه کاهش افسردگی را به دنبال دارد. از آنجا که بدن توانایی تولید امگا ۳ را ندارد و آن اسید چرب ضروری برای بدن می باشد بنابراین با مصرف ماهی از جمله ماهی سالمون با رساندن امگا ۳ به بدن موجب تقویت هورمون های سرتونین و دوپامین خواهید شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو