خشکی دهان و ارتباط آن با افزایش احتمال ابتلا به کوید ۱۹

93

1399/8/29

21:23


متخصص بیماری های دهان، فک و صورت دانشگاه گفت: خشکی دهان علل مختلفی اعم از بیماری های سیستمیک، اختلالات ساختاری غده بزاقی و بالاخص مشکلات روانشناختی دارد.

خشکی دهان و ارتباط آن با افزایش احتمال ابتلا به کوید ۱۹

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر الهه قاسم زاده حسینی افزود: بزاق به طور طبیعی دارای آنزیم ها و ایمونوگلوبین هایی ضد ویروس و باکتری می باشد که به عنوان سد دفاعی دهان عمل می کنند.
 
وی تصریح کرد: مطالعات زیادی نشان داده اند افراد با خشکی دهان به دلیل از بین رفتن این سد حفاظتی، استعداد ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی اعم از تنفسی و... افزایش می یابد.
 
دکتر قاسم زاده اظهار داشت: بنابراین با توجه به تاثیر استرس و اضطراب بر ایجاد خشکی دهان و به دنبال آن از بین رفتن این عامل حفاظتی دهانی، احتمال ابتلا به کوید ۱۹ برطبق مکانیسم مذکور در افراد با استرس و اضطراب طولانی افزایش می یابد.
 
وی تاکید کرد: بنابراین کنترل مشکلات روانشناختی به ویژه استرس و اضطراب در همه گیری فعلی ضرورتی دو چندان دارد.
 
دکتر قاسم زاده، به تجربه ویزیت علائم دهانی بیماران مبتلا به کوید ۱۹ اعم از بستری و سرپایی از اسفندماه ۹۸ تاکنون اشاره کرد و گفت: در زمینه خشکی دهان بر مراقبت از خود از جنبه روانی توصیه می شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: این مراقبت به پیشگیری از خشکی دهان، کاهش زمینه  ابتلا به بیماری کوید ۱۹ در اثر خشکی دهان، کاهش شدت تظاهرات دهانی بالاخص در افراد بستری منجر خواهد شد.
 
 
 
منبع:دانشگاه علوم پزشکی کاشان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو