آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌هایی علیه دو شرکت به اتهام مشارکت در صدور کارگر اجباری از کره شمالی اعمال کرد و به کشور‌ها هشدار داد هر گونه کارگر باقیمانده از کره شمالی را به کشور خود بازگردانند.

بر این اساس، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت ساختمانی روسیه موسوم به "مکران ال ال سی" و شرکت کره شمالی موسوم به "کوریا چولسان جنرال تریدینگ کورپ" را در فهرست سیاه قرار داده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در این بیانیه اعلام کرد: کره شمالی سوابق طولانی درباره استثمار شهروندان خود از طریق فرستادن آن‌ها به کشور‌های دورافتاده برای کار در شرایط سخت به منظور حمایت مالی از پیونگ یانگ و طرح‌های تسلیحاتی اش دارد.

وی افزود: آن کشور‌هایی که همچنان میزبان کارگران کره شمالی هستند، باید این کارگران را به کشور خود بفرستند.

شورای امنیت سازمان ملل سال ۲۰۱۷ در قطعنامه‌ای درخواست کرد همه کشور‌ها تا ۲۲ ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ همه کارگران کره شمالی را به کشور خود بازگردانند تا جلوی دستیابی پیونگ یانگ به ارز برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیکی اش گرفته شود.

آمریکا برآورد می‌کند کره شمالی از تقریبا ۱۰۰ هزار کارگر خود در خارج از کشور، که حدود ۵۰ هزار تن از آن‌ها در چین و ۳۰ هزار نفر در روسیه هستند، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

رسانه‌های روسی ماه مه به نقل از سفیر روسیه در پیونگ یانگ اعلام کردند تلاش‌های مسکو برای بازگرداندن همه کارگران کره شمالی براساس ضرب الاجل سازمان ملل، به علت شیوع ویروس کرونا مختل شده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماه ژانویه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: حدود یک هزار کارگر کره شمالی همچنان در روسیه هستند. آمار وزارت کشور روسیه که ماه ژانویه منتشر شد نشان داد سال گذشته تعداد روادید گردشگری و دانشجویی که توسط مسکو برای اتباع کره شمالی صادر شده، افزایش یافته است.

کارشناسان گمان دارند بسیاری از آن‌هایی که روادید گردشگری دریافت کرده اند، به طور غیرقانونی در روسیه کار می‌کنند. وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد تحت نام کوریا چولسان جنرال تریدینگ کورپ، شبکه‌ای از شرکت‌های روس مجوز کار برای کارگران کره شمالی به منظور ورود به روسیه و کار در این کشور دریافت کرده اند.

این وزارتخانه تصریح کرد: مکران ال ال سی نیز مجوز کار برای کارگران کره شمالی به منظور ورود و کار در روسیه دریافت کرده است. مسکو و پکن ماه دسامبر در سازمان ملل تلاش کردند مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ لغو شود، ولی موفق نشدند.