محمداسماعیل کوثری نماینده ادوار مجلس و از فرماندهان اسبق سپاه پاسداران در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین به سوالاتی درباره فایل صوتی منتشرشده مبنی بر اختلاف در درون سپاه پاسخ داده است. بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

* سردار چند وقت پیش یک گزارشی را  BBC  درباره اختلافات در درون سپاه به همراه فایل صوتی از جلسه آذر  ۶۳ منتشر کرد، شما جزئیاتی از آن جلسه که پرحاشیه شد دارید؟

من، هم آن گزارش را دیده ام و هم در جریان کامل آن جلسه بودم. سر منشأ این موضوع جریانهایی هستند که وابسته به غرب هستند. افرادی مانند اکبر گنجی، عمادالدین باقی، سید مهدی هاشمی که در بیت منتظری بود و جریان منحل شده سازمان مجاهدین انقلاب.

اینها دیگران را تحریک می کردند چون فرمانده کل سپاه (آقا محسن)، آقای ذوالقدر، آقای نجات و برادران دیگر در آن سازمان بودند و زمانی که حضرت امام فرمودند اولویت با جنگ است، آنجا را رها کردند و در سخت ترین شرایط در جنگ مسؤلیت پذیرفتند اما همین آقای گنجی که در سپاه بود همان زمانها پناهنده شد و یک روز هم در جنگ نیامد( رفت به امریکا پناهنده شد)، وگرنه بچه های دیگر با فرمانده کل در سپاه تهران (الان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است) می نشستند و با هم بحث میکردند (نه با اکبر گنجی و ... ).

صحبت بر سر این بود که بعضی از بچه ها در سپاه میگفتند چرا ما همیشه در جنوب میجنگیم و چرا در غرب نمیجنگیم و ایشان هم با آنها بحث و صحبت میکرد و دلایل را میگفت. چیزی که وجود دارد این است که باید بدانیم BBC جز اینکه بخواهد اختلاف بیاندازد کار دیگری بلد نیست، اینها هیچگاه نمی خواهند برای منفعت مردم کار کنند و همیشه می خواهند  مواردهای اختلافی را بزرگ کنند اما نمیتوانند.

سپاه و سپاهی ها به لطف خدا و از قِبَل خون شهدا به صورتی تربیت  شده اند که فضای بحثش باز است و فرمانده ها اجازه می دهند که بچه ها حرفهایشان را بزنند و از آنطرف هم با کسانی که اقدام به اختلاف انداختن می کنند قطعا برخورد محکمی می کنند. زمانی که در سال ۶۵ به اکبر گنجی گفتند به جبهه برو اما خاتمی طی نامه‌ای او را رایزنی فرهنگی در سفارت ترکیه کرد  و همانجا کارهایی کرد که دستگیر شد و بعد هم به امریکا پناهنده شد و چند سالی هم به داخل نفوذ کرده بود و عامل نفوذی بود.

برخی می گویند هاشمی در پیگیری وضعیت متوسلیان کوتاهی کرده برخی هم می گویند سپاه

*در همان فایل صوتی که از اعتراضات آن سال سپاهی ها منتشر شده بود، یک بحثی را هم درباره احمد متوسلیان مطرح کردند و بعضیها درباره مشکوک بودن سرنوشت احمد متوسلیان و عدم پیگیری صحبت می‌کردند و حتی نقل قولی هم از آقای شمخانی مطرح شد و ...

خیر اینگونه مطرح نمی کردند بلکه میگفتند زمانی که احمد متوسلیان به لبنان رفته و او را دستگیر کردند، چرا در داخل مسؤلان پیگیری نکردند. یکی از برادرانی که این موضوع را دنبال می کند اقای داوودآبادی است، ایشان حتی پیش آقای محسن رضایی رفت و با ایشان هم صحبت کرد، یعنی در یک مقطعی بعضیها مطرح میکنند که آقای هاشمی کوتاهی کرده است و یک مقطعی هم می گویند از سپاه کوتاهی شد، در صورتی که این موضوع دنبال شده است.

به نظر من احمد متوسلیان شهید شده است

من با توجه به شناختی که از روحیه حاج احمد دارم میدانم در همان لحظه ای که می خواسته وارد دژبانی لبنان شود، قطعا آدمی نبود که کوتاه بیاید و در مقابل آنها محکم ایستاده و به نظر من او را شهید کردند اما ما میگوییم اگر او شهید شده باید پیکر او را تحویل ما دهید، اگر هم زنده است باید خودش را برگردانید، اما بعضیها میگویند که کوتاهی شده که یک نظر است و اشکالی هم ندارد. ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس که بودیم خیلی از افراد و حتی خانواده ایشان آمدند و ما هم بحث ایشان را پیگیری می کردیم و هم بحث امام موسی صدر را! یعنی چیزی که وجود دارد این است که ما به یک آدرس دقیق و کسی که بتواند این مساله را دقیق باز کند و آن را مطرح کند نرسیده ایم(همین طور در مورد آقای امام موسی صدر).

*آن نقل قولی که از آقای شمخانی مطرح می شد چقدر صحت داشت؟

نمی دانم؛ باید از خود او بپرسید.