وی در خطبه مجازی نماز جمعه مشهد افزود: ترامپ چهره واقعی آمریکاست و هر کشور که در مقابل آنها تمکین کند و تسلیم باشد، گاو شیرده شمرده می‌شود و کشوری که در مقابل آنها بایستد با انواع دشمنی‌ها، بی‌رحمی‌ها و سنگدلی‌ها مواجه می‌شود و این رفتار آمریکا در تمام دوران تاریخ بوده است.

وی با بیان اینکه فرصت دانستن نتایج انتخابات آمریکا، یا جهل است یا خیانت، ادامه داد: افرادی که جریان تحول انتخاباتی آمریکا را فرصت می‌دانند، نادان و ناآگاه یا خائن و خیانت‌کار هستند که در مقام خیانت به ملت، سرنوشت و مقدرات این ملت را برای بار دیگر به فسادی که زیان آن از فشار اقتصادی بیشتر است، می‌کشانند.

امام جمعه مشهد گفت: واقعیت بایدن و حزب دموکرات آمریکا نیز کمتر از ترامپ نیست، زیرا زمانی که او در دوران حاکمیت دموکرات‌ها معاون رییس جمهوری آن کشور بود، تحریم‌هایی بر ما تحمیل کردند که وزیر خارجه آن دولت گفت این تحریم‌ها مستأصل کننده است.

وی با اشاره به امضای برجام نیز افزود: آمریکا از یک طرف برجام را امضا کرد و از طرف دیگر با صدور بیانیه به شرکت‌ها و مراکز اقتصادی غرب آنها را نسبت به برقراری ارتباط با ایران تهدید کرد و بر همین اساس شرکت‌های سرمایه‌گذاری به سوی ایران نیامدند و شرکت‌هایی که حضور پیدا کردند برای کسب اطلاعات از داخل کشور ما آمدند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) که فرصت‌سوزی را یک تخلف نابخشودنی دانسته‌اند ادامه داد: فرصت‌سوزی برای کسانی که مسوولیت و مدیریت جامعه را در اختیار دارند، یک گناه نابخشودنی است و تاکنون در مسائل اقتصادی و معیشتی، فرصت‌های فراوان وجود داشته که اگر از آنها به درستی استفاده می‌شد، امروز مجبور نبودیم تنگناهای اقتصادی و سختی‌ها و رنج‌ها را در مسائل معیشتی تحمل کنیم.

وی به از دست دادن بازار مناسب تجارت خارجی با کشورهای منطقه و همسایه اشاره کرد و گفت: با آرام شدن اوضاع و استقرار نظام حکومتی در سوریه که یک بازار بکر به شمار می رفت، می توانستیم با صدور کالاهای ایرانی به آن کشور از این فرصت استفاده کنیم ولی اکنون کالاهای روسی و چینی در بازار سوریه وجود دارند.

امام جمعه مشهد افزود: فرصت دیگر زمانی بود که بین قطر و عربستان اختلاف به وجود آمد و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطر را تحریم کردند که در این شرایط بازار قطر به‌عنوان یک منطقه اقتصادی قابل توجه برای ما حائز اهمیت بود ولی این بازار را نیز همانند بازارهای کشورهای شمالی از دست دادیم.

وی به استفاده از توان و ظرفیت مردم در مقابله با شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد: طرحی در این استان به ‌عنوان پایگاه سلامت محله با دو هزار مسجد در شهر مشهد و شهرستان‌های استان شکل گرفت که در این طرح معرفی بیماران، کمک به قرنطینه آنها و درمان نیز توسط مردم صورت گیرد، با اجرای این طرح نه تنها بیماری کنترل می‌شود بلکه مسئله درمان و علاج، آنقدر توسعه پیدا می‌کند که دیگر تعداد زیاد فوتی نداشته باشیم.

آیت الله علم الهدی گفت: این طرح مورد بی‌مهری برخی دستگاه‌ها و صداوسیما قرار گرفت و آن را به خوبی معرفی نکردند.

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و حضور مردم در آن زمان افزود: اگر این طرح به خوبی تبلیغ می‌شد امروز مانند دوران جنگ تحمیلی شاهد حضور مردم و کاهش بار از دوش حکومت و دولت بودیم ولی از این فرصت نیز به درستی استفاده نشد.