برج کاشانه بسطام؛ یادگاری به جامانده از ایران باستان

منبع: همگردی

90

1399/8/30

22:02


بنا به گفته اهالی بسطام، برج کاشانه دیدنی و زیبا در گذشته و دوران قبل از اسلام، آتشکده زردتشتیان بود، ولی آندره گدار، خاور شناس عقیده داشت که قدمت این اثر باستانی به زمان مغول و غازان خان باز می گردد. به گفته آندره، نام برج غازانه بود که در گذر زمان به کاشانه تغییر کرد. این اثر زیبا و تاریخی، معماری چند وجهی با تزئینات و گچبری های زیبا و خطاطی های عربی داشته و در سال 1310 در فهرست آثار تاریخی ثبت شد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید برج کاشانه بسطام کجاست و با معماری برج کاشانه بسطام آشنا شوید.

برج کاشانه بسطام

ویژگی های بنا

برج کاشانه دیدنی و زیبا توانسته تا منظره ای چشم نواز را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند. از ویژگی های آن می توان به 60 وجهی بودنش که به گفته برخی کارشناسان، کاربرد تقویمی داشته و ارتفاع 20 متری از بیرون و 24 متری از درون اشاره کرد. در قسمت جنوب غربی برج دیدنی و زیبا نوشته "بسم الله الرحمن الرحیم" روی یک آجر با خط ثلث نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و همچنین، نوشته های بالای برج زیبایی های این اثر را دوچندان کرده اند.

در قسمت ورودی برج دیدنی، از سمت مسجد جامع و مجاور محراب ابتدا دالان کوچکی که سه طرفش گچبری دارد، بچشم می خورد. با دقت بیشتر می توان آیات آیه الکرسی و عباراتی عربی را دید. از ویژگی های دیگر برج وجود چاهی عمیق در قسمت میانی و همچنین پله های کوچک و تاریک برای رسیدن به بالای برج است. اگر به دیدن برج زیبا و تاریخی کاشانه رفتید، حتما این سختی را به جان بخرید و تجربه خاص بالای برج رفتن را از دست ندهید و تمام تلاشتان را بکنید تا به این یادگاری ارزشمند صدمه نزنید.

ویژگی های برج کاشانه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو