دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت: تردیدی ندارم که در این جشنواره هیچ هزینه ای خلاف‌قاعده‌ صورت نگرفته است

منبع: سینما پرس

122

1399/8/30

22:20


سینماپرس: دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: برگزار نکردن جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قطعاً کار ساده‌تری بود خاصه اینکه بهانه‌ای هم به اسم کرونا وجود داشت اما مسئولان خطرات را به جان خریدند و تلاش کردند با رعایت همه موازین بهداشتی این جشنواره را برگزار کنند.

مهدی عظیمی میرآبادی در نشست رسانه‎ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»

سینماپرس: دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: برگزار نکردن جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قطعاً کار ساده‌تری بود خاصه اینکه بهانه‌ای هم به اسم کرونا وجود داشت اما مسئولان خطرات را به جان خریدند و تلاش کردند با رعایت همه موازین بهداشتی این جشنواره را برگزار کنند.

به گزارش سینماپرس، مهدی عظمی‌میرآبادی در گفت و گو با ایرنا درباره برگزاری این رویداد در مرحله دوم برگزاری، اظهارداشت: در مرحله اول محدودیت‌های بسیاری وجود داشت اما بخش زیادی از اهداف تعیین‌شده محقق شد، وزارت بهداشت، صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد، تعامل خوبی با جشنواره داشتند. اگر سایر نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز همکاری و تعامل بیشتری داشتند، قطعاً خروجی بیشتر و بهتری را شاهد بودیم.

وی  ادامه داد: در این جشنواره ۸ بخش وجود دارد که به جز «فیلمسازان بسیجی» و «جشنواره‌ جشنواره‌ها» که اساسا ملی هستند، همه بخش‌ها به صورت بین‌المللی برگزار شدند.

بخش فیلمسازان بسیجی با حدود دو هزار و ۹۰۰ اثر در مقیاس یک جشنواره مستقل برگزار شد

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: بخش فیلمسازان بسیجی با حدود دو هزار و ۹۰۰ اثر، به‌تنهایی در مقیاس یک جشنواره مستقل برگزار شد. سیدالشهدای مقاومت نیز در ابتدا در اندازه‌های یک جایزه مطرح اما در قالب یکی از بخش‌های مهم و موثر جشنواره شانزدهم در قالب مستند، فیلم کوتاه، فیلمنامه و نماهنگ برگزار شد.

وی اضافه کرد: در جشنواره امسال بخش‌های متعددی وجود دارد اما با وجود فراوانی این بخش‌ها و حتی تعداد خیره‌کننده آثار رسیده، تعداد جایزه‌ها افزایشی نداشت و تصمیم گرفته شد که جشنواره با همان استانداردهای کیفی مورد نظر برگزار شود.

عظیمی‌میرآبادی یادآور شد: بخش مدافعان سلامت یکی از بخش‌های جشنواره بود که با توجه به شرایط کشور و مقابله با ویروس کرونا به جشنواره اضافه شد و با اینکه بسیاری از تولیدات به دلیل شیوع این بیماری متوقف شده بود و امکان فیلمبرداری نبود و هنوز تولیدات زیادی در این زمینه وجود نداشت، در بخش بین‌المللی ۱۳۴۲ اثر به دبیرخانه رسید. مدافعان سلامت اولین اقدام جدی جشنواره ای درباره کادر درمان در کشور بود و می‌توان گفت جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این عرصه پیشگام و پیشرو بوده است.

برگزاری آنلاین جشنواره از اقدامات نو و پیشتازانه جشنواره در مرحله اول بود

وی تصریح کرد: برگزاری آنلاین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکی دیگر از اقدامات نو و پیشتازانه جشنواره در مرحله اول بود که باعث شد بعد از آن دیگر جشنواره‌ها مانند کودک و نوجوان راه بیفتند و به صورت آنلاین برگزار شود.

عظیمی با اشاره به ضرورت برگزاری این جشنواره با وجود دوران کرونا، تأکید کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یک دورهمی سینمایی نیست بلکه اهدافی استراتژیک دارد که تحقق آنها برگزاری جشنواره را حتی در دوران کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی می‌کند. برگزار نکردن جشنواره قطعاً کار ساده‌تری بود خاصه اینکه بهانه‌ای هم به اسم کرونا وجود داشت اما مسئولان جشنواره تمام خطرات برگزاری را به جان خریدند و تلاش کردند با رعایت همه موازین بهداشتی این جشنواره را برگزار کنند. برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی، نشان می‌دهد اهداف جشنواره فیلم مقاومت از اهمیت بالایی برخوردار است.

هزینه‌های انجام‌شده در این جشنواره به اندازه ساخت یک فیلم سینمایی متوسط است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: هزینه‌های انجام‌شده در این جشنواره به اندازه ساخت یک فیلم سینمایی متوسط است اما گستره اثرگذاری این جشنواره با دریافت بیش از ۱۰ هزار اثر از ۱۳۵ کشور جهان، در سطح بین‌المللی اصلا با یک فیلم قابل قیاس نیست. تردیدی ندارم که در این جشنواره هیچ هزینه ای خلاف‌قاعده‌ صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شاهد حضور حدود ۴ هزار اثر خارجی در بخش‌های مختلف بود. حضور این تعداد اثر در این جشنواره قطعاً نیازمند ارتباطات و اطلاع‌رسانی دقیق در سطح بین‌المللی است و از سوی دیگر، این عدد نشان می‌دهد جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در همه دنیا شناخته شده است.

عظیمی با بیان اینکه هیچ تشکیکی در تعداد آثار وجود ندارد، تصریح کرد: در بخش‌های مختلف ۲۱۷ فیلمنامه سینمایی، ۹۲ فیلمنامه تله‌فیلم، ۸۰۶ فیلمنامه کوتاه، ۲۵ فیلمنامه اقتباسی، ۴۳۳ فیلم سینمایی و تله‌فیلم، ۳۳۷۰ فیلم کوتاه، ۳۲۴۸ فیلم مستند کوتاه و بلند، ۷۷۹ پویانمایی، ۱۰۰۷ نماهنگ، ۳۴ موشن‌گرافی، ۹۴ نقد و تحلیل و ۳۲ پژوهش، از ۱۳۵ کشور جهان به این جشنواره رسیده است؛ این آثار نشان می‌دهد جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت توانسته است اهداف خود را در میان هنرمندان جهان به عنوان یک موضوع مهم و مورد توجه توسعه دهد. از سوی دیگر، این حجم استقبال از جشنواره فیلم مقاومت نشان می‌دهد فرضیه عدم‌ دغدغه‌مندی هنرمندان در موضوع مقاومت، دفاع‌مقدس و انقلاب‌اسلامی منقضی شده، علاوه بر آن که اثبات کرد عدم‌استقبال مخاطبان از این گونه سینما نیز کاملاً نادرست است.

مهمترین رسالت هر جشنواره‌ای ایجاد فضا و فضاسازی است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: مهمترین رسالت هر جشنواره‌ای ایجاد فضا و فضاسازی است. در واقع هیچ جشنواره‌ای رسالت تولیدی ندارد اما باید بتواند فضای انگیزشی لازم را برای مسئولان و هنرمندان ایجاد کند. جشنواره فیلم مقاومت با همین رویکرد، موفق عمل کرده و توانسته است جامعه مخاطب خود اعم از هنرمندان و مسئولان را نسبت به موضوع فیلم مقاومت حساس کند.

عظیمی‌میرآبادی با اشاره به جایزه فیلم به معنای مطلق، بهره‌وری مطلوب را مهمترین رکن انتخاب اثر برگزیده در این بخش دانست و اظهار داشت: این رویکرد نشان داد که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می تواند یک جشنواره جامع در حوزه سینما باشد. هدف این بخش برآورد میزان اثرگذاری یک اثر هنری در مقایسه با اهداف تعیین‌شده و هزینه‌های انجام‌شده است. در واقع مخاطب این بخش مسئولان، مدیران و سرمایه‌گذاران سینمای مقاومت هستند و نشان می‌دهد آثار هنری نسبت به اهداف تعیین‌شده چه کارکرد و اثرگذاری در مخاطبان خواهد داشت.

وی اظهار داشت: قطعاً ساختار و میزان اثرگذاری یک فیلم سینمایی، یک نماهنگ و یا تله‌فیلم با یکدیگر متفاوت است اما در این بخش آنچه مهم است میزان بهره‌وری مطلوب است؛ اینکه یک اثر با توجه به اهداف، هزینه‌ها و نوع ساخت تا چه حدی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند، در واقع مهندسی ارزشمندی یک اثر را مطرح می کند.

عظیمی‌میرآبادی یادآور شد: هیئت‌انتخاب شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت استانداردهای مشخصی برای ارزیابی آثار داشت. ارتباط موضوعی و همراهی اثر با اهداف جشنواره، استفاده از تکنیک‌های روز و جامع و کامل بودن در کنار جذابیت، از مهمترین شاخص‌های هیئت‌انتخاب بخش‌های مختلف بود.

محدودیت‌های مالی و همچنین شیوع کرونا، تعداد داوران خارجی را تقلیل داد

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اضافه کرد: در هیئت‌های داوری از داوران خارجی نیز استفاده شده تا بتوان داوری منصفانه‌تری انجام داد؛ البته به دلیل محدودیت‌های مالی و همچنین شیوع کرونا، تعداد داوران خارجی تقلیل پیدا کرد گرچه برخی از آنان حتی هزینه سفر خود را متقبل شدند و بدون هیچ دریافتی با جشنواره همکاری می‌کنند.

وی افزود: دبیرخانه دائم جشنواره فیلم مقاومت پس از پایان دوره شانزدهم همچنان دایر است و در کنار ماموریت ها و مسئولیت های دیگر، آثار راه‌یافته به مرحله داوری، کاندیداها و برگزیدگان هر بخش را به مراکز تولید فیلم مانند صداوسیما و حوزه هنری معرفی می‌کند.

عظیمی‌میرآبادی اظهار داشت: پیش از این مقرر بود مراسم افتتاحیه هفته بسیج در جوار مزار شهید قاسم سلیمانی برگزار شود که با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی، این موضوع لغو شد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: فیلم‌ها به صورت آنلاین روی پلتفرم‌ها اکران می‌شود و مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم نیز به صورت کاملاً مجازی برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو