آیا داستان تخریب در شاهدیه دوباره تکرار می شود؟

منبع: همگردی

55

1399/9/1

08:00


ایسنا/ بدنبال خبر و گزارشات منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که آیا داستان تخریب در شاهدیه دوباره تکرار می شود؟

جریان چیست؟

تخریبهایی که در سال جاری با فاصله نه چندان زیادی از سوی شهرداری های شاهدیه و اردکان انجام شده، بیش از پیش حساسیت فعالان و دوستداران عرصه میراث فرهنگی را برانگیخته، بطوریکه همگی نگران حفظ بافت های تاریخی باقی مانده شهرهایشان هستند.

در این میان و در حالی که هنوز 9 ماه از تخریب بخش هایی از بافت تاریخی شاهدیه نگذشته است، برخی از فعالان این شهر از اجرای طرح مصوب دیگری از سوی شهرداری با هدف تعریض و تسطیح و ایجاد خیابان جدیدی در این شهر خبر می دهند؛ طرحی که از دل باغهای به هم پیوسته و بخشی از خانه های تاریخی شاهدیه می گذرد و قطعا تکرار داستان تخریب بخش دیگری از هویت این شهر خواهد بود. البته به نظر می رسد بخشی از این فعالیت عمرانی نیز آغاز شده اما هنوز خبری از تایید این طرح توسط میراث فرهنگی نیست.

آیا سناریوی تخریب در شاهدیه دوباره تکرار می شود؟

مخالفت میراث با طرح شهرداری شاهدیه

سیدمصطفی فاطمی می گوید: شهرداری شاهدیه به دنبال ایجاد راه مواصلاتی از شمال تا جنوب شاهدیه است ولی در این مسیر، خانه های تاریخی زیادی واقع شده لذا طرح مذکور در شورای فنی میراث فرهنگی استان مورد مخالفت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت جایگزین کردن بخشی از طرح مطابق موازین میراث فرهنگی می گوید: با توجه به درخواستهای مردمی برای تعریض خیابان فعلی، باید بخشی از طرح برای اجرای عملیات تغییر کند و سپس مصوب شود.

مخالفت میراث با طرح شهرداری شاهدیه

شهرداری شاهدیه بدنبال تدقیق بافت تاریخی

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از مکاتبه وزارت میراث فرهنگی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص این طرح خبر می دهد و می گوید: طرح تفصیلی شاهدیه مصوب سال 1389 است و بدون دقت لازم در خصوص بافت های تاریخی و باغهای به هم پیوسته تهیه شده که در همین راستا به منظور توقف اجرای آن، مکاتباتی بین دو وزارتخانه انجام شده است.

وی با بیان اینکه قراردادی با مشاور ذی صلاح نیز در دست اجراست، می گوید: با همکاری مطلوب شهردار شاهدیه با مشاور ذی صلاح در ماه گذشته قراردادی منعقد شده که پس از تهیه این سند، جهت مصوب شدن آن به اداره کل ثبت آثار میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر این که قطعاً در محدوده باغات هم پیوندساز و محدوده تاریخی هیچ طرحی بدون مجوز میراث فرهنگی اجرا نخواهد شد، تصریح می کند: هر گونه تعرض به بافتهای تاریخی در سراسر استان یزد با حساسیت و شدت بالایی، پیگیری و دنبال خواهد شد.

از ابراز نگرانی تا تکرار داستان واقعی تخریب

با تمام این اوصاف، هنوز هم جای زخمی که از تخریب قبلی شهرداری بر تن بافت تاریخی شاهدیه نشسته، باقیست و دغدغه های فعالان میراث فرهنگی حاکی از آن است که گویا شهرداری باز هم خواب تخریب بناهایی که هنوز مردم به ارزش اقتصادی، معنوی و اهمیت تاریخی آن پی نبرده اند را دیده است.

شاهدیه شهری متشکل از روستاهایی تاریخی است که قدمت آن تا حوالی اوایل دوران اسلام و بعضاً تا دوران ساسانی می رسد و باغ های بهم پیوسته و بناها و خانه هایی تاریخی آن در گذر زمان و در ادوار مختلف دستخوش تغییر شده، اما بدنبال ثبت روستاهای تاریخی شاهدیه، نباید اجازه تعرض بیشتری را به این بناها داد.

سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص اهمیت شهر تاریخی شاهدیه تصریح می کند: این شهر متشکل از سه روستای تاریخی است که دو روستای گردفرامرز و ابرندآباد آن به علت ثبت در فهرست آثار ملی نباید دستخوش تغییر و تخریب شود.

البته همه این موارد در طرح تفصیلی شاهدیه قید شده و تا پایان سال 99 امکان اجرا دارد، اما اکنون به دلایلی متوقف شده و طرح جدید نیز هنوز آغاز نشده است هرچند که به نظر شهرداری ها نیز باید رویکرد حفظ میراث فرهنگی را در اولویت داشته باشند که در این صورت می توانیم امیدوار به حفظ بافت های تاریخی از سوی شهرداری ها باشیم.

از ابراز نگرانی تا تکرار داستان واقعی تخریب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو