اثرات پیاز در مقابله با سرماخوردگی

منبع: همگردی

82

1399/9/1

11:31


نمناک/همه افراد دوست دارند که در سریع ترین زمان ممکن از بیماری ها بهبود پیدا کنند . بسیاری از افراد نیز در طول سال ، چندین بار با سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری ها روبرو می شوند. اگر در سریع ترین زمان ممکن که علائم بیماری به ما روی آورد، به فکر چاره باشیم، می توانیم هر چه سریع تر آن را متوقف کنیم. این افراد معمولاً در این شرایط همه چیز از جمله ویتامین ث بالا و داروهای تب بر و سرماخوردگی استفاده می نمایند.

یکی از درمان های خانگی که معمولاً آن را از شبکه های اجتماعی یاد گرفته اید، این است که یک پیاز بریده شده را در اتاقی قرار دهید که فرد بیمار در آنجا رفت و آمد می کند. به این علت که پیاز توانایی جذب باکتری و ویروس را دارد و می تواند جرم ها را به سمت خود بکشاند، در نتیجه بیماری فرد مریض به شما انتقال پیدا نمی کند و به پیاز جذب می شود ، همچنین به دلیل وجود این خاصیت برای التیام زخمهای عفونتی هم پرکاربرد بوده است و معمولاً این یک ایده قدیمی محسوب می شود. طبق مطالعات جدید ، شواهد علمی برای پیاز بریده شده خام و جذب جرم و سم های هوای محیط وجود ندارد.

حقیقت مصرف پیاز برای مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا

زمانی که بیمار می شوید ، باکتری ها و ویروس های میکروسکوپی وارد بدن شما می شوند و افزایش پیدا می کنند زیرا بدن به عنوان میزبان عمل می کند . زمانی که سیستم ایمنی شما این جرم ها را تشخیص می دهد ، پادتن هایی ترشح می کند که سعی دارند با آن ها مقابله کنند.

این جنگ و درگیری همان چیزی است که روی علائم شما تاثیر گذار است و آن ها را به وجود می آورد . اگر سرما خورده باشید، بدن شروع به تولید ترشحات زیاد می کند که باعث سرفه ، سوزش گلو یا سردرد بر اثر التهاب و کلافگی می گردد. تمام این علائم در واقع نشانه این است که سیستم ایمنی شما در حال مبارزه با جرم ها می باشد.

خاصیت پیاز این است که محیطی سالم برای رشد باکتری و ویروس ها را فراهم نمی سازد و در نتیجه وجود پیاز در بدن از تولید باکتری ها و زنده ماندن آن ها جلوگیری می کند پس در واقع خواص آنتی باکتریال پیاز در بدن نه به صورت مستقیم بلکه با افزایش سیستم ایمنی بدن به نوعی مثل سدی در برابر پیشرفت بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا عمل می کند.

عقیده ضدعفونی فضای اتاق با پیاز از چه زمانی به وجود آمده است ؟

عقیده این که پیاز خام در اتاق می تواند آلودگی هوا را به خود جذب کند، از 1500 سال قبل به گوش می رسد. افراد در آن سال ها پیازها را خرد کرده و در داخل خانه قرار می دادند تا از بیماری های کشنده در امان باشند.

در آن زمان بر این عقیده بودند که بیماری ها در هوا پخش می شوند و راه جلوگیری از آن ها وجود پیاز خام است. به همین دلیل در مطالعات اخیر سعی کردند که آزمایش هایی را روی افراد انجام دهند. افرادی که مبتلا به آنفلوانزا بودند را در اتاق های جداگانه همراه با پیاز خام قرار دادند و افراد دیگر را بدون پیاز در اتاق گذاشتند. در بین این افراد هر دو دسته هیچ تفاوت خاصی دیده نمی شد. بعضی از آن ها با وجود پیاز در اتاق و بعضی دیگر بدون وجود آن بهبود پیدا کردند.

خواص مهم پیاز

با اینکه قرار دادن پیاز در اتاق ، سرماخوردگی را درمان نمی کند و یا از وجود آن جلوگیری نخواهد کرد اما این ماده بسیار مغذی خواص مهم زیادی دارد که با تقویت بدن یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با بیماری هایی از این قبیل است.

پیاز سرشار از ویتامین هاA,B1,B2,B6,C ، پتاسیم، کلسیم و فسفر است. همچنین دارای سدیم، ید، سیلیس، کلسیم، اینولین، صمغ و موم است. بیشترین خواص پیاز به دلیل دار بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این گیاه دو ساله دارای انواع مختلفی است و در رنگهای سفید، بنفش، قرمز یا مخلوطی از قرمز و بنفش وجود دارد.

طبع پیاز گرم و خشک است و دانشمندان توصیه می کنند که نباید در مصرف پیاز و سایر گیاهان خانواده سیر کوتاهی کرد.

توصیه دانشمندان، این است که از خوردن پیاز و سایر گیاهان خانواده سیر غفلت نکنید. پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و دارای خواص بی شمار است.

پیاز حداقل دارای سه ترکیب شیمیایی ضد التهاب دارویی است که به عوامل موثر در بیماری آسم یعنی به التهاب حمله می کند.

پیاز دارای آنتی بیوتیک است که خاصیت قوی برای از بین بردن میکروب هامی باشد . به همین دلیل در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت های میکروبی بسیار مفید است.

پیاز خواص ضدعفونی کننده موثری دارد :

پیاز پخته شده خلط آور است. بنابراین باعث آرام شدن گلو می شود و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می برد.

از شربت پیاز برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید

100 گرم پیاز خرد شده را در 20 سی سی لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی عبور داده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را برای غلیظ شدن ، دوباره روی حرارت قرار دهید. نوشیدن 2 تا 6 قاشق چای خوری از این شربت برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

پیاز با دارا بودن کوورستئین ، با رادیکالهای آزاد مبارزه می کند ، از افزایش کلسترول بد (LDL ) جلوگیری می کند و همچنین در درمان تصلب شرائین بسیار موثر است.

پیاز نقش بسیاری در سیستم گردش خون بر عهده دارد و در کاهش فشار خون کمک می کند.

این گیاه خاصیت ادرارآور دارد و در دفع سنگ های مجاری ادرار مفید است. همچنین موجب کاهش اوره خون می شود.

پیاز در رفع ورم پروستات تاثیر بسیاری دارد. خواص دیگر پیاز برای دستگاه ادرار ، رفع احتباس ادرار و درمان التهاب مجاری ادراری است.

نوع زرد و قرمز پیاز از غنی ترین منابع ترکیبات شیمیایی کوورستئین هستند. کوورستئین ماده ای ضداکسید کننده ،ضدالتهاب ، آرام بخش و تسکین دهنده است.

افرادی که مبتلا به عفونت مثانه و یا بیماری های کلیوی هستند مصرف پیاز به آنها توصیه می شود. محققان به افراد مبتلا به بیماری آسم توصیه می کنند که مصرف مداوم پیاز را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

علاوه بر این پیاز دارای ید است که در درمان گواتر مفید می باشد. سلیس موجود در پیاز در حفظ و نگهداری استخوان ها و رگ ها ضروری است.

مصرف پیاز موجب تنظیم قند خون می شود چرا که انسولین گیاهی دارد . بنابراین استفاده از پیاز به افراد دیابتی توصیه می شود . البته مصرف پیاز قرمز به انواع دیگر اولویت دارد.

در طب سنتی مصرف پیاز را برای تسکین دردهای مفصلی مناسب می دانند.

مصرف پیاز خام به کسانی که از مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و اثنی عشر رنج می برند توصیه نمی شود؛ این افراد باید پیاز را به شکل پخته مصرف کنند.

کلام آخر

شستن دست ها به طور منظم، دوری از مناطق شلوغ در فصل آنفولانزا، مراقبت از سلامتی با استفاده از خوردن غذاهای سالم ، ورزش کردن و خواب کافی همگی در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

اثرات پیاز در مقابله با سرماخوردگی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو