به نقل از خبرگزاری رویترز، "لوبسان سانگای"، رئیس اداره مرکزی تبت به دعوت "رابرت دسترو"، هماهنگ کننده ویژه آمریکا در امور تبت که به تازگی به این سمت منصوب شده به کاخ سفید رفت.

اداره مرکزی تبت مستقر در تارامشالا، هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دیدار غیرمنتظره شاید یک روند خوشبینانه برای دیدارهای بیشتر با مقام‌های آمریکا و عادی سازی روابط در سال‌های آتی باشد.

در بحبوحه اینکه روابط میان چین و آمریکا به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است، تبت به یکی از موضوعات مورد مناقشه میان این دو اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ژوئیه سال جاری میلادی پکن را به نقض حقوق بشر در تبت متهم کرده و گفته بود، واشنگتن از خودمختاری معنادار برای این منطقه حمایت می‌کند.

مقام‌های پکن از آن زمان دولت آمریکا را به استفاده از وضعیت تبت برای ترغیب "جدایی طلبی" در چین متهم کرده‌اند. پکن همچنین همکاری با دسترو را رد کرده است.

چین در ۱۹۵۰ کنترل تبت را به دست گرفت و آن را "آزادی صلح طلبانه‌ای" نامید که به فئودالیسم گذشته در این منطقه پایان داده اما منتقدان به رهبری دالایی لاما، رهبر معنوی و در تبعید بودائیان می‌گویند که حکمرانی پکن در منطقه تنها برای "نسل کشی فرهنگی" است.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در اوت گفته بود که این کشور به دنبال ایجاد یک "مکان غیرقابل نفوذ" در تبت با هدف حفاظت از وحدت ملی است.