علت درد پستانها در زنان، پریودی است یا بارداری؟

منبع: نی نی بان

144

1399/9/1

16:57


علت درد پستانها، پریودی است یا بارداری؟

ممکن است تاکنون درد سینه ها را قبل از پریودی تجربه کرده باشید، درد سینه می تواند در طول و بعد از پریودی نیز اتفاق بیفتد. همچنین در طول بارداری نیز احتمال درد خفیف سینه وجود خواهید داشت. چگونه می توانید علت درد پستانها در زنان را تشخیص دهید؟ در این مقاله دلایل سینه درد پریودی، سینه درد بارداری و سایر سینه درد ها را بررسی خواهیم کرد.
درد سینه ها در بانوان بسیار شایع است. این درد ممکن است در قالب حساسیت سینه ها، سفتی بافت سینه ها یا سوزش سینه ها رخ دهد.
درد سینه ها معمولا به دو دسته سیکلی و غیر سیکلی تقسیم می شوند. سینه درد سیکلی با سیکل قاعدگیتان در ارتباط است و معمولا بعد از پریودی بهبود می یابد. این درد ممکن است در ارتباط با ورم سینه ها یا سفت شدن آن ها باشد. سینه درد پریودی معمولا هر دو سینه را درگیر می کند و مخصوصا بر نواحی بیرونی و بالایی سینه تاثیر می گذارد و همچنین ممکن است به قسمت های زیرین نیز سرایت کند.
سینه دردهای غیرسیکلی به سیکل قاعدگیتان ربطی ندارند. این دردها ممکن است موقت یا ادامه دار باشند و معمولا یکی از سینه ها را درگیر خود می کنند و در ناحیه مرکزی سینه ها اتفاق می افتند.

سینه درد قبل از پریودی
سینه درد قبل از پریودی همراه با حساسیت و تورم سینه ها مشکل شایع بسیاری از خانم ها هنگام قاعدگی است. این علائم، همگی علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS هستند.
سینه درد شدید قبل از قاعدگی همراه با حساسیت و تورم سینه ممکن است نشانگر بیماری های فیبروکیستیک پستان نیز باشند.
دلیل اصلی سینه درد پریودی، تغییر سطح هورمون ها در دوران قبل از قاعدگی است. چرا که سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در طول سیکل قاعدگی بانوان تغییر می کند. این هورمون ها سیستم تناسلی و سینه هایتان را برای بارداری آماده می کنند. استروژن همچنین مجاری سینه هایتان را بزرگ تر و شما را برای شیردهی آماده می کند.
پروژسترون نیز باعث بزرگ تر شدن غدد شیری خواهد شد. به دلیل این تغییرات، سینه هایتان ممکن است درد بگیرند.
سطح هورمون های استروژن در اواسط سیکلتان به بیشترین مقدار خود می رسد، در حالیکه بیشترین مقدار هورمون های پروژسترون، یک هفته قبل از قاعدگی رخ می دهد.
علائم و نشانه های اصلی سینه درد قاعدگی، سنگینی و حساسیت جفت سینه ها است. همچین برخی از بانوان ممکن است، احساس کوفتگی در سینه هایشان داشته باشند و همچنین در این زمان اگر سینه هایتان را لمس کنید، بافت هایشان متراکم و سخت به نظر برسند. این علائم معمولا یک هفته قبل از قاعدگی شروع می شوند و پس از پایان قاعدگی کاملا ناپدید می شوند. در اینجا می توانید خوشحال باشید که اکثر بانوان سینه درد پریودی شدیدی را تجربه نمی کنند.
هر چقدر به دوران یائسگی نزدیک می شوید، سینه درد پریودی کاهش پیدا می کند، که این مورد کاملا به شرایط سنی و هورمونیتان بستگی دارد.

چگونه سینه درد پریودی را کاهش دهیم؟
سینه درد قاعدگی را به کمک داروی های قوی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانید کاهش دهید. این داروها شامل ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن هستند. این داروها همچین در کاهش دلدرد قاعدگی نیز موثر هستند.
بانوانی که سینه درد قاعدگی نسبتا شدیدی را تجربه می کنند، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنند و از او مشاوره بگیرند. داروهای ادرار آور نیز تورم و حساسیت سینه ها را کاهش می دهند. اما برای مصرف این داروها، حتما باید تحت نظر پزشک باشید.
قرص های ضد بارداری خوراکی نیز علائم تورم و سینه درد قاعدگی را کاهش می دهند. اگر قبل از قاعدگی، درد سینه هایتان شدید است و در آینده نزدیک نیز قصد بارداری ندارید، می توانید از این قرص ها استفاده کنید.
علاوه بر داروهای ضد بارداری، اگر سینه درد قاعدگیتان شدید است، پزشکتان می تواند داروی دانازول را تجویز کند. این دارو معمولا برای درمان اندومتریوز و کیست پستان تجویز می شود. اما این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی برایتان به همراه داشته باشد. بنابراین هنگامی باید از این گزینه استفاده کنید که سایر درمان ها، موثر نبوده باشند.

کاهش درد قاعدگی
علاوه بر داروهای بالا، می توانید با تغییری اندک در سبک زندگیتان، درد سینه ها در قاعدگی را کاهش دهید. هنگامیکه درد و تورم سینه هایتان شدید شد، از سوتین های ورزشی استفاده کنید. همچنین شب ها هنگام خوابیدن نیز از سوتین استفاده کنید تا سینه هایتان تحت پوشش بیشتری باشند.
رژیم غذایی نیز نقش اساسی را در کاهش درد سینه ها دارد. الکل، کافئین، و غذاهایی که مقدار زیادی نمک و چربی دارند، درد سینه ها در قاعدگی را افزایش می دهند. پرهیز از مصرف این غذاها و نوشیدنی ها در یک هفته مانده به قاعدگی، در مدیریت و کاهش سینه درد پریودی نقش بسزایی دارد. سعی کنید رژیم غذایی کم چرب و با فیبر بالا که شامل مقدار زیادی از سبزیجات و تنقلات است را مصرف کنید.
مواد معدنی و ویتامین ها نیز در تسکین درد سینه ها در قاعدگی بسیار موثر هستند. کلسیم، منیزیم، ویتامین ای و ویتامین ب همگی به عنوان مسکن های سینه درد پریودی شناخته شده اند. اگر قصد مصرف غیرطبیعی ویتامین ها و مکمل هارا دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
غذاهای پیشنهادی ما برای کاهش سینه درد پریودی موارد زیر است:
- ذرت
- زیتون
- روغن کلزا
- بادام زمینی
- اسفناج
- آجیل
- هویج
- سبوس جو
- موز
- برنج سیاه
- آووکادو

علت درد پستانها، پریودی است یا بارداری؟

درد سینه ها یک هفته قبل از قاعدگی: آیا باید نگران شویم؟
هورمون های پروژسترون یک هفته قبل از قاعدگی یه بالاترین سطح خود می رسند. پروژسترون باعث تورم غدد شیری می شود و در نهایت موجب سینه درد پریودی و تورم و حساسیت سینه ها خواهد شد. بنابراین، سینه درد، یک هفته قبل از قاعدگی کاملا نرمال است و نباید نگران آن باشید.

درد سینه ها دو هفته قبل از قاعدگی: چه علتی دارد؟
درد سینه ها دو هفته قبل از قاعدگی، ممکن است به دلیل تغییرات سطح هورمون ها در میانه سیکل قاعدگی یا تخمک گذاری باشد. مجاری سینه ها به دلیل ترشح استروژن بزرگ می شود. به این دلایل ممکن است دو هفته قبل از قاعدگی، سینه درد داشته باشید.

درد سینه ها هنگام قاعدگی
درد سینه ها از یک یا دو هفته قبل از قاعدگی شروع می شود و ممکن است تا اواخر پریودیتان نیز ادامه پیدا کند و همزمان با اتمام قاعدگی، به پایان برسد.

درد سینه ها بعد از پریودی
اگر پس از اتمام قاعدگی، سینه درد دارید، این درد ممکن است هیچ ارتباطی با قاعدگیتان نداشته باشد. درد سینه ها پس از پریودی، ممکن است درد غیرسیکلی باشد و دلایل فراوانی دارد. از دلایل متنوع سینه درد پس از قاعدگی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بارداری
- وارد شدن ضربه
- استفاده از سوتین نامناسب و کوچک
- کیست سینه
- درد قفسه سینه، شانه ها و گردن
- مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، هورمونی ضد بارداری و ضد جنون
- جراحی سینه
اگر نگران سرطان سینه هستید، باید بگوییم که اکثر سرطان های سینه درد ندارند. اما اگر بعد از قاعدگی سینه درد دارید یا اینکه هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، حتما باید با پزشک مشورت کنید:
- وجود هر گونه توده در سینه ها
- ترشح هر گونه مایع یا خون از نوک سینه ها
- درد مداوم سینه ها بدون هیچ دلیلی
- علائم عفونت سینه ها مانند چرک، تب، قرمزی یا حساسیت

علت درد پستانها، پریودی است یا بارداری؟

سینه درد پریودی و سینه درد بارداری: چه فرقی دارند؟
بسیاری از بانوان فکر می کنند که هر گونه تغییری در سینه هایشان، نشانه ای از بارداری است. بارداری بر سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدنتان تاثیر می گذارد. استروژن بر روی بزرگ شدن مجاری سینه ها تاثیر می گذارد و پروژسترون باعث فرم گرفتن و بزرگ شدن غدد شیری می شود. بنابراین سینه هایتان ممکن است بزرگ و حساس شوند و اگر آن ها را لمس کنید، ممکن است درد بگیرند. همچنین ممکن است حس کنید که سینه هایتان بزرگ تر شده اند و دیگر جایی برای پر شدن شیر ندارند! این تغییرات معمولی یک یا دو هفته پس از بارداری رخ می دهند و تا زمانی که باردار هستید و سطح هورمون های پروژسترون بالا هستند، ادامه پیدا می کند.
هنگامیکه در دوران سندروم پیش از قاعدگی (PMS) به سر می برید، حساسیت و تورم سینه ها در نیمه دوم سیکل قاعدگیتان رخ می دهد و علائم آن هر چقدر که به قاعدگی نزدیک می شوید، شدیدتر می شود. همچنین این علائم ممکن است در بانوانی که در اوج دوران باروری قرار دارند، شدیدتر باشد. سینه هایتان ممکن است بسیار متراکم و در لایه بیرونی پر از برآمدگی باشند. اگر بخواهیم درد سینه درد در قاعدگی و بارداری را با هم مقایسه کنیم، سینه درد پریودی مبهم تر و همراه با حس سنگینی و پرشدگی در سینه ها است. این درد هنگامیکه قاعدگی تمام شود، به پایان می رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو