برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ - بهترین تغذیه برای قطع ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ - بهترین تغذیه برای قطع ریزش مو


منبع: زیبامون

266

1399/9/1

17:17


آیا میتوان با استفاده از مواد غذایی و ویتامینها از ریزش مو جلوگیری کرد و باعث قطع ریزش مو شد؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه با زیبامون همراه باشید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ - بهترین تغذیه برای قطع ریزش مو

داشتن موهایی زیبا، پرپشت، براق و بلند فقط با یک روتین مراقبت از مو درست و مناسب امکان پذیر نیست؛ زیرا هر آنچه که در طول روز میخوریم و در وعده‌های غذایی خود مورد استفاده قرار میدیم هم تاثیر مستقیمی بر روی سلامت موها دارند و اگر این مواد غذایی به درستی انتخاب بشن، میتونن مانع از ریزش موها شده و حتی به قطع ریزش مو هم کمک خواهند کرد.

طبق گفته پزشکان و متخصصان پوست و مو، فولیکولهای مو از نظر متابولیکی بسیار فعال بوده و دارای بالاترین میزان گردش سلولی در بدن هستند. محدود کردن دریافت کالری و یا کمبود پروتئین، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری و ویتامینها میتونن به ایجاد ناهنجاری در ساختار و تولید فیبر مو، تغییرات رنگدانه و حتی ریزش مو شوند. در واقع اگر با کمبود عناصر اساسی تغذیه‌ای مانند پروتئین مواجه باشید، بدن نمیتونه موی سالم تولید کنه.

اگرچه ریزش موها ممکنه دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، سن، هورمون، کمبود مواد مغذی، داروها و مشکلات خود ایمنی ایجاد بشه اما میتونیم این مشکل رو با استفاده از یک تغذیه درست و اصولی برطرف کرد و مانع از ریزش موها شد. در واقع یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکملها میتونه ریزش موها رو کم کرده، باعث ضخیم شدن موها شده و سلامت مو رو بهبود ببخشه.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تعدادی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت موها آشنا بشید و این مواد غذایی رو در رژیم روزانه خودتون بگنجونید و از تاثیرات و فوایدی که برای قطع ریزش مو دارند، بهره مند بشید.

 

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

رشد موها در سنین 15 تا 30 سالگی بسیار زیاد هست و با ورود به 40 سالگی به تدریج کاهش پیدا می‌کنه یا دچار تغییر میشه. اگرچه هیچ ویتامینی برای جلوگیری از ریزش مو وجود نداره اما میشه با استفاده از چند نوع ویتامین و مکمل، از ریزش مو جلوگیری کرد و از مزایایی که برای قطع ریزش موها دارند، بهره مند شد:

 

  • پروتئین
  • آهن
  • ویتامین های A ، C ، D و E
  • ویتامین های گروه B
  • اسیدهای چرب امگا 3 و 6
  • زینک
  • سلنیم
  • منیزیم

 

اگر با استفاده از این ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد مغذی، مشکل ریزش موها برطرف نشد، بهتره به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا گاهی اوقات ممکنه ریزش مو به دلیل یک مشکل داخلی مثل کم کاری تیروئید، مشکلات کبدی یا نوعی بیماری خود ایمنی ایجاد شده باشه.

گاهی اوقات هم ممکنه در اثر فشارهای اصلی در زندگی مثل زایمان، از دست دادن عزیزان، شغل جدید و یا جا به جایی دچار ریزش مو شوید که این مشکل به درمان چند وجهی بیشتری نیاز دارند و لازمه که حتما برای درمان آن به پزشک مراجعه بشه.

اما اگر این شرایط جدی رو رد کردید و تمایل دارید میزان درخشش، سلامت و حجم موهاتون رو افزایش بدید، باید حتما به آنچه در بشقاب غذا وجود داره اهمیت بدید و از بهترین و مناسبترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش موها استفاده نمایید. 

در ادامه با بهترین مواد غذایی که پزشکان و متخصصان برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها معرفی کردند آشنا بشید و با گنجاندن این مواد غذایی سالم در برنامه غذایی خود، از مزایا و فوایدی که برای قطع ریزش مو و افزایش سلامت موها دارند، بهره مند بشید.

 

مکمل برای ریزش مو

 

حتما بخوانید: جلوگیری از ریزش موی آقایان

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

 

1. جلوگیری از ریزش مو با آجیل و خشکبار

تغذیه بدن با کالری کافی و اسیدهای چرب سالم، علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت قلب و عضلات بدن مفید هست، تاثیر خیلی خوبی در کاهش ریزش موها و بهبود رشد موها داره.

آجیل و دانه‌های روغنی سرشار از ویتامین‌های گروه B، منیزیم، زینک، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند که همگی این مواد مغذی میتونن مانع از ریزش موها شده و تا حدودی ریزش مو رو قطع خواهند کرد.

 

آجیل

 

2. ماهی چرب برای جلوگیری از ریزش مو و پرپشت شدن مو

حتما شما هم از تاثیری که پروتئین در حفظ سلامت موها داره، مطلع هستید. کاهش وزن ناگهانی و یا پیروی کردن از یک رژیم غذایی با پروتئین کم و چربی ناسالم میتونه باعث ریزش مو بشه. زنان باید روزانه حدود 40 گرم پروتئین دریافت کنند تا مشکلاتی از این دست مواجه نشوند. 

ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، سالمون، شاه ماهی، ماهی تن و ساردین سرشار از پروتئین، ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات مفید و تقویت کننده برای مو هستند و تاثیر خوبی در تغذیه پوست و ضخیم شدن لایه چربی در اطراف مو دارند و کمک میکنند تا موهای سالمتری در پوست سر رشد کنه و تا حد زیادی نیز از ریزش مو جلوگیری میکنند.

 

ماهی

 

حتما بخوانید: ریزش مو، جلوگیری از ریزش مو پس از زایمان

 

3. جلوگیری از ریزش مو با مصرف صدف خوراکی

کمبود آهن در بدن یکی از شایع‌ترین کمبودهایی هست که در سرتاسر جهان وجود داره و حتی تغییرات جزئی در سطح آهن بدن میتونه منجر به ریزش موها و کم پشت شدن مو بشه.

اگرچه گوشت قرمز، سبزیجات پربرگ، غلات سبوس دار، لوبیا و زرده تخم مرغ میتونن تا حدی آهن مورد نیاز بدن رو تامین کنند اما طبق گفته متخصصان، صدف خوراکی، آهن، منگنز و زینک خیلی خوبی رو وارد بدن میکنه و حاوی نوعی ماده معدنی هست که به رشد موها کمک کرده و از چرخه ترمیم موها حمایت میکنه.

یک وعده غذایی حاوی 100 گرم صدف خوراکی چیزی در حدود 7 میلی گرم آهن و 63 میلی گرم زینک رو به رژیم غذایی شما اضافه میکنه و همین میزان آهن و زینک تاثیر خیلی خوبی در جلوگیری و قطع ریزش مو خواهند داشت.

 

صدف خوراکی

 

4. جلوگیری از ریزش مو با اسفناج

برگهای سبز اسفناج غنی از آهن هستند و به همین دلیل اسفناج، بهترین منبع آهن برای گیاه خواران محسوب میشه. آهن ماده مغذی هست که مانع از کم پشت شدن موها میشه و تاثیر خوبی در جلوگیری از ریزش مو داره.

اسفناج علاوه بر اینکه سرشار از اهن هست، مملو از فولات و ویتامینهای A و C نیز هست و از این طریق نیز به تقویت فیبرهای کراتین مو کمک میکنه و باعث میشه تا موهایی سالم‌تر و درخشان‌تر داشته باشید.

 

اسفناج

 

5. تخم مرغ برای جلوگیری از ریزش مو

تخم مرغ یک منبع غذایی عالی سرشار از پروتئین و بیوتین هست که هر دو این مواد مغذی تاثیر خوبی در حفظ سلامت مو و افزایش رشد موها دارند. بیوتین آنزیمها رو برای متابولیسم مواد مغذی مثل چربیها و کربوهیدارتها که باعث تغذیه فولیکولهای مو میشن، حفظ میکنه.

علاوه براین، زرده تخم مرغ حاوی مقادیر خوبی از ویتامین D هست و میتونه نیاز بدن به این ویتامین رو هم برطرف کنه و از این طریق مانع از ریزش مو میشه.

 

تخم مرغ

 

6. لوبیا برای پیشگیری از ریزش مو

لوبیا، یکی دیگه از مواد غذایی وگان پسند هست که سرشار از آهن و پروتئین هست. در واقع هر نصف فنجان لوبیا سفید حاوی 9 گرم پروتئین گیاهی، 3.5 گرم آهن، 6 گرم فیبر و مقادیر قابل توجهی روی سلنیوم و فولات نیز هست و کمک میکنه تا ریزش مو تا حد زیادی کنترل بشه و حتی میتونه به قطع ریزش مو هم کمک کنه.

اگه لوبیای سفید در دسترس ندارید میتونید از لوبیا قرمز، عدس، نخود و سایر حبوبات استفاده کنید و آهن، پروتئین و فیبرهای مفید برای حفظ سلامت موها رو دریافت کنید.

 

لوبیا

 

حتما بخوانید: ترکیبی که ریزش مو را فوری قطع می کند - دستور

 

7. جلوگیری از ریزش مو با استفاده از گوشت گاو تغذیه شده با علف

اگر گوشت خوار هستید و به سختی میتونید از مواد غذایی گیاهی و حبوبات استفاده کنید، بهترین پیشنهاد برای شما این هست که گوشت گاو تغذیه شده با علف رو در برنامه غذایی خودتون بگنجونید. این گوشت غنی از آهن و اسیدهای چرب امگا 3 هست و تاثیر خوبی در ضخیم و پرپشت شدن موها داشته و کمک میکنند تا موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

هر 100 گرم گوشت گاو حاوی 23 گرم پروتئین، 3 میلی گرم آهن و تقریبا 6 گرم پروتئین اشابع نشده هست.

 

گوشت گاو

 

8. جلوگیری از ریزش مو با فلفل دلمه ای

تحقیقات ثابت کردند که ویتامین C نه تنها برای داشتن موهای سالم بسیار مهم هست (زیرا به سنتر فیبر کلاژن کمک میکنه) بلکه نقش مهمی در میزان جذب آهن بدن داره.

اگرچه میوه‌هایی مثل پرتقال، کیوی و توت فرنگی حاوی مقادیر خوبی ویتامین C هستند اما جالبه بدونید در هر نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز، چیزی حدود 95 میلی گرم ویتامین C وجود داره و این میزان ویتامین C در کنار ویتامین A، آهن، زینک، سلنویم و فولات موجود در فلفل دلمه ای از ریزش موها جلوگیری میکنه و سلامت موها رو تضمین میکنه.

 

فلفل دلمه

 

9. جلوگیری از ریزش مو با ماست یونانی

ماست یونانی یکی دیگه از بهترین مواد غذایی برای افزایش رشد موهاست و به دلیل کلسیم بالایی که داره میتونه نقش مهمی در سالم نگه داشتن موها داشته باشه و مانع از ریزش موها میشه.

 

ماست یونانی

 

حتما بخوانید: ریزش مو در فصل تابستان و روشهای جلوگیری از آن

 

نکات تکمیلی برای جلوگیری از ریزش موها

اگرچه استفاده از مواد مغذی، ویتامینها و مواد معدنی تاثیر خوبی در جلوگیری از ریزش موها دارند و باعث میشن تا سلامت موها در بهترین حالت حفظ بشه اما لازمه برای جلوگیری از ریزش موها به چند نکته مهم نیز توجه داشته باشید:

 

  • استفاده از ژل مو، سشوار کشیدن با حرارت بالا و شانه زدن موها خیس و مرطوب رو کاهش بدید.
  • ورزش کنید و استرس کمتری داشته باشید.
  • روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید.
  • موهاتون رو به طور مرتب کوتاه کنید تا مو خوره و مشکلات مربوط به ساقه موها برطرف بشه.
  • موها رو خیلی سفت و محکم نبندید و اجازه بدید موها برای مدت زمان طولانی رها باشند.
  • با تجویز پزشک از مکملها و قرصهای ویتامین استفاده کنید تا مشکل ریزش مو به بهترین شکل ممکن برطرف بشه.

 

ریزش مو

 

حتما بخوانید: دلایل ریزش مو و روش های درمان آن

 

سخن آخر

هرچه موها ناسالم باشند، درخشش و انعطاف پذیری موها کم شده و ظاهر موها کدر و شکننده به نظر میرسه. اگر متوجه شدید که موهاتون به شکل لکه‌ای دچار ریزش شده، لازمه حتما این موضوع رو پیگیری کنید زیرا این مدل از ریزش موها میتونه نشان دهنده نوعی بیماری خاص در بدن باشه.

پسوریازیس، درماتیت و سرطان پوست از جمله بیماریهایی هستند که منجر به ریزش مو میشن و دلایل دیگری همچون طاسی با الگوی مردانه و زنانه، آلوپسیآره آتا، استرس و عوارض جانبی داروها نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده ریزش مو هستند.

اگر ریزش موها به یک مشکل نگران کننده و جدی برای شما تبدیل شده، لازمه حتما این مشکل رو با مراجعه به پزشک متخصص درمان کنید و از بهترین راه حلها برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو