در اکسل چگونه فرمول بنویسیم

منبع: نیک شو

76

1399/9/1

19:46


در اکسل چگونه فرمول بنویسیم

در اکسل چگونه فرمول بنویسیم

در این مقاله فرمول نویسی در اکسل را آموزش می دهیم.یکی از قابلیت اکسل فرمول نویسی است و بسیاری از افراد به راحتی می توانند بدون استفاده از نرم افزار حسابداری از اکسل برای انجام کارهای خود استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

 

فرمول نویسی برای یک ستون در اکسل

فرمول نویسی در اکسل با علامت مساوی = آغاز می شود.

1. شما داده ها در سلول ها نوشته و در آخرین سلول که می خواهید جمع آن را بزنید کلیک کنید.

2. بعد برای فرمول نویسی ابتدا = را قرار دهید .

3. سپس سلول هایی که می خواهید جمع شود را انتخاب کنید و بعد علامت + را بزنید و در آخر که فرمول تموم شد enter را بزنید تا فرمول اعمال شود.

 

اگر به تصویر دقت کنید در ستون A ما داده هارو نوشتیم مثلا در A1:3 قرار دادیم و در A2:4 را قرار دادیم و در سلول A3 ، فرمول را نوشته ایم. فرمول ابتدا با = شروع شده و بعد سلول A1 و A2 را باهم جمع کردیم و بعد ENTER را زدیم تا فرمول اعمال شود.

در اکسل چگونه فرمول بنویسیم

 

نوشتن فرمول ضرب در اکسل

در اکسل هم برای اجرای عمل ضرب از علامت * در فرمول استفاده می‌کنند. به این ترتیب اگر بخواهیم دو عدد ۵ و ۱۰ را در یکدیگر ضرب و نتیجه را در سلول A3 ظاهر کنیم،

5∗10=

با فشردن کلید Enter محاسبه انجام شده و نتیجه (یعنی ۵۰) در سلول A3 دیده می‌شود. به شکل زیر دقت کنید.

در اکسل چگونه فرمول بنویسیم

 

نکات فرمول نویسی در اکسل

در اکسل زمانی که فرمول می نویسید ترتیب عملیات بسیار مهم است در ادامه ترتیب فرمول نویسی را بیان کردیم.لطفا در هنگام فرمول به موارد زیر دقت لازم را داشته باشید تا جواب درست دریافت کنید.

پرانتز ( )

علامت «+» : جمع

علامت «-» : تفریق

علامت «/» : تقسیم

علامت «*» : ضرب

علامت «^» : توان

در اکسل فرمول نویسی از سمت چپ به راست انجام می شود ،در هنگام فرمول نویسی دقت داشته باشید که هر فرمولی که داخل پرانتز نوشته می شود اول محاسبه می شود ،برای مثال، اگر می خواهید 4 و 6 را جمع كنید و بعد نتیجه را بر 2 تقسیم كنید، فرمول =4+6/2 جواب اشتباه 7 می دهد ولی فرمول =(4+6)/2 جواب درست 5 می دهد.

 

زیرا ابتدا عملیات داخل پرانتز اجرا می شوند. و بعد توان و سپس محاسبه ی ضرب و تقسیم، اولویت بندی می شود.و عملیات جمع و تفریق هم در یک اولویت قرار دارند هر کدام زودتر در معادله قرار بگیرد ابتدا محاسبه می شود.

 

جمع كل یك محدوده بزرگ

زمانی که شما می خواهید یک ستون طولانی در اکسل را جمع بزنید نیازی نیست تک تک سلول ها رو با هم جمع کنید مثلا اگر می خواهید مقادیر سلول های A1 ، A2 ، A3 ،A4 وA5 را جمع كنید باید بنویسید A1+A2+A3+A4+A5 = . بجای آن،از تابع SUM به این صورت استفاده كنید: (A1:A5 )SUM = ، این فرمول بهExcel می گوید كه تمام سلول های بین A1 وA5 را جمع كند .به همین راحتی !

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو