6 اصل مهم در کنترل بیماری دیابت

46

1399/9/1

21:14


رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در کنترل بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت ۶ اصل آموزش، کنترل وزن، تغذیه، ورزش و فعالیت بدنی، مصرف داروها، خود پایش و خودمراقبتی نقش مهمی دارند.

6 اصل مهم در کنترل بیماری دیابت

به گزارش بهداشت نیوز، نادیا مشایخی افزود: برای افراد دیابتی مراجعه به پزشک حتی یک بار در ماه به هیچ وجه وقت گیر نیست و بلکه می تواند باعث تغییر سبک زندگی و پیشگیری و همچنین یادگیری برای زندگی بهتر شود.

وی اظهار داشت : دیابت تنها یک اختلال در سوخت و ساز بدن است و مهمترین علائم آن تکرر ادرار، پر ادراری، خشکی دهان، تشنگی پیش از حد، پرخوری، احساس خستگی مفرط، کاهش وزن، تاری دید و احساس گرفتگی در اندام ها و همچنین تاخیر در التیام زخم ها می باشد.

وی تاکید کرد: نقش آموزش، داشتن اطلاعات کافی و آگاهی در خصوص بیماری های غیر واگیر و از همه مهمتر دیابت نقش بسزایی دارد و از این رو می بایست از هر خانواده، یک نفر که سطح سواد بالاتری داشته، خودش را به مرکز های سلامت شهری و روستایی به عنوان سفیر سلامت معرفی کند.

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: قبل از شیوع این بیماری، آموزش های لازم از طریق برگزاری کلاس ها انجام می شد، اما امروزه سعی شده که آموزش از طریق شبکه های آموزشی، تماس تلفنی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار سفیران  سلامت قرار گیرد و یا در صورت برگزاری آموزش حضوری با رعایت کلیه موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی، زدن‌ماسک و ...صورت می گیرد.

مشایخی گفت: پایش و خودمراقبتی در بیماری دیابت بسیار حائز اهمیت است و فردی که قند خون خود را کنترل نمی کند مانند راننده ماشینی است که سرعت شمار نداشته و نمی داند با چه سرعتی در حال حرکت است.

وی در پایان ضمن اشاره به این که تاکنون ۱۷۰ هزار سفیر سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اراک و زیرمجموعه آن شناسایی و آموزش داده شده اند، گفت: از هم استانی های عزیز تقاضا داریم اگر هنوز خانواده ای سفیر سلامت خود را معرفی نکرده، در اسرع وقت، به نزدیک ترین خانه سلامت شهری یا روستایی مراجعه و نماینده مذکور، برای دریافت آموزش های لازم، ثبت نام کند.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی اراک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو