ماریا زاخارووا روز شنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شد خاطرنشان کرد که روسیه در رابطه با تحریم های لندن در به اصطلاح مساله ماگنیتسکی، سفر ۲۵ نفر از اتباع انگلیسی به روسیه را منع کرد.

وی افزود: دولت انگلیس به بهانه واهی تصمیم به اعمال تحریم های ملی در مورد شماری از مقام های روسیه در مساله ماگنیتسکی گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه در پاسخ به این اقدام غیردوستانه دولت انگلیس بر اساس اصل اقدام متقابل، تصمیم به وضع تحریم های شخصی در مورد ۲۵ انگلیسی گرفت که سفر آنها به روسیه منع می شود.

 زاخارووا در ادامه بیانیه خود تصریح کرد که روسیه بارها در مورد مرگ سرگئی ماگنیتسکی وکیل صندوق سرمایه گذاری انگلیسی هرمیتاژ کاپیتال توضیحات کامل داده است. به نظر می رسد در لندن ترجیح می دهند این اقدامات روسیه را نادیده بگیرند.

وی بار دیگر از دولت انگلیس خواست تا از سیاست رویارویی در قبال روسیه صرف نظر کند و خاطرنشان کرد که هر گونه اقدام غیردوستانه بدون پاسخ برابر نخواهد ماند.

 انگلیس روز ششم ماه جولای تحریم هایی را در مورد ۲۵ مقام روسی وضع کرد که به ادعای لندن مسوول نقض حقوق بشر در روسیه هستند و از جمله افراد تحریم شده الکساندر باسترکین رئیس کمیته پیگیری قضایی روسیه، ویکتور گرین معاون دادستان کل روسیه، الکسی آنیچین معاون سابق وزیر کشور و شماری از مقام های این وزارتخانه و قاضی ها و دادپرس ها هستند.

 ماگنیتسکی (۱۹۷۲-۲۰۰۹) حقوقدان و وکیل دعاوی بود، برای دفتر وکالت آمریکایی "فایراستون دانکن" در روسیه کار می‌کرد و به صندوق سرمایه‌گذاری انگلیسی هرمیتیج کپیتال منیجمنت (Hermitage Capital Management) مشاوره می‌داد.

ماگنتیسکی که متهم به امتناع از پرداخت مالیات بود در روز ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹ در بازداشتگاه موقت "بوتیرکا" در مسکو در گذشت و غرب روسیه را در دست داشتن در مرگ ماگنتیسکی متهم کرد.

به گفته مقام‌های روسیه، ماگنیتسکی در فرارهای مالیاتی بنیاد انگلیسی مستقر در روسیه نقش اصلی را ایفا می‌کرده است.

پس از اقدام کنگره آمریکا در تصویب قانون ماگنیتسکی، روسیه سپس پرونده اختلاس مالیاتی ۵۰۰ میلیون روبلی (۱۷ میلیون دلار) وی را به دادگاه ارائه کرد.

آمریکا بر اساس قانونی که  خودش آنرا تصویب کرده است علیه افرادی که آن‌ها را در مرگ ماگنیتسکی "مقصر" می‌خواند تحریم‌هایی را برقرار می‌کند و در این رابطه به اصطلاح "فهرست ماگنیتسکی" علیه ناقضان "حقوق بشر" را در روسیه تهیه کرده و اصلاحیه جکسون - ونیک را در رابطه با روابط تجاری-اقتصادی با روسیه لغو کرده است. این اصلاحیه روابط تجاری-اقتصادی آمریکا  با روسیه را به مشکل مهاجرت یهودیان از اتحاد شوروی مرتبط می‌ساخت.

روسیه بارها به تصویب "قانون ماگنیتسکی" توسط مقامات آمریکا اعتراض کرده است.

مسکو معتقد است که این قانون به مناسبات روسیه و آمریکا لطمه وارد خواهد آورد.

در نهایت؛ پارلمان روسیه هم در دسامبر ۲۰۱۲ به تلافی تصویب "قانون ماگنیتسکی" در آمریکا، قانونی را با امضای پوتین به نام دیمایاکولوف تصویب رساند که بر اساس آن شهروندان آمریکایی اجازه ندارند کودکان روس را به فرزندخواندگی بپذیرند