برای طرح شکایت کیفری چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برای طرح شکایت کیفری چه مراحلی را باید طی کنیم؟


منبع: آرگا

83

1399/9/2

00:12


شکایت کیفری یکی از مهم ترین کار های دادگاهی می باشد که بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده تا در صورت لزوم بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. تا پایان این مطلب با ما باشید.

باید بدانید که مجرمان همیشه در کمین افراد می باشند و این که فکر کنید اصلا سر و کارتان به دادگاه نمی افتد سخت در اشتباهید. بنابراین بهتر است مواردی را بدانید تا در صورت مواجه شدن با آن بتوانید گلیم خود را از آب بکشید. در این مقاله به معرفی نحوه طرح شکایت کیفری می پردازیم.

طرح شکایت کیفری

انواع شکایت

گاها ممکن است قربانی جرمی شوید و تنها راهی که می توانید حق خود را بگیرید شکایت کردن می باشد.برای این که بتوایند راحت تر از مجرمان شکایت کنید باید دو عنوان مهم را بشناسید که یکی از آن ها شکایت حقوقی و دیگری شکایت کیفری می باشد.

شکایت کیفری

  • شکایت کیفری مربوط به دعوای کیفری می باشد و دادگاه برای فردی که مرتکب یک خطایی شده باشد حکم و مجازات صادر می کند.
  • این نوع شکایت را می توانید روی هر ورقی بنویسید و به دادگاه ببرید.
  • شکایت های کیفری ابتدا برای رسیدگی به دادسرا برده می شود و پس از انجام تحقیقات به دادگاه صادر می شود.
  • در نظر داشته باشید که شکایت کیفری را می توانید بدون وکیل در دادگستری مطرح کنید.

شکایت حقوقی

  • نوعی از شکایت می باشد که برای دعوای حقوقی است و دادگاه دیگر نمی تواند افراد را مجازات کند بلکه فقط فرد گناهکار را به دادن حقوق قانونی دیگران ملزم می کند.
  • شکایت حقوقی را باید در برگه های مخصوصی بنویسید و باید این ورقه ها را از دادگستری بخرید. این برگه ها به برگه «دادخواست» معروف می باشند.
  • شکایت حقوقی مستقیما به دادگاه برده می شود و همان جا رسیدگی خواهد شد.
  • اکثر شکایت های حقوقی باید توسط وکیل انجام شود.

نحوه رسیدگی به شکایت کیفری

طرح شکایت کیفری

زمانی که شما شکایت خود را ثبت کردید دادسرا موظف به رسیدگی خواهد شد و نمی تواند از بررسی پرونده شما سرباز زند. اگر شاکی هستید برای طرح شکایت کیفری خود باید به دادسرایی مراجعه کنید که جرم در آن جا اتفاق افتاده است و زمانی که جرم در شهرستان رخ داده است نمی توانید به دادسرای مرکز استان مراجعه کنید. طرح این نوع شکایت از سادگی بسیار بالایی برخوردار است ولی باز هم بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید که بهترین متخصصان در این زمینه وکلای پایه یک دادگستری ها هستند. برای تنظیم شکایت نامه باید به چند نکته توجه کنید که این نکات را در ادامه برای شما بررسی می کنیم.

اهلیت داشتن

زمانی که می خواهید جرمی را ثبت کنید باید اهلیت داشته باشید. اهلیت داشتن یعنی شخصی که زیان دیده است باید از سن مناسبی برخوردار باشد که این سن مناسب از دید جمهوری اسلامی ایران برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سالگی است اما رویه اصلی دادگه ها سن ۱۸ سالگی برای دختران و پسران می باشد و زمانی که آن ها به سن قانونی نرسیده باشند نمی توانند خودشان اقدام کنند از این رو باید والدین آن ها پیگیر این شکایات شوند.

شکایت شاکی

برخی از جرایم هستند که فقط در صورت شکایت کردن می توانید آن ها را پیگیری کنید. این نوع جرم ها عمومی نیستند برای مثال می توان به افترا، فحاشی و توهین اشاره کرد. در این نوع شکایت های کیفری زمانی که شما شکایت را به دادسرا می دهید به سرعت تعقیب و تحقیقات شروع می شود.

رسیدگی به شکایت

در مراحل بعدی که تحقیقات کامل شد و دادسرا اطلاعات کاملی بدست آورد رسیدگی به شکایت شروع می شود. در این مرحله اگر مدارک شما کافی باشد دادسرا سریعا متهم را دستگیر کرده و دلیل دستگیری فرد متهم را به او می گویند. در این مرحله هنوز چیزی از سرنوشت شکایت شما معلوم نمی باشد و ممکن است از متهم رفع اتهام شده و آزاد شود. همانطور که گفتیم این شکایت ها ابتدا در دادسرا بررسی می شود و در انتها این دادگاه می باشد که رای نهایی را صادر می کند.

حق متهم چیست؟

حق متهم

باید بدانید که در این مرحله متهم حقوقی دارد که باید آن ها را رعایت کنید و در غیر این صورت در آینده می تواند از شما شکایت کند. این حقوق عبارت اند از :

  • حق داشتن وکیل
  • حق حضور وکیل در جلسات تحقیقاتی
  • سکوت در برابر پرسش های قاضی
  • امضا نکردن صورت جلسه
  • پرسش هایی که در دادگاه مطرح می شود باید در خصوص جرم باشد.
  • تحقیق از متهمان به صورت انفرادی صورت می گیرد.

موارد مهم در طرح شکایت کیفری

اگر می خواهید یک شکایت کیفری بنویسید باید بدانید که چه مواردی الزامی هستند تا آن هارا کامل کنید.

  1. نوشتن نام و نام خانوادگی، نام شکایت کننده و نشانی دقیق شاکی
  2. موضوع شکایت
  3. تاریخ دقیق و محل وقوع جرم
  4. ذکر ضرر و زیان مالی
  5. مشخصات متهم و نشانی از وی
  6. ادله و اسامی و مشخصات کامل شهود

موارد مهم در طرح شکایت کیفری

گاهی دانستن برخی از نکات قانونی می تواند به شما کمک کند تا کار هایتان را در دادگاه سریع تر انجام بدهید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را با کلیک بر روی لینک های مقابل در زمینه دانستنی های حقوقی، مراحل اجرای حکم  و مراحل گرفتن حکم تخلیه   مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو