تلاقی دو قاره آسیا و اروپا در پل گالاتا ترکیه + تاریخچه و تصاویر

تلاقی دو قاره آسیا و اروپا در پل گالاتا ترکیه + تاریخچه و تصاویر


منبع: سیمرغ

91

1399/9/2

09:26


تلاقی دو قاره آسیا و اروپا در پل گالاتا ترکیه + تاریخچه و تصاویر

پل گالاتا استانبول galata یکی از پل‌ های معروف و قدیمی ترکیه است که در خلیج شاخه طلایی واقع شده است. در اوایل قرن ۱۹ میلادی پل در شعر، تئاتر و ادبیات ترکیه نقش مهمی پیدا کرد 

پل گالاتا استانبول، پلی که جهان غرب را به شرق متصل می کند

شاید بارها تصویر پل گالاتا را در مجلات و سایت‌های مختلف دیده باشید، این پل به نوعی نماد استانبول به حساب می‌آید و یکی از مهم‌ترین مکان‌ های گردشگری این شهر است. جایی که آسیا و اروپا به هم وصل می‌شوند.

پل گالاتا استانبول


پل گالاتا استانبول

نویسنده معروف، مارک تواین هم در کتاب خود از این پل سخن به میان آورده و از زیبایی ‌هایش نوشته است. اینجا جایی است که می‌توانید به تماشای دو قاره کهن بنشینید و همراه با ماهیگیران و مردم محلی در چشم انداز زیبای تنگه بسفر غرق شوید. در ادامه به پل گالاتا می‌رویم و بخش‌های مختلف آن را معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بدانید : 10 دلیل برای اینکه باید به استانبول سفر کنیم!

تاریخچه پل گالاتا

پل گالاتا استانبول galata یکی از پل‌ های معروف و قدیمی ترکیه است که در خلیج شاخه طلایی واقع شده است. در اوایل قرن ۱۹ میلادی پل در شعر، تئاتر و ادبیات ترکیه نقش مهمی پیدا کرد. نخستین پل ثبت شده بر شاخ طلایی به قرن ۶ میلادی باز می‌گردد که در محدوده انتهای غربی شهر ساخته شده بود. در سال ۱۴۵۳ میلادی نیز در جریان سقوط قسطنطنیه ترک ‌ها برای عبور دادن نیروها و جنگجویانشان از تنگه شاخ طلایی تعدادی کشتی را در کنار هم قرار دادند تا به صورت پلی برای عبور سربازان در آید.

عکس پل گالاتا استانبول ترکیه


عکس پل گالاتا استانبول ترکیه

در سال ۱۵۰۲ سلطان بایزید دوم که تصمیم به ساخت پلی بی نظیر بر این تنگه گرفته بود از لئوناردو داوینچی، معمار و مهندس ایتالیایی درخواست نمود تا طرح چنین پلی را بر تنگه شاخ طلایی بریزد. داوینچی نیز طراحی ابتدایی پلی را که در زمان خود بی نظیر بود بر پایه سه اصل هندسی مشهور (فشردگی کمان، منحنی پارابولیک و قوس ناقص) انجام داد. پل طراحی شده در آن زمان ۲۴۰ متر طول و ۲۴ متر عرض داشت و می‌توانست بلندترین پل از نوع خود در جهان باشد با این حال طرح بلند پروازانه داوینچی توسط سلطان بایزید مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و مردود می‌شود. در سال ۲۰۰۱ نسخه کوچک‌تری از طرح گولدن هورن (آویز طلایی) داوینچی که برای استانبول و خلیج شاخ طلایی صورت گرفته بود در نروژ اجرایی می‌شود.

پس از آن سلطان بایزید از هنرمند ایتالیایی دیگری به نام میکل آنژ برای طراحی پل دعوت می‌کند که وی نمی‌پذیرد و این‌گونه طرح ساخت پل گالاتا تا قرن ۱۹ میلادی مسکوت ماند. نسخه ابتدایی پل گالاتا استانبول galata در سال ۱۸۴۵ توسط والده سلطان و مادر سلطان عبدالمجید ساخته شد و ۱۸ سال مورد استفاده قرار گرفت.

عکس قدیمی از پل Galata ترکیه


عکس قدیمی از پل Galata ترکیه

در سال ۱۸۶۳ پیش از بازدید ناپلئون از استانبول به دستور سلطان عبدالعزیز عثمانی استحکامات پل اولیه تقویت شد. سال ۱۸۷۰ نیز انگلیسی‌ها پلی جدید جایگزین پل قبلی کردند که تا سال ۱۹۱۲ مورد استفاده قرار گرفت. پل فعلی پل گالاتا استانبول galata که توسط مهندسان ترک در سال ۱۹۹۲ طراحی و ساخته شده پنجمین پل از مجموعه پل‌های گالاتا می‌باشد. پل گالاتا امروزه ۴۹۰ متر طول و ۴۲ متر پهنا دارد.

پل گالاتا قطب شاخ طلایی


پل گالاتا قطب شاخ طلایی

پل گالاتا استانبول galata دو بخش قدیم و جدید شهر استانبول را به هم متصل می‌کند و به جهت منظره فوق العاده ای که از شهر به دست می‌دهد، مکان جذاب و دیدنی برای گردشگران و توریست‌ها می‌باشد.

چرا باید پل گالاتا را ببینید؟

بر روی این پل است که می‌توانید استانبول واقعی را ببینید، در برابر چشمانتان تنگه بسفر جادویی قرار دارد و از یک سو مناره ‌های مساجد تاریخی و از سوی دیگر ساختمان ‌های مدرن به چشم می‌خورند. اینجاست که واقعا دریافت می‌کنید که در استانبول حضور دارید، شهری که تاریخی چند هزار ساله را پشت سر خود می‌بیند و همزمان پا در دنیای مدرن نهاده و ترکیب خارق‌العاده‌ای را خلق کرده است. 

چرا پل گالاتا تا این اندازه محبوب است؟

شاید دلیل اصلی آن حضور ماهیگرانی باشد که شب و روز را نمی‌شناسند و در سرما و گرما و باران و آفتاب بر روی پل حضور دارند و به انتظار صید ماهی نشسته ‌اند. بیشتر توریست‌ ها مجذوب آن‌ ها می‌ شوند و در هر لحظه به دنبال کادری جذاب می‌گردند که با دوربین ثبت کنند.

ماهیگیران روی پل گالاتا


ماهیگیران روی پل گالاتا

این پل علاوه بر ماهیگران و توریست‌ ها برای مردم عادی هم دوست داشتنی است و روزانه افراد بسیاری برای قدم زندن به پل گالاتا می‌آیند. بر روی این پل است که شما می‌توانید زندگی مردم محلی را از نزدیک لمس کنید و فرهنگ و رسوم آن ‌ها را بشناسید.

همچنین در قسمت پایینی پل رستوران ‌های محلی وجود دارند که شهرتی جهانی یافته ‌اند و شما می ‌توانید در حالی که بر روی صندلی‌ های چوبی نشسته‌ اید و به منظره زیبای تنگه بسفر می ‌نگرید، غذاهای لذیذ ترکی را نوش جان کنید.

رستوران های محلی پایین پل گالاتا استانبول


رستوران های محلی پایین پل گالاتا استانبول

ناگفته نماند که پل گالاتا در منطقه‌ای توریستی واقع شده و به اماکن دیگری نظیر برج گالاتا و بازار ادویه نزدیک است.

دسترسی به پل گالاتا Galata استانبول

برای بازدید از پل گالاتا شما می‌توانید از خطوط اتوبوس شهری و همچنین تراموا استفاده کنید و در ایستگاه کاراکوی پیاده شوید که دقیقاً به پل گالاتا استانبول galata منتهی می‌شود. همچنین در اطراف این پل رستوران‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید همراه خانواده و دوستان انواع غذاهای دریایی را در آن‌ها امتحان کنید و لذت ببرید.

نمایی از پل گالاتا استانبول در شب


نمایی از پل گالاتا استانبول در شب

آدرس پل گالاتا استانبول galata

Kemankeş Karamustafa Paşa Mahallesi, Galata Köprüsü, ۳۴۴۲۵ Beyoğlu/İstanbul, Turkey 

 

بیشتر بدانید : مکانی شگفت انگیز و دیدنی در کشور ترکیه + عکس

بیشتر بدانید : 9 دلیل برای اینکه به ترکیه مسافرت کنید +عکس

بیشتر بدانید : جاذبه های باستانی ترکیه که شما را حیرت زده خواهد کرد + تصاویر

بیشتر بدانید : در زمستان چگونه به استانبول سفر کنیم؟

بیشتر بدانید : افسس،‌ شهری یونانی در ‌تركیه + عکس


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: touryab.travel/nourgasht.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو