خطرات استفاده نادرست از آنتی بیوتیک

61

1399/9/2

10:32


مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه کاشان گفت: مصرف نادرست آنتی یبوتیک ها خطری برای سلامت شخصی و عمومی است.

خطرات استفاده نادرست از آنتی بیوتیک

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد حسین خیاط کاشانی، به مناسبت هفته جهانی آگاه سازی آنتی بیوتیک ها افزود: آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت های باکتریایی مبارزه می کنند و با استفاده صحیح از آنها می توانید جان خود را نجات دهید.

وی تصریح کرد: آنها یا باکتری را می کشند یا از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند. سیستم دفاعی بدن شما معمولاً می تواند جلوی رشد آنها را بگیرد.

دکتر خیاط ادامه داد: آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ناشی از ویروس ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، بیشتر سرفه ها و برونشیت و گلودرد (مگر اینکه ناشی از استرپتوکوک باشد) تاثیری ندارند.

وی، به استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از آنتی بیوتیک ها در هنگام عدم نیاز به آنها یا عدم استفاده صحیح از آنها می‌تواند به مقاومت آنتی بیوتیکی منجر شود.

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه، با بیان اینکه مقاومت آنتی بیوتیکی یک مشکل شایع است و هنگامی رخ می‌دهد که ساختار باکتری ها تغییر می کند، ادامه داد: این امر باعث می شود که دارو برای مقابله با باکتری تاثیر خود را از دست بدهد و این اتفاق زمانی می افتد که باکتری ها به طور مکرر در معرض همان دارو قرار بگیرند.

وی، با اشاره به اینکه این موضوع ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که باکتری در بدن شما باقی مانده، یادآور شد: این باکتری های باقی مانده تکثیر می شوند و قوی تر می شوند و زمانیکه به یک بیماری عفونی مبتلا شوید با آنتی بیوتیک قابل درمان نیست و یا ممکن است مجبور شوید داروهای مختلفی مثل آنتی بیوتیک های تزریقی را استفاده کرده و یا در بیمارستان بستری شوید.

دکتر خیاط کاشانی تصریح کرد:  اعضای خانواده و افراد دیگری که با فرد در تماس هستند نیز در معرض عفونت قرار می گیرند و این افراد هم ممکن است دچار عفونت هایی شوند که درمان آن دشوار است.

وی  یاداور شد: بسیاری از عفونت ها در اثر ویروس ایجاد می‌شوند و آنتی بیوتیک ها نمی توانند ویروس ها را درمان کنند. هنگامی که با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف می کنید دستور مصرف آنها را با دقت رعایت کنید. مهم است که  دوره مصرف دارو را تمام کنید، حتی اگر احساس بهبودی داشته باشید.

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه افزود: اگر درمان را زودتر از موعد مقرر متوقف کنید،  ممکن است  برخی از باکتری ها زنده بمانند و دوباره شما را آلوده کنند. از نگهداری آنتی‌بیوتیک‌ها در منزل و یا توصیه به استفاده از آنتی‌بیوتیک تجویز شده برای دیگران خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو