هنرمندان ایرانی با دو گالری هلر و خاک در آرت‌فر ابوظبی 2020

150

1399/9/2

10:32


پرویز براتی: رویداد آرت ابوظبی 2020 با شرکت 70 گالری از سرتاسر جهان به صورت مجازی افتتاح شد.

هنرمندان ایرانی با دو گالری هلر و خاک در آرت‌فر ابوظبی 2020

سرویس تجسمی هنرآنلاین: در دوازدهمین دوره آرت ابوظبی که از 19 تا 26 نوامبر (29 آبان تا ششم آذر 99) در حال برگزاری است، گالری هلر از نیویورک، آثار سه هنرمند ایرانی شامل مارکو گریگوریان، رضا درخشانی و عارف منتظری را در کنار آثار تعدادی دیگر از هنرمندان منطقه خاورمیانه، آمریکا، پرو، هند و کره جنوبی عرضه کرده است. این گالری که به مدیریت لیلی هلر در دوبی و نیویورک فعالیت دارد، در کنار سه هنرمند ایرانی آثار 9 هنرمند دیگر به نام‌های عبدالقادر الرییس (هنرمند اماراتی)، گریمانِسا آموروس (هنرمند اهل پرو)، طارق کریمبهوی (مجسمه‌ساز آمریکاییِ هندی الاصل)، هاشل اللمکی (هنرمند اماراتی)، میا فونساگریوِز (هنرمند آمریکایی)، ران هوانگ (هنرمند کره جنوبی)، مروان شهمرانی (هنرمند لبنانی)، شهزاد حسن غازی (هنرمند پاکستانی) و سودارشان شیتى (هنرمند هندی) را نیز در این دوره از آرت ابوظبی به نمایش گذاشته است. گالری هلر بیست سال پیش در نیویورک تأسیس شد و یکی از اهداف مهم آن تبادل و گفتگوی هنرمندان غربی با هنرمندان خاورمیانه و جنوب شرق آسیا بوده است. این گالری از نوامبر 2015 شعبه دوبی خود را بازگشایی کرد و با 1300 متر مربع فضای نمایشگاهی و سه فضای نمایشگاهی مجزا به عنوان بزرگ‌ترین گالری در امارات متحده عربی شناخته می‌شود. به تازگی نمایشگاهی از آثار رضا درخشانی نقاش مطرح ایرانی در شعبه دوبی این گالری برگزار شد. در بازدید مجازی از غرفه این گالری در بدو ورود یکی از آثار عارف منتظری با عنوان "آیینه شماره 11" (2014) به چشم می‌خورد که با استفاده از آیینه، پلیمر سفارشی، الگو با پوشش تیتانیوم کروم و تخته سه‌لا ساخته شده است. ابعاد این اثر 262 در 210 در 26 سانتی متر است. در یکی دیگر از اتاق‌های این غرفه، اثری از ران هوانگ هنرمند کره‌ای خودنمایی می‌کند که "دوباره می‌آیند"(2020) نام دارد و با تکنیک دکمه‌های کاغذی، مهره، کریستال و سنجاق روی فریم پلکسی‌‌گلس اجرا شده و ابعاد آن 242 در 252 در 15 سانتی‌متر است. در بخش دیگری از این غرفه یکی از تابلوهای خیره‌کننده رضا درخشانی با نام "شکار طلا"(2019) به چشم می‌خورد که ابعاد بزرگ 5 متر در 178 سانتی متر دارد و با تکنیک رنگ روغن و پاستل طلا روی بوم اجرا شده است. در بخشی دیگر از این غرفه یکی از کارهای کاهگلی مارکو گریگوریان مربوط به سال 1963 جلب توجه می‌کند که با متریال خاک و ترکیب مواد اجرا شده است و ابعاد آن 85 در 41 در 6 سانتی متر است. یکی از شاخصه‌های مهم هنری مارکو، علاوه بر تجاربی در فضاسازی پاپ، نزدیک شدن به نوعی مینیمالیسم است که با به‌کارگیری کاهگل در برجسته‌سازی و بعدنمایی سطح اثر با تأکید بر ماده‌ای جدید در نقاشی تجلی پیدا می‌کند. علاقه‌مندان برای بازدید مجازی از دیگر آثار غرفه این گالری در آرت ابوظبی می‌توانند این لینک را دنبال کنند.

 

اما در کنار گالری هلر از نیویورک و دوبی، گالری خاک از ایران هم به عنوان یکی از مهم‌ترین گالری‌های منطقه، آثار شش هنرمند ایرانی را در این دوره از آرت ابوظبی به نمایش گذاشته است: کوروش شیشه‌گران، گلناز فتحی، مسعود اخوان جم، ماندانا مقدم، مجتبی رمزی و نرگس هاشمی. در بازدید مجازی از غرفه این گالری در بدو ورود اثری به نام "گلدان"(2017) از کوروش شیشه‌گران جلب توجه می‌کند که ابعاد آن 95 در 60 سانتی متر و با تکنیک اکریلیک روی کاغذ اجرا شده است. در این اثر هنرمند همچون کارهای گذشته‌اش در پی کشف قابلیت‌های بصری خط‌های نواری بر زمینه سفید است. گاه از این خطوطِ درهم، فیگوری گره‌خورده و یا شبه‌شمایلی پیچیده ساخته می‌شود  و گاه به تمامی، به یک بیان انتزاعی می‌رسد. در یکی دیگر از اتاق‌های مجازی این غرفه، اثری بدون عنوان از نرگس هاشمی دیده می‌شود که ابعاد آن 100 در 140 سانتی‌متر و با تکنیک مارکر روی کاغذ اجرا شده است. داخل غرفه اثری بدون عنوان (2014) از ماندانا مقدم دیده می‌شود که با استفاده از آیینه اجرا شده و ابعاد آن 120 در 81 در 4 سانتی متر است. چهار اثر بدون عنوان از گلناز فتحی نیز در بخش‌های دیگر غرفه به چشم می‌خورد. دو مجسمه برنزی از مجتبی رمزی با عناوین "چارقد چل تکه ملکه آس" و "بودن" و مجسمه‌ای از  مسعود اخوان جم از دیگر آثار این غرفه است. علاقه‌مندان برای بازدید مجازی از  آثار غرفه این گالری در آرت ابوظبی می‌توانند این لینک را دنبال کنند.

در دوازدهمین آرت ابوظبی در کنار گالری هلر و خاک، گالری‌هایی از کشورهای فلسطین، هند، کره جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان، فرانسه، آمریکا، اسپانیا، سنگال، تونس، چین، عربستان، ترکیه، آلمان، رومانی، لبنان و اوگاندا حضور دارند.

بازدید مجازی آرت ابوظبی 2020 و تماشای غرفه‌های گالری‌های شرکت‌کننده در این رویداد هنری با مراجعه به لینک https://www.abudhabiart.ae/ به صورت 360 درجه برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر است.

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو