خواص کنگر و مهمترین فواید دارویی آن

خواص کنگر و مهمترین فواید دارویی آن


منبع: آرگا

186

1399/9/2

11:00


یکی از گیاهان دارویی که بدلیل وجود مقدار فراوان مواد معدنی و ویتامین ها در آن دارای خواص بیشمار می باشد کنگر است. در این مطلب مهمترین خواص کنگر و فواید دارویی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. گیاه کنگر در تهیه برخی از غذاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کنگر دارای ویتامین های A,B,D,E و مواد معدنی پتاسیم و کلسیم می باشد. این گیاه دارویی بادشکن و پیشاب آور است. برای پیشگیری از اسهال و درمان مرض قند مفید می باشد و همچنین باعث سهولت هضم غذا می شود. در این مقاله خواص کنگر را مورد بررسی قرار می دهیم، بنابراین اگر شما عزیزان نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این فواید این گیاه بر سلامت بدن اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کنگر غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد که به تصفیه بدن کمک کرده، باعث حفظ سلامت کلیه می شود، برای یبوست، سوء هاضمه، اسهال و سندروم روده عالی می باشد. همچنین باعث کاهش فشار خون می شود، ادرار را افزایش داده و خماری را از بین می برد.

 

خواص دارویی کنگر

مهمترین خواص کنگر که همه را شگفت زده می کند

گیاه دارویی کنگر دارای ویتامین های  A,B,E می باشد و دارای مواد معدنی و املاح زیاد می باشد. در این گیاه هورمون های گیاهی وجود دارد که باعث تقویت غدد می شود به همین دلیل در درمان های هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد. کنگر همچنین باعث تقویت غریزه جنسی می شود. نه تنها یک مقوی سالم است بلکه شهوت را تحریک می کند. تا پایان با بررسی فواید کنگر و ویژگی های سلامتی مهم آن همراه ما باشید.

پیشگیری از سرطان

کنگر سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل پلی فنول، گورستین و روتین می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث می شود در برابر رادیکال های آزاد و به عنوان محصولات طبیعی با اختلالات مختلف از جمله اختلالات قلب و سرطان مبارزه کرده و باعث حفظ سلامت بدن می گردد. ویتامین C موجود در کنگر از شرایط پزشکی مثل سرطان سینه پیشگیری می کند. پژوهش ها نشان داده اند که عصاره برگ کنگر خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و سرطان خون را کاهش می دهد.

خواص کنگر

سلامت قلب

از آنجا که فواید کنگر دارای ویژگی های مبارزه کننده با سرطان است باید به رژیم غذایی افزوده شود. برگ های کنگر کلسترول بد را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب می شود. کلسترول جریان خون را مسدود می کند و فشار خون را افزایش می دهد که در نهایت منجر به سکته و حمله قلبی می شود. کنگر با کاهش کلسترول بد در بدن خطر ابتلا به ناراحتی های قلبی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

خاصیت های دارویی کنگر

فشار خون

از آنجا که کنگر غنی از مواد معدنی مثل پتاسیم می باشد برای عملکرد صحیح اندام های مختلف بدن ضروری می باشد. پتاسیم تاثیرات سدیم که باعث ایجاد فشار خون می شود را خنثی می سازد. کنگر گشاد کننده عروق است. از اختلالات مرتبط با فشار خون در بیماران دیابتی پیشگیری می کند. با کاهش فشار خون خطر حمله قلبی و اختلالات قلبی را کاهش می دهد.

پیشگیری از اختلالات کبد

آنتی اکسیدان هایی مثل سیلامرین و سیانین با حذف سموم از کبد و همچنین بدن سلامت کبد را افزایش می دهد. پژوهش ها نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها آسیب های کبدی را رفع کرده و باعث رشد مجدد سلول های کبدی می شوند.

دستگاه گوارش

کنگر دارای مقدار زیادی فیبر می باشد که به عملکردهای دستگاه گوارش کمک می کند. این خاصیت کنگر باعث می شود اجابت مزاج تنظیم شود و خطر ابتلا به یبوست، سرطان روده، گرفتگی عضلات و نفخ را کاهش می دهد. فیبر کلسترول را از شریان ها حذف می کند و خطر ابتلا به ناراحتی های قلبی را کاهش می دهد. کنگر التهاب کیسه صفرا را کاهش می دهد و تولید شیره معده و صفرا را افزایش می دهد که همین عمل باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود.

خاصیت های درمانی کنگر

درمان خماری

یکی دیگر از خواص کنگر حذف مواد سمی از بدن و کاهش انسداد می شود که باعث می شود خماری درمان شود. بهتر است پس از مصرف نوشیدنی های سنگین از برگ های کنگر استفاده کنید.

خواص کنگر برای بارداری

از آنجا که کنگر دارای مقدار زیادی اسید فولیک می باشد از ایجاد نقش لوله های عصبی در نوزاد تازه متولد شده پیشگیری می کند. اسید فولیک در دوران حاملگی برای زنان مهم می باشد زیرا فرآیند بسته شدن لوله های عصبی در شرایط آزمایشگاهی نیازمند مقداری اسید فولیک می باشد.

خاصیت های کنگر

سلامت استخوان ها

از خاصیت کنگر می توان به سرشار بودن از مواد معدنی مثل فسفر، منیزیم و منگنز اشاره کرد که برای افزایش ظرفیت و سلامت استخوان ها لازم و ضروری می باشند. همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

عملکرد های سوخت و ساز در بدن

منگنز و منیزیم برای فرآیند سوخت و ساز بدن لازم و ضروری می باشند که به مقدار کافی در کنگر یافت می شود. منگنز برای عملکرد مصرف کلسیم، سوخت و ساز پزوتئین و تقویت استخوان ها لازم و ضروری می باشد. منیزیم بر سوخت و ساز آمینو اسید، کلسترول و کربوهیدرات تاثیر می گذارد.

سلامت ذهن با مصرف گیاه کنگر

کنگر به عنوان گشاینده رگ ها باعث افزایش انتقال اکسیژن به ذهن شده و عملکردهای درک و ذهن را بهبود می بخشد.

خواص درمانی کنگر

رفع کم خونی

کم خونی از مشکلات بسیار شایع در بین اکثر مردم به خصوص خانم ها می باشد که می توانید با کمک کنگر این مشکل را برطرف کنید زیرا، این گیاه داری مقادیر زیادی مس است که سبب افزایش گلبول قرمز خون شده و در نتیجه کمک زیادی به درمان کم خونی می کند.

کاهش وزن

یکی دیگر از فواید باورنکردنی کنگر لاغری و کاهش وزن است بنابراین، اگر شما نیز برای رسیدن به لاغری روش های مختلفی را امتحان کرده اید اما به نتیجه دلخواه تان نرسید بهتر است کنگر را امتحان کنید، کنگر دارای مقادیر فراوانی فیبر است که سبب کاهش اشتها می شود در نتیجه به کاهش وزن منجر خواهد شد.

خاصیت بی نظیر کنگر

درمان شوره سر

مشاهده شوره بر روی سر از مشکلات ناراحت کننده ای می باشد که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود، به منظور رهایی از شر شوره سر می توانید از آب کنگر استفاده کنید تا به تامین مواد معدنی از بین رفته کمک کند و باعث تمیز شدن پوست سرتان از شوره شود.

درمان روماتیسم، واریس و ارتروز

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از درد مفاصل رنج می برید بهتر است دمنوش گیاه کنگر را امتحان کنید، این دمنوش دارای خاصیت ضد التهابی است و به بهبود درد ناشی از آرتروز، واریس و روماتیسم کمک می کند.

فواید باورنکردنی کنگر

سلامت پوست

خواص ضد التهابی بودن کنگر آن را به یک روش عالی و مفید جهت بهبود زخم، خونریزی زخم و جلوگیری از سرطان پوست تبدیل کرده است بنابراین عصاره این گیاه را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بهبود عملکرد مغز

همانطور که می دانید کمبود فسفر در بدن یکی از مهم ترین علت اختلالات مغزی می باشد، وجود مقادیر زیادی فسفر و ویتامین C در کنگر فرنگی سبب افزایش عملکرد مغز شده و در نتیجه به کاهش بیماری های مغزی کمک می کند.

بررسی خواص کنگر

فواید دارویی کنگر

  • کنگر دارای ویتامین های A,B,E می باشد.
  • هورمون های گیاهی فراوانی در این گیاه وجود دارد که باعث تقویت ترشح غدد می شود.
  • شهوت را تحریک می کند و آن را لذت بخش تر می نماید.
  • باد شکن و پیشاب آور است.
  • خواص کنگر برای پیشگیری از اسهال خونی مفید است.
  • برای درمان مرض قند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • باعث تقویت عمل هضم غذا می شود.
  • همچنین فواید درمانی کنگر باعث گرم شدن کلیه و مثانه می شود.
  • در درمان زخم ریه و جراحات روده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از ضماد آن برای خوشبو کردن عرق بدن استفاده می شود.
  • مرهم کنگر آن برای درمان ورم های سخت و خارش های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از ضماد ریشه آن برای سوختگی های آتش و پیچیدگی های عصبی استفاده می شود.
  • صمغ بوته کنگر قی ایجاد کرده و همراه با آن بلغم و صفرای اضافی از بدن دفع می شود.

احتیاط در مصرف کنگر

خانم های باردار، کودکان، مبتلایان به بیماری های شدید کبد یا کلیه بهتر است از مصرف برگ آن خودداری کنند. برگ های کنگر باعث انقباض کیسه صفرا می شود، به همین دلیل بهتر است افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا از آن استفاده نکنند. زیرا باعث انقباض کیسه صفرا و در نهایت انسداد مجاری و پارگی کیسه صفرا می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دیگر گیاهان می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو