قصه فیلمسازی که تبعید شد؛ «گلابر، کلارو» در «سینماحقیقت» به نمایش می‌رسد

منبع: سینما پرس

58

1399/9/2

11:07


سینماپرس: فیلم مستند بلند «گلابر، کلارو» تولید کشور برزیل، در بخش پرتره‌ بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته می‌شود.

مستند گلابر، کلارو

سینماپرس: فیلم مستند بلند «گلابر، کلارو» تولید کشور برزیل، در بخش پرتره‌ بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم مستند بلند «گلابر، کلارو» Glauber, Claro تولید سال ۲۰۲۰ کشور برزیل به کارگردانی سزار منگتی، در بخش پرتره‌ بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش گذاشته می‌شود.

 این مستند روایتی است از سال‌هایی که گلابر روشا فیلمساز برزیلی در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ به ایتالیا تبعید می‌شود. در این فیلم با استفاده از خاطرات اقوام، دوستان و همکاران فیلمساز، زندگی روشا در آن مقطع زمانی به تصویر کشیده می‌شود.

فیلم همچنین مروری دارد بر وضعیت آخرین بازمانده‌اش کلارو که در رم به ضرب گلوله کشته می‌شود. «گلابر، کلارو» ضمن روایت تجربیات روشا و سایر هنرمندان دهه ۷۰ ایتالیا، به موضوعات دیگری همچون سینمای مدرن، سینمای زیرزمینی، نئورئالیسم و کنش‌گری سیاسی نیز می‌پردازد.

فیلمبردار و کارگردان این فیلم سزار منگتی است. اوگنیو بارسلونی نویسنده، ویلم دیاس تدوینگر و رناتو سیاسکا و بتو برانت تهیه‌کنندگان «گلابر، کلارو» هستند. این فیلم محصول سال ۲۰۲۰ برزیل است و پیشتر در جشنواره فیلم رم به نمایش گذاشته شده است.

سزار منگتی Cesar Meneghetti هنرمند تجسمی و کارگردان سینما، متولد سال ۱۹۶۴ در برزیل است که اصلیتی ایتالیایی دارد. «رویاهای چرمی»، ۲۹۸۴، «موتوبوی»، «تروریست»، «مداخلات»، «کاخورو لوکو»، برخی از آثار این فیلمساز است.

بخش‌های مختلف بین‌المللی این دوره‌ «سینماحقیقت» به‌صورت غیررقابتی و در قالب نمایش‌های برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.

«کوبریک به روایت کوبریک» ساخته گرگوری مونرو، «گشودن درهای سینما» ساخته نذار اندری، «مدینه فاضله وینتانیک» ساخته میرا برت- وینتانیک از دیگر فیلم‌های بخش پرتره این دوره‌ «سینماحقیقت» است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو