نتایج یک مطالعه نشان می دهد بین دیابت نوع 2 و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی ارتباط وجود دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در یک مطالعه جدید دانشمندان ارتباطی بین دیابت نوع 2 و افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را شناسایی کرده اند، حتی برای افرادی که به طور مطلوب عوامل خطر مشترک بیماری های قلبی عروقی را کنترل می کنند.

این تحقیق که در مجله “Circulation” منتشر شده نشان می دهد درمان زود هنگام مبتلایان به دیابت نوع 2 برای بیماری های قلبی عروقی ممکن است به طور قابل توجهی بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر را کاهش دهد.

دیابت نوع 2 و سلامت قلب

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری “سی دی سی” از هر 10 نفر 1 نفر در ایالات متحده دیابت دارد و از این تعداد 90 تا 95 درصد به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

سلول های یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به انسولین واکنش نشان نمی دهد و لوزالمعده فرد انسولین تولید می کند که قند حمل شده جریان خون را قادر می سازد به سلول های بدن وارد شود.

از آنجا که قند خون از جریان خون فرد خارج نمی شود، سطح قند خون وی می تواند به سطوح خطرناک افزایش یابد. طبق اعلام سی دی سی این می تواند باعث کاهش بینایی، بیماری کلیوی و قلبی شود.

محققان نشان داده اند ابتلا به دیابت نوع 2 خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

مطالعات همچنین بیان می کند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به طور بهینه فاکتورهای مشترک قلبی عروقی را کنترل می کنند، می توانند شانس ابتلا به حوادث قلبی عروقی را کاهش دهند. نویسندگان مطالعه به استناد تحقیقات نشان می دهند این ممکن است زندگی فرد را تا 8 سال طولانی تر کند.

طبق اعلام سی دی سی، عوامل خطر در بیماری های قلبی عروقی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، چاقی، رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی کم و دیابت است.

محققان پیشنهاد می کنند افرادی که فاکتورهای خطر قلبی عروقی خود را به طور مطلوب کنترل می کنند می توانند به طور کامل خطر مرتبط بین دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را از بین ببرند.

در مقاله حاضر، محققان می خواستند ببینند آیا یافته های این مطالعه اخیر که با جمعیت سوئدی انجام شده، در جمعیتی از انگلستان نیز قابل تعمیم است.

بر اساس اظهارات دکتر آلیسون رایت، نخستین نویسنده مطالعه و همكاری تحقیقاتی در مركز فارماكوپیدمیولوژی و ایمنی دارو در دانشگاه منچستر، انگلیس مطالعات جدید نشان داده می دهد بیماری های قلبی عروقی یا مرگ برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وقتی همه عوامل خطر به طور مطلوب کنترل شوند، زیاد نیست.

این تیم به دنبال تعیین میزان کنترل فاکتورهای خطر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر است، در مقایسه با افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تمام فاکتورهای خطر را به طور مطلوب کنترل می کنند و افرادی که دیابت نوع 2 ندارند.

مطالعه مشاهده ای بزرگ

برای این منظور محققان داده های بالینی جمع آوری شده طی سال های 2006 تا 2015 را مورد بررسی قرار دادند. این داده ها شامل بیش از 101 هزار نفر مبتلا به دیابت نوع 2 بود. تیم با این افراد با گروه دیگری تقریبا 331 هزار نفری مبتلا به دیابت نوع 2 و همچنین گروهی تقریبا 379 هزار نفری بدون دیابت نوع 2 مطابقت داشت.

طبق دستورالعمل های بالینی انگلیس، محققان پنج عامل خطر قلبی عروقی را بررسی کردند: کلسترول، تری گلیسیرید، سیگار کشیدن، گلوکز و فشار خون.

آنها به ویژه ارتباط بین کنترل بهینه این عوامل خطرزا و حوادث قلبی عروقی یا مرگ و میر را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، بررسی کردند.

خطر افزایش یافته

محققان دریافتند حتی هنگام کنترل بهینه پنج عامل خطر برای مشکلات قلبی عروقی، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هنوز 21 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در مقایسه با افراد بدون دیابت نوع 2 دارند.

بیشتربخوانید:داروی معروف دیابت فاقد ماده سرطان زا است

بیشتربخوانید:میوه بخورید تا دیابت نگیرید

همچنین 31 درصد احتمال بستری شدن در بیمارستان را به دلیل نارسایی قلبی افزایش دادند.

از نظر دکتر رایت، یافته ها نشان می دهد مداخله زودهنگام در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در خطر قلبی عروقی مهم است، محققان همچنین متوجه شدند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به دلیل تحقیقات اخیر، مدیریت ضعیفی در مورد عوامل خطر قلبی عروقی دارند که به گفته دانشمندان این یک مسئله بین المللی است.

در مطالعه حاضر، فقط 6 درصد از شرکت کنندگان در دیابت نوع 2 به طور بهینه عوامل خطر خود را کنترل می کردند.

در نتیجه دکتر رایت و همكارانش پیشنهاد می كنند كه “استفاده مجدد از مراقبت های مبتنی بر راهنما، پشتیبانی تصمیم گیری بالینی، مداخلات دارویی و حمایت از خود مدیریت باید تشویق شود.”

مترجم: الهه زارعی