«كرونا» بهانه‌ای برای کم‌کاری‌های سازمان انتقال خون

64

1399/9/2

12:32


«كرونا» بهانه‌ای برای کم‌کاری‌های سازمان انتقال خون

سلامت نیوز:شانه خالی كردن از زير بار مسئوليت و انداختن همه كوتاهی‌ها به گردن کرونا بهانه مناسبی است تا مسئولان سازمان انتقال خون نسبت به توسعه زيرساخت و گسترش پایگاه‌های انتقال خون پاسخ مناسبی ارائه نکند.

به گزارش سلامت نیوزز به نقل از آنا، انتشار فراخوان اهدای خون برای همه گروه‌های خونی از سوی سازمان انتقال خون و همزمان با آن تأكيد متوليان این سازمان بر ضرورت اهدای خون حتی در شرايطی كه تردد افراد در سطح شهر با محدوديت روبرو شده است، خبر از تبديل شدن اين سازمان به محلی برای آبستن بحرانی به نام «كم خونی» دارد. در همين شرايط است كه پیمان عشقی رئيس سازمان انتقال خون وضعيت ذخاير خونی كشور را شكننده اعلام می‌كند و از داوطلبان می‌خواهد كه برای اهدای خون به مراكز سازمان انتقال خون مراجعه كنند.


این درحالی است که محمدرضا مهدی‌زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران نيز شرایط نیاز به خون را به اندازه‌ای ضروری دانست که از مردم خواست هنگام خروج از خانه برای انجام کارهای ضروری، اهدای خون برای نجات جان بیماران را به عنوان یک ضرورت حیاتی در نظر بگيرند.


از معضل كم خونی تا بحران كم خونی
محمدرضا مهدی‌زاده در گفتگویی که با رسانه‌ها داشت در خصوص وضعيت ذخایر فرآورده‌های خونی برای تامین نیاز بیماران, آن را در حالت هشدار دانست؛ همچنين سيما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم با طرح مواردی نظير اينكه «از مردم می‌خواهیم در ماه‌های باقی مانده سال به صورت مستمر و در بازه‌های زمانی مختلف برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند» خواستار مشاركت مردم جهت خاموش كردن اين آتش زيرخاكستر شد.
سخنگوی وزارت بهداشت که از نگرانی اين روزهای مردم به ويژه در برخورد با كرونا مطلع است، بر عدم سرايت كرونا از طريق خون تأكيد كرد و جهت اطمينان خاطر اهداكنندگان خاطرنشان كرد تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون کشور رعایت می‌شود و كليه وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون و پلاسما استریل و یکبار مصرف هستند.


لاری با اشاره به اينكه شيوع كرونا منجر به كاهش مراجعين به سازمان انتقال خون شده است تصريح كرد «متاسفانه با شیوع ویروس کووید-۱۹ میزان اهدای خون کاهش یافته و این درحالیست که این ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود و با اهدای یک واحد خون می توانید جان سه نفر را نجات دهید.»


صف‌های طولانی برای اهدای خون
انتشار فراخوان‌های سازمان انتقال خون در فضای مجازی، حضور مردم در مراكز انتقال خون را به دنبال داشت، حضوری كه حتی منجر به ازدحام و ايجاد صف در شرايط بحرانی ناشی از گسترش كرونا شد. با عطف اينكه اقداماتی از قبيل اهدای خون تعطيل‌بردار نيست و باید به صورت مداوم استمرار داشته باشد اما با توجه به چالاكی ويروس كرونا در انتقال به افراد و از طرفی نياز بسياری از هموطنان به دريافت خون سالم، این سوال مطرح است که سازمان انتقال خون جهت گسترش و ارتقای زيرساخت های اين سازمان در شرايط بحرانی و جلوگيری از تشكيل صف توسط اهداكنندگان چه اقدامی انجام داده است؟


سخنگوی سازمان انتقال خون كشور در همین خصوص و در گفتگو با خبرنگار ما عدم استفاده از تمام ظرفيت پايگاه های انتقال خون به جهت حفظ سلامت اهداكنندگان در شرايط بحرانی ناشی از شيوع كرونا را علت معطل ماندن اهداكنندگان در صف‌های اهدای خون دانست و گفت: در حال حاضر برخی از سالن‌های اهداى خون ظرفيت پذيرش ۴۰ نفر را دارند اما به علت رعايت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ سلامت مراجعه‌كنندگان از همه ظرفيت سالن‌هاى اهدای خون استفاده نمی‌شود.


بشير حاجی بيگی با بيان اينكه کمبود تخت‌ها در مراكز انتقال خون منجر به كاهش زمان رسيدگی به مراجعين شده است، افزود: در شرايط فعلی به دليل رعايت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در استان تهران حدود ۴۰ نفر عقب هستيم. در شرايط عادی ۶۰ نفر اهداكننده همزمان وارد سالن می‌شوند اما در اين شرايط از ٦٠ نفر به ٣٠ نفر كاهش پيدا كردند. همچنين در اصفهان ۲۵ نفر عقب هستيم كه اينها به دليل رعايت پروتكل‌های بهداشتی مربوط به كرونا است.


مراكز خون ايران جزء بهترين مراكز دنيا هستند
سخنگوی سازمان انتقال خون در واكنش به اينكه صف‌های طولانی در مراكز اهدای خون منجر به افزايش تعداد مبتلايان و قربانيان كرونا می‌شود، تصريح كرد: در همه جای تهران مراكز سازمان انتقال خون مستقر هستند نكته قابل توجه اين است كه اهدای خون در كشور نبايد هيجانی بوده و بايد با تصميم آگاهانه و مسئولانه باشد.


حاجی بيگی در شرايطی مراكز انتقال خون ايران را به عنوان بهترين مراكز انتقال خون دنيا معرفی می‌كند كه وی سال گذشته نبود زيرساخت‌های لازم را يكی از مشكلات اساسی پايگاه‌های انتقال خون خوانده بود و گفته بود كه «تعداد کافی پایگاه انتقال خون و نیروی آموزش دیده نداریم. ما نمی‌توانیم جواب مردم را بدهیم. حتی اگر با استفاده از فراخوان ها ما ۴ هزار اهداکننده خون تهرانی داشته باشیم، واقعاً با این زیرساخت‌های نمی‌توانیم تکریم ارباب رجوع کنیم.»
همچنان كه ۸۰ درصد سونامی بحران‌ها در كشور به مديريت نابخردانه شرايط و بهره‌گيری از منابع برمی‌گردد؛ در مجموع به نظر می‌رسد كه سازمان انتقال خون نيز به مانند سايرين از كوويد-١٩ به عنوان ابزاری بر سرپوش نهادن بر ضعف‌های مديريتی خود استفاده می‌كند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو