داغی کف پا نشانه چیست؟ - علت و درمان داغی کف پا

داغی کف پا نشانه چیست؟ - علت و درمان داغی کف پا


منبع: زیبامون

149

1399/9/2

13:06


اگر با داغی کف پا مواجه هستید و تمایل دارید در رابطه با علت ایجاد این مشکل، نشانه‌ها و درمان داغی کف پا اطلاعاتی کسب کنید، حتما در ادامه با زیبامون همراه باشید.

داغی کف پا نشانه چیست؟ - علت و درمان داغی کف پا

احساس گرما در پا و یا داغی کف پا نوعی احساس نسبتا شایع هست و معمولا شبها ایجاد میشه و ممکنه از خفیف تا شدید متغیر باشه.

گاهی اوقات داغ شدن کف پا ممکنه با علائمی مثل سوزن سوزن شدن پا، بی حسی پا، قرمزی و تورم در پاها هم همراه باشه و یا ممکنه گرم شدن کف پا، هیچ نشانه‌ای هم به همراه نداشته باشه.

ما در این مقاله از زیبامون دات کام به طور مفصل به علل ایجاد کننده داغی کف پا، نشانه‌های آن و همچنین روشهای درمانی مناسب برای داغ شدن کف پا اشاره کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

 

علت داغی کف پا در شب 

داغی کف پا میتونه به دلیل طیف وسیعی از شرایط ایجاد بشه. برای اینکه بتونید درمان مناسبی برای این مشکل پیدا کنید، لازمه حتما علت ایجاد کننده داغی کف پا رو به درستی بشناسید.. گاهی اوقات دلایلی مثل قارچ کف پا یا پوشیدن کفش تنگ میتونه خیلی راحت برطرف بشه اما برای درک بهتر و دقیق‌تر علت داغی کف پا لازمه حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی علتهای داغی کف پا رو در ادامه توضیح دادیم:

 

1. داغی کف پا به دلیل کمبود مواد مغذی 

اعصاب بدن برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند به برخی مواد مغذی نیازمند هستند. اگه بدن نتونه مواد مغذی رو جذب کنه، خطر آسیب عصبی و در نتیجه گرم و داغی کف پا افزایش پیدا میکنه. کمبود فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 میتونه منجر به نورپاتی بشه.

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، کمبودهای تغذیه‌ای ممکنه به دلایل زیر ایجاد بشه:

 

  • سو مصرف الکل
  • اختلال در اشتها
  • بی خانمانی
  • وضعیت اقتصادی پایین
  • بالا بودن سن
  • بارداری

 

2. داغ شدن کف پا به دلیل نوروپاتی دیابتی

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد کننده داغی کف پا، نوروپاتی دیابتی هست. این شرایط در اثر آسیب به اعصاب ایجاد میشه و از عوارض دیابت نوع 1 و نوع 2 است. در این مورد، داغی کف پا همراه با احساس سوزش، علائمی شامل درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازوها، دست ها، پاها و کف پاهاست.

 

3. داغی کف پا به دلیل بارداری

زنانی که باردار هستند ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که باعث افزایش دمای بدن میشه، دچار گرم شدن پا شوند. افزایش بار روی پا به دلیل افزایش وزن طبیعی و افزایش مایعات کل بدن هم ممکنه در داغ شدن پا در دوران بارداری نقش داشته باشد.

 

حتما بخوانید: پاهای زیبا و لطیف - چگونه پاهایی صاف و نرم داشته باشیم

 

4. داغ شدن کف پا به دلیل یائسگی

یائسگی میتونه باعث تغییرات هورمونی در بدن بشه و این تغییرات منجر به افزایش دمای بدن و گرم شدن پا نیز خواهند شد. بیشتر زنان در سنین 45 تا 55 سالگی یائسگی رو تجربه میکنند و ممکنه در همین سنین داغی کف پا رو هم احساس کنند.

 

داغی کف پا

 

5. داغی کف پا به دلیل شیمی درمانی

شیمی درمانی که برای درمان سرطان استفاده میشه سلولهای در حال رشد بدن رو از بین میبره اما با این حال، می‌تونه منجر به آسیب عصبی و علائم مربوط به داغی کف پا، سوزش و گزگز پا و دست هم بشه.

 

6. گرم شدن کف پا به دلیل بیماری CMT

بیماری Charcot-Marie-Tooth یا به اختصار CMT، نوعی بیماری نوروپاتی ارثی هست که میتونه منجر به گرم یا سوزن سوزن شدن کف پا بشه. 

 

7. داغ شدن کف پا به دلیل بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیوی به دلیل آسیب به کلیه ایجاد میشه و سایر اندام های بدن قادر به دفع سموم از طریق ادرار نخواهند بود. با گذشت زمان و تجمع سموم در بدن، منجر به ایجاد نوروپاتی میشه و ممکنه این مشکل رو با داغی کف پا احساس کنید.

 

8. داغی کف پا به دلیل کم کاری تیروئید

کم کار بودن تیروئید هم یکی دیگه از دلایلی هست که منجر به داغی کف پا، گز گز، بی حسی یا درد در پاها، بازوها و دستها میشه. این احساسات به این دلیل ایجاد میشه هورمونهای تیروئید به طور مداوم در بدن کم هستند و میتونه منجر به ایجاد آسیب عصبی بشه.

 

حتما بخوانید: سفید کردن سریع پاها در خانه! (ویدیو)

 

9. گرم شدن پاها به دلیل HIV و AIDS

یکی از علائم ایدز یا HIV در مراحل پایانی، نوروپاتی محیطی و احساس گرما و سوزش در پاهاست. تخمین زده شده که آسیب به اعصاب تقریبا 1/3 افراد مبتلا به HIV رو درگیر میکنه.

طبق گفته بنیاد نوروپاتی محیطی، برخی از داروهای ایدز از جمله (NRTI) نیز میتونه باعث نوروپاتی بشه.

 

10. گرم شدن کف پا به دلیل سو مصرف الکل

یکی دیگه از دلایل عمده گرم شدن پا، مصرف بیش از حد الکل هست که میتونه منجر به آسیب عصبی در پا و سایر اعضای بدن بشه و به بیماری نوروپاتی الکلی نیز معروف هست. 

این آسیب عصبی به این دلیل ایجاد میشه که الکل در توانایی بدن برای جذب و استفاده از برخی مواد مغذی که برای عملکرد صحیح عصبی حیاتی هستند، تداخل ایجاد میکنه. زیرا الکل برای بدن سمی هست و ممکنه این مشکل با گرم و داغ شدن کف پا احساس بشه.

 

گرم شدن کف پا

 

11. داغی کف پا به دلیل سندرم گلین باره (GBS)

سندرم گلین باره (Guillain Barré syndrome) هنگامی ایجاد میشه که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله میکنه و علائمی مانند بی حسی، گزگز و ضعف در پاها و کف پا رو در درجات مختلف به وجود میاره و ممکنه قسمت تنه و بازوها رو هم درگیر کنه. 

GBS یک بیماری نادر است که از هر 100000 نفر 1 نفر را درگیر میکنه و زن و مرد به طور مساوی مستعد GBS هستند.

 

12. داغی کف پا به دلیل بیماری اریترومالالژی

Erythromelalgia یک بیماری نادر هست که معمولا پاها رو درگیر میکنه و با درد شدید، قرمزی و احساس گرما در دست و پا همراه هست. این علائم ممکنه به طور مداوم یا دوره‌ای ایجاد بشن.

 

13. گرم شدن کف پا به دلیل واسکولیت

Vasculitis وضعیتی هست که با التهاب رگهای خونی مشخص میشه و میتونه باعث درد، سوزن سوزن شدن و داغی کف پا بشه؛ زیرا در این وضعیت خون نمیتونه آزادانه به اندام‌های بدن منتقل بشه و در نتیجه ممکنه آسیب به بافتهای بدن هم به وجود بیاد.

 

14. داغ شدن کف پا به دلیل سبک زندگی نادرست

پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن به مدت طولانی به ویژه در دمای گرم هم از جمله دلایلی هست که میتونه منجر به گرم شدن کف پا بشه.

 

حتما بخوانید: بهترین لایه بردار برای پاها

 

درمان داغی کف دست و پا

درمان گرم شدن کف پا و دست متفاوت هست و به علت اصلی ایجاد کننده این مشکل بستگی داره اما به طور کلی درمان میتونه شامل موارد زیر باشه:

 

پرداختن به شرایط پزشکی زمینه‌ای

اگر گرم شدن کف پا به دلیل نوروپاتی دیابتی باشه، کنترل سطح قند خون در بدن میتونه این مشکل رو به سادگی برطرف کنه. بنابراین پزشک میتونه با پرداختن به شرایط پزشکی زمینه‌ای، درمان و رژیم مناسبی رو برای برطرف کردن این مشکل تجویز کنه.

 

تغییر دارو

گاهی اوقات ممکنه گرم و داغ شدن کف پا از عوارض جانبی برخی داروها باشه که پزشک متخصص با تغییر دادن این داروها میتونه این مشکل رو به سادگی درمان کنه. 

 

تغییر در سبک زندگی

اگر کفش نامناسب و عفونت قارچی پا به طور مکرر باعث گرم شدن کف پا میشن میتونید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود، این مشکل رو برطرف کنید:

 

  • چند کفش مختلف داشته باشید و یک روز درمیان از یک کفش استفاده کنید و از این طریق اجازه بدید تا کفشها در معرض هوا قرا بگیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش مناسب انتخاب کردید و جریان هوای خوبی دارند و در صورت لزوم میتونید از کفی کفش مناسب استفاده کنید.
  • جورابها رو به طور مکرر به خصوص بعد از تمرین و ورزش کردن، عوض کنید و بشویید و سعی کنید همیشه از جورابهای نخی استفاده کنید.
  • هرگز جوراب یا کفش مرطوب نپوشید.
  • در هوای گرم از صندل هایی استفاده کنید که به پا امکان نفس کشیدن می‌دهند.
  • هنگام استفاده از استخرهای عمومی و دوش، برای کاهش خطر ابتلا به عفونت پا، از دمپایی استفاده کنید.
  • برای جذب رطوبت اضافی پا از پودر مخصوص کفش و پا استفاده کنید.
  • در صورت امکان از ایستادن طولانی مدت یا راه رفتن طولانی خودداری کنید.
  • بعد از یک روز طولانی یا قبل از خواب، پاهاتون رو با قرار دادن در یک ظرف آب خنک، خنک کنید.
  • پاها رو در محلول آب و نمک اپسوم یا آب و سرکه سیب خیس کنید. اگر دیابت دارید قبل از استفاده از این روش حتما با پزشک مشورت کنید.
  • یک مکمل زردچوبه مصرف کنید. کورکومین موجود در زردچوبه میتونه به تسکین درد عصبی کمک کنه. کورکومین به داشتن اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی محافظ شناخته شده است.
  • از یک کرم موضعی حاوی لیدوکائین یا کپسایسین استفاده کنید.
  • پای خود را ماساژ دهید تا به بهبود جریان خون و گردش خون کمک کند.

 

پاها در آب

 

حتما بخوانید: روش صحیح شست و شوی پا

 

چه زمانی برای سوزش کف پا به دکتر مراجعه کنیم؟

افرادی که به طور مداوم دچار گرمازدگی میشن، یا اینکه گرمای بدن آنها شدید است یا با علائم دیگری همراه است، باید برای تشخیص علت اصلی آن به پزشک مراجعه کنند.

در مواردی که گرما و سوزش کف پا به دلیل آسیب عصبی باشه، برای جلوگیری از پیشرفت نوروپاتی باید از درمان فوری استفاده بشه. بنابراین اگر گرما و سوزش کف پا با علائمی مانند موارد زیر همراه بود لازمه که حتما به پزشک مراجعه کنید:

 

  • احساس گرما یا سوزش پا ناگهانی
  • گرم شدن پا یا علائم دیگر ناشی از قرار گرفتن در معرض سموم
  • گسترش یافتن احساس سوزش در پاها
  • از دست دادن احساس در انگشتان پا و کف پا

 

معاینه پا

 

سخن آخر

احساس گرم شدن پا یا داغی کف پا نوعی احساس سوزش در پاهاست که ممکنه با درد خفیف یا شدیدی همراه باشه و باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره بشه. برای اینکه بتونید این مشکل رو به بهترین شکل ممکن برطرف کنید، لازمه حتما به پزشک مراجعه کرده و با بررسی علت اصلی ایجاد کننده داغی کف پا، بهترین و مناسبترین درمان رو دریافت کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو