خواص فندق و خاصیت های مفید و با ارزش آن

خواص فندق و خاصیت های مفید و با ارزش آن


منبع: آرگا

189

1399/9/2

14:00


فندق از جمله دانه های بسیار خوشمزه است که دارای طبعی گرم می باشد. محققان دریافته اند که این دانه با ارزش دارای خاصیت های فراوانی برای انسان است. در ادامه با بیان مهم ترین خواص فندق همراه ما باشید.

یکی از دانه های بسیار خوشمزه و مقوی که دارای طبعی گرم و خشک است و در نواحی کوهستانی ایران پرورش می یابد فندق است. فندق به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های فراوان فواید بیشماری دارد که از جمله فواید آن می توان به افزایش قوای جنسی و تقویت معده و روده اشاره کرد.  بنابراین اگر شما نیز از فواید فندق اطلاعی ندارید تا پایان مطلب با بررسی جامع خواص فندق همراه ما باشید.

دانه فندق دارای مقادیر زیادی ویتامین های A,B1, B2, C, E و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، گوگرد، منیزیم، روی و پتاسیم است. از این رو این آجیل به دلیل دارا بودن مواد مغذی و مواد معدنی فراوان دارای فواید و خواص زیادی می باشد. در ادامه مهم ترین فواید فندق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

   

خاصیت های دارویی فندق

بارزترین خواص فندق و فواید سلامتی آن

از جمله فواید فندق می توان به تقویت معده، روده و دفع سموم از بدن اشاره کرد. مصرف فندق در هنگام گرسنگی باعث تقویت روده شما می شود. فندق سرشار از مواد معدنی و مقدار کمی نشاسته می باشد از این رو مصرف این دانه به افراد مبتلا به ناراحتی قلب و مبتلایان به کم خونی توصیه می شود. دیگر فواید مهم فندق را در ادامه بیان خواهیم کرد.

خواص درمانی فندق

سلامت قلب

یکی از فواید فندق حفظ سلامت قلب است از آنجا که فندق دارای چربی های اشباع نشده می باشد برای قلب مفید است. اسید اولئیک در فندق کلسترول بد را کاهش می دهد و باعث افزاش کلسترول خوب در خون می شود. مصرف منظم این دانه تا حدود ۲۷% کلسترول را در بدن کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که خوردن فندق کلسترول بد که به دیواره شریان ها می چسبد و رگ های خونی را مسدود می کند را کاهش می دهد. بر اساس یک پژوهش افرادی که بطور منظم فندق مصرف می کنند خطر مرگ آن ها بر اثر حملات قلبی تا ۵۰% کاهش یافته است.

سلامت پوست

ویتامین E پوست را در برابر تاثیرات مضر نور خورشید حفظ می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست و لکه های تیره روی پوست را کاهش می دهد. ویتامین E برای حفظ یکپارچگی غشاء سلول ها لازم و ضروری می باشد و از پیری زودرس پیشگیری می کند. از پوست در برابر حملات رادیکال های آزاد مضر حفاظت می کند. از دیگر خواص فندق برای پوست مبارزه با خشکی پوست است. ماساژ مداوم صورت با استفاده از روغن فندق پوست را در برابر خشکی محافظت می کند.

خاصیت های دارویی فندق

پیشگیری از سرطان ها

فندق عواملی که سبب پیشرفت سلول های سرطانی می شوند را از بین می برد. سلول های بد موجود در بدن را حذف می کند و از احتمال خطر ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. بتا سیتوسترول، ترکیب موجود در فندق ها خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهد. چند پژوهش بیان می کنند که فندق حاوی آلفا تکوپرول یک نوع ویتامین E است که خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش می دهد.

فواید فندق برای مو

یکی دیگر از خواص فندق این است که در انواع رنگ موها به عنوان یک ماده تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید از روغن فندق در رژیم مراقبت از مو استفاده کنید. مقدار کمی از آن را روی پوست سر خود بریزید و موهایتان را برای چند دقیقه ماساژ دهید. تمام طول شب صبر کنید و فردا صبح آن را بشویید. این عمل به تقویت ریشه موهای شما کمک می کند. دو قاشق غذاخوری پودر فندق را به دو عدد تخم مرغ اضافه کرده و خوب هم بزنید. ترکیب را روی پوست سر و موهای خشک خود قرار دهید و پس از بیست دقیقه موهای خود را با آب ولرم و شامپو خوب بشویید. برای درمان موخوره نیز می توانید از روغن فندق استفاده کنید.

خواص فندق

یبوست

پیشگیری از یبوست از دیگر خواص درمانی فندق است. فندق منبع غنی از فیبر می باشد می توانید این دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا یبوست خود را درمان کنید. آن ها با مدفوع ترکیب شده، مدفوع را نرم می سازد و از ابتلا به یبوست پیشگیری می کنند.

استرس و افسردگی

فندق دارای اسید آلفا لینولنیک و اسید های چرب امگا۳ می باشد. مصرف این اسیدها همراه با ویتامین B نقش مهمی در پیشگیری و تسکین شرایط روانی شامل اضراب، استرس، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارند. این عناصر باعث افزایش حافظه شما می شود و نقش مهمی در سوخت و ساز انتقال دهنده های عصبی دارند. خوردن شکلات با مغز فندق باعث رفع ناراحتی ها می شود.

فواید فندق برای زنان باردار

استفاده از مواد مغذی در طول دوره حاملگی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم است. فندق منبع غنی از مواد غذایی مختلف و مورد نیاز از جمله آهن و کلسیم برای حاملگی می باشد. این دانه ها را به رژیم غذایی خود همراه با سبزیجات و میوه ها اضافه کنید. و همچنین از مایعات به میزان کافی مصرف کنید تا مشکلات یبوست را کاهش دهید.

خواص دارویی فندق

افزایش وزن

از آنجا که غنی از چربی های سالم می باشد برای افزایش وزن در روشی سالم مفید می باشند. قبل از مصرف آن ها حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از اختلالات غیر ضروری که ممکن است در اثر مصرف آن ایجاد گردند پیشگیری کنید.

پیشگیری از دیابت

مصرف فندق توسط پزشک به افراد مبتلا به دیابت بویژه نوع ۲ توصیه می گردد. یکی دیگر از فواید فندق کاهش سطح قند خون می باشد. قبل از اضافه کردن این دانه به رژیم غذایی افراد دیابتی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خاصیت های فندق

حفظ سلامت استخوان ها

به دلیل اینکه فندق دارای مقادیر فراوانی منگنز است جهت بهبود تراکم استخوان ها بسیار مفید و موثر می باشد همچنین، سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

کاهش چین و چروک پوست

بروز چین و چروک بر روی پوست از مشکلات بسیار ناراحت کننده می باشد که با کمک فندق می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، دارای آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است که به از بین بردن سلول های مرده کمک می کند.

فواید فندق بر سلامت پوست

درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر نوجوانان و جوانان است که می توانید با استفاده از فندق جوش ها درمان کنید فقط کافی است، یک قاشق چای خوری پودر مغز فندق خام را با یک دوم قاشق چای خوری قهوه و یک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده سپس ترکیب به دست آمده را بر روی پوست تان به مدت ده دقیقه به شکل حرکت دایره ای بمالید و در نهایت با آب ولرم بشویید.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

وجود مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان در فندق خشک و تازه کمک شایانی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند و در نتیجه سبب کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های عفونی، آنفولانزا و سرماخوردگی می شود.

خاصیت بی نظیر فندق

کاهش وزن

فندق سبب افزایش متابولیسم بدن شده و در نتیجه به کاهش وزن و لاغری منجر خواهد شد همچنین فندق مقادیر زیادی فیبر دارد که باعث کاهش اشتها می شود از پرخوری پیشگیری می کند.

بررسی خواص فندق

بررسی ارزش غذایی مغز فندق در صد گرم

  • آب ۵/۸ گرم
  • پروتئین ۱۲/۵ گرم
  • انرژی ۶۲۵ کالری
  • مواد نشاسته‌ای ۱۵ گرم
  • مواد چرب ۶۰ گرم
  • کلسیم ۲۰۰ میلی‌گرم
  • آهن ۳/۵میلی‌گرم
  • فسفر ۳۲۰ میلی‌گرم
  • سدیم ۲ میلی‌گرم
  • پتاسیم ۷۰۰ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۳ ۱ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۱ ۰/۵ میلی‌گرم

با وجود اینکه فندق دارای خواص و فواید سلامتی بیشماری می باشد مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد نفخ، گاز شکم و حالت تهوع می شود. از آنجا که طبعی گرم دارد افراد سرد مزاج بهتر است آن را همراه با آب و عسل بخورند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو