شگفتی دکتر مونسان از دیدن یکی از پرستاره ترین نقاط زمین

منبع: همگردی

70

1399/9/2

14:00


ایسنا/ این خبر پیرامون شگفتی دکتر مونسان از دیدن یکی از پرستاره ترین نقاط زمین برای شما مخاطبان نگارش شد.

داستان چیست؟

کویر سه قلعه بواسطه داشتن آسمانی تاریک جهت رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است و بواسط همین ویژگی مورد توجه گروه های آماتور و حرفه ای علاقمندان به نجوم گشته است. از امتیازات دیگر این کویر می توان به دق وسیع و تپه های ماسه ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هر گروه علاقمند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد، بطوریکه اجرای برنامه های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویر نوردی در تپه های ماسه ای به صورت همزمان امکان پذیر است.

طبق داده های گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر 7.2 میسر است که با توجه به حد قدر تاریکترین نقاط سیاره زمین (حدود 7.5) مکان مورد نظر یکی از تاریکترین و پرستاره ترین نقاط سیاره ما بحساب می آید.

این کویر، آسمان شگف انگیزش و دنیایی که به روی ستاره ها بر روی تو می گشاید و همچنین اعجاز طبیعی اش برای گردشگران و تفریحات گردشگری می تواند به ظرفیتی بی بدیل برای خراسان جنوبی بدل شود.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صفحه شخصی خود نوشت: کویر سه قلعه یکی از منحصر بفردترین کویرهای شرق کشور است که در فاصله 30 کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و 55 کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی قرار دارد. وی افزود: با بیان اینکه جغرافیای سه قلعه بگونه ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد.

افق دید باز و حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه های کویری زیبا و استثنایی شامل تپه های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملاً صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) و اقامتگاه های بومگردی زیبا و دنج، این منطقه را به عنوان جاذبه ای دیدنی و منحصر در منطقه و کشور معرفی می کند و صد البته بارش شهابی برساوشی هرسال بخصوص در مرداد جلوه زیبا و خاصی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر دی 98 به خراسان جنوبی اذعان داشت: از ظرفیت های گردشگری این استان شگفت زده شده است. وی با اشاره به آثار تاریخی ثبت شده خراسان جنوبی افزود: قطعا نیاز داریم که خراسان جنوبی را بیشتر معرفی کنیم.

شگفتی دکتر مونسان از دیدن یکی از پرستاره ترین نقاط زمین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو