لابیاپلاستی، چیست و چه مراقبت‌هایی دارد؟

منبع: نی نی بان

176

1399/9/2

14:36


لابیاپلاستی، چیست و چه مراقبت‌هایی دارد؟

 
 
به جراحی کوچک کردن لابیای مینور، لبه‌های پوستی هر یک از دو طرف دهانه واژن، لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن گفته می‌شود. برخی بانوان به دلیل عدم رضایت از شکل لابیا یا به دلیل تحمل ناراحتی جسمی تمایل به انجام لابیاپلاستی دارند. در هر حال انجام عمل لابیاپلاستی یا جوانسازی واژن تصمیم شخصی مهمی است که باید با در نظر گرفتن تمام جوانب اتخاذ شود.
 

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی یک عمل جراحی است که در آن لابیای مینور کوچک می‌شود تا بیرون زدگی آن از لابیای ماژور کاهش یابد. این عمل ظریف به طور سفارشی و منحصر به فرد در اتاق جراحی خصوصی برای هر بیمار انجام می‌شود. جوانسازی واژن معمولاً 45 دقیقه طول می‌کشد و تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می شود.
 

متقاضیان لابیاپلاستی

اکثر متقاضیان لابیاپلاستی فکر می‌کنند که بخش زیادی از لابیای مینور (لب‌های داخلی) از لابیای ماژور (لب‌های خارجی) بیرون زده است. شماری نیز هنگام پوشیدن شلوار احساس ناراحتی می‌کنند و از برجستگی مشخص هنگام پوشیدن مایو آن‌قدر خجالت‌زده می‌شوند که دیگر تمایلی به پوشیدن لباس‌های باز ندارند. تعدادی از متقاضیان جراحی زیبایی واژن نیز ورزشکاران فعالی هستند که از ساییدگی هنگام دوچرخه‌سواری یا دویدن ناراحت هستند. برخی بانوان نیز در جستجوی حس و رضایت جنسی بیشتر از طریق کوچک کردن بافت لابیا هستند که البته اعتماد به نفس بیشتر را نیز برایشان به ارمغان می‌آورد.
عمل جوانسازی واژن به منظور اصلاح ناحیه‌هایی انجام می‌شود که در اثر عامل‌های ژنتیکی یا تغییرات هورمونی رنگ‌ پوستشان تیره‌تر شده است. بیماران معمولاً می‌خواهند پوست لابیا صاف‌تر و صورتی شود.
 

آمادگی برای لابیاپلاستی

بیمار باید قبل از عمل از خواسته و انتظار خود از عمل مطمئن شود و اطلاعات کاملی از عمل کوچک کردن لابیا به دست بیاورد. داشتن انتظارات واقع‌بینانه بسیار مهم است. چنانچه لابیای مینور بسیار نامتقارن باشد، به ویژه اگر ضخامت متفاوت باشد، احتمال از بین نرفتن عدم تقارن بالا است. درهر حال عدم تقارن بسیار جزئی باقی خواهد ماند.
در روند درمن، استعمال دخانیات و سیگار کشیدن ممنوع است، چون روند التیام را مختل می‌کند.
همچنین مصرف آسپرین باید متوقف شود، مگر آن که بیمار استثنای قلبی داشته باشد یا آسپرین به دلیل جلوگیری از سکته مغزی پس از (TIA یا حمله ایسکمی گذرا) مصرف شود. مصرف دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز مانند نوروفین ممنوع است.
هماهنگی لازم برای استراحت چند روزه انجام شود.
 

روش انجام لابیاپلاستی

لابیاپلاستی را می‌توان تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش انجام داد. لب‌های واژن در جوانسازی واژن کوتاه می‌شود یا تغییر شکل داده می‌شود. بافت اضافی با چاقوی جراحی یا لیزر بریده می‌شود و لبه شل و آویزان با نخ‌های قابل جذب ظریف بخیه زده می‌شود. کل عمل یک تا دو ساعت زمان می‌برد. برخی بیماران همان روز عمل ترخیص می‌شوند.
روش‌های متفاوتی برای کوچک کردن لابیا مینور وجود دارد. اصلاح لبه آزاد مطمئن‌ترین روشی است که شکلی متقارن و تمیز به دست می‌دهد، به علاوه چون در این روش به بخش‌های باقیمانده لابیا مینور دست زده نمی‌شود، شکل و رنگ طبیعی حفظ می‌شود. جراحی با امواج رادیویی روشی تقریباً بدون خونریزی است که حداقل تروما یا آسیب را وارد می‌کند و دوران بهبود کوتاه‌تری دارد. لبه با ظرافت با نخ‌ قابل جذب بخیه زده می‌شود.
برش مثلثی شکل روش دیگری است که در آن احتمال به جا ماندن چروکی غیرطبیعی روی لابیا مینور زیاد است. تکنیک برداشت بافت پوششی نیز عمل تهاجمی‌تری است که غالباً به اندازه دیگر روش‌ها برای کوچک کردن لابیا موثر نیست.
 

لابیاپلاستی، چیست و چه مراقبت‌هایی دارد؟

دوران بهبود

متخصص از بیمار می‌خواهد که دو هفته و دو ماه بعد از جراحی مراجعه کند. بیمار باید مدتی مرخصی بگیرد. التیام کامل بافت چند ماه طول می‌کشد.
 

مراقبت‌های بعد از عمل عبارت است از

-تمیز و به دور از عفونت نگه داشتن ناحیه واژن
-پوشیدن لباس زیر و شلوار گشاد برای جلوگیری از سایش
-تا چند هفته رابطه جنسی نداشتن
-استفاده کردن از نوار بهداشتی به جای تامپون به مدت چند هفته
البته جراح دستورها و توصیه‌های بیشتری را پس از عمل به بیمار ارائه می‌دهد.
 

اثرهای جانبی لابیاپلاستی

درد، کبودی و ورم تا دو هفته پس از لابیاپلاستی یا جوانسازی واژن طبیعی است. ادرار کردن و نشستن در این مدت احتمالاً ناراحت کننده است، اگر چه می‌توان با مصرف مسکن این عوارض را کنترل کرد.
 

از عوارض نادر لابیاپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

-خونریزی
-عفونت
-بافت همبند
-کاهش حسی ناحیه تناسلی
جراح احتمال بروز این عوارض و اثرهای جانبی و روش درمان آنها را توضیح می‌دهد. بیماران گاهی از نتیجه عمل رضایت کامل ندارند و عمل دوم انجام می‌شود.
 

اقدام لازم در صورت بروز مشکل پس از لابیاپلاستی

جراحی زیبایی گاهی موفقیت‌آمیز نیست و نتایج مورد انتظار را به دست نمی‌دهد. اگر لابیاپلاستی یا جوانسازی واژن انجام داده‌اید و با عوارض روبرو شده‌اید یا از نتیجه رضایت ندارید، با جراح معالج خود مشورت کنید.
 

موارد عدم کاربرد لابیاپلاستی

لابیاپلاستی بر روی دختران جوان‌تر از 18 سال انجام نمی‌شود، چون لابیا در این سن هنوز در حال رشد است و تا بعد از بلوغ و سال‌های اولیه بزرگسالی رشد می‌کند.
 

هزینه جراحی لابیاپلاستی

هزینه لابیاپلاستی به نوع جراحی و هزینه مشاوره و مراقبت‌های پس از عمل بستگی دارد. اگر لب‌های واژن غیرطبیعی باشد، به سلامتی آسیب بزند و باعث ناراحتی بیمار شود، لابیاپلاستی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
 

درد پس از لابیاپلاستی چگونه است؟

به طور کلی درد به دلیل انسداد عصب و تزریق داروی بی‌حسی خفیف است. درد ناچیزی به مدت 18 تا 24 ساعت حس می‌شود. اکثر بیماران پس از این مدت ناراحتی ملایم تا متوسطی را تجربه می‌کنند و با ورمی مواجه می‌شوند که به راحتی با کمپرس سرد و مصرف مسکن کنترل می‌شود. حساسیت تا چند هفته ادامه دارد و معمولاً با مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن برطرف می‌شود.
 

لابیاپلاستی، چیست و چه مراقبت‌هایی دارد؟

آیا پس از لابیاپلاستی جای زخم باقی می‌ماند؟

هر برشی که روی بدن ایجاد شود، نوعی جای زخم باقی می‌گذارد. جای زخم لابیا معمولاً حداقل است، چون برش‌ها کوچک است، بافت لابیا بافتی باریک با خون‌رسانی خوب است و به طور طبیعی ظاهری چروکیده دارد. هدف جراحی لابیاپلاستی نیز حفظ ظاهر طبیعی لابیا است.
 

آیا لابیاپلاستی بر رضایت جنسی اثر می‌گذارد؟

با انجام این عمل زیبایی، اعتماد به نفس برخی بانوان بیشتر می‌شود و کاهش بافت لابیا تجربه جنسی را بهبود می‌دهد. توانایی بیمار در رسیدن به تحریک و ارگاسم کلیتورال کاهش نمی‌یابد، چون دکتر سمامی نهایت دقت را به کار می‌برند تا هنگام جراحی کمترین آسیبی به کلیتوریس (چوچوله) وارد نشود و از این اندام حساس به خوبی محافظت شود.
 

نتایج نهایی چه زمانی قابل مشاهده است؟

نتایج نهایی معمولاً 4 تا 6 ماه پس از جراحی قابل مشاهده است. شش هفته پس از جراحی بخیه‌ها جذب می‌شود و بخش اعظم کبودی و ورم برطرف می‌شود.
 

آیا می‌توان لابیاپلاستی را همزمان با دیگر عمل‌های زیبایی انجام داد؟

بله. بیماران اکثر اوقات ترجیح می‌دهند جوانسازی واژن و لابیاپلاستی را همزمان انجام دهند تا ناحیه تناسلی کاملاً بهبود یابد. به این ترتیب جراحی در یک جسله انجام می‌شود، احتمال بروز عوارض به حداقل می‌رسد و ضرورتی برای تحمل ناراحتی و پرداخت هزینه چند جراحی وجود ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو