واکنش فیلمبردار ایرانی به دریافت جایزه‌ای بین‌المللی

منبع: برترین ها

46

1399/9/2

15:00


مهدی آزادی برنده جایزه اول بخش مستند جشنواره "کمراایمج" گفت: فیلمبردارهای ایرانی بدانند که در کار آن‌ها، نگاه زیبایی شناسانه و درک درست از قصه فیلم، از ابزار و تکنیک مهم تر است.

خبرگزاری ایسنا: مهدی آزادی برنده جایزه اول بخش مستند جشنواره "کمراایمج" گفت: فیلمبردارهای ایرانی بدانند که در کار آن‌ها، نگاه زیبایی شناسانه و درک درست از قصه فیلم، از ابزار و تکنیک مهم تر است.
 

واکنش فیلمبردار ایرانی به دریافت جایزه‌ای بین‌المللی

 
روز گذشته مهدی آزادی برنده جایزه قورباغه طلایی برای فیلمبرداری مستند «یک اسب بیشتر از یک انسان خون دارد» شد. داستان فیلم «یک اسب خون بیشتری از انسان دارد» درباره یک زوج آذری است که تهران را ترک می کنند و به زادگاه ایده آل خود در نزدیکی مرز کشور ترکیه بازمی گردند اما رویای دستیابی به آرامش در دوران بازنشستگی آنها در حالی در هم می شکند که آنها متوجه می شوند که روستای آنها به دروازه قاچاق به اروپا تبدیل شده و همه کسانی که آنها میشناسند، در این ماجرا درگیر هستند. 
 
جشنواره فیلم کمراایمج از رویدادهای سینمایی مورد تایید آکادمی اسکار است و هر مستند کوتاه در صورت کسب جایزه اصلی شاخه بهترین مستند کوتاه این رویداد سینمایی، واجد شرایط رقابت در همین شاخه از جوایز اسکار خواهد شد. 
 
ابن فیلمبردار با اشاره به اینکه تمرکز جشنواره کمراایمج بر فیلمبرداری است، بیان کرد: بسیاری تصور می کنند فیلمبرداری صرفاً یک کار تکنیکی و فنی است در صورتیکه فیلمبرداری به لحاظ زیبایی شناسی یک کار تخصصی و در واقع خودش یک هنر است. 
 
آزادی ادامه‌ داد: من خودم چند سالی است که روی سینمای مستند تمرکز کردم و الان فیلم های مستند در سطح جهانی شرایطی دارند که نمی‌توان هر اثری را به عنوان مستند ارائه کرد؛ چرا که باید ترکیبی از تحقیق و پژوهش و فیلمبرداری و صدابرداری و ... به شکل درست باشد.
 
امروز یکی از مهمترین خصوصیات فیلم مستند در تحقیق و پژوهش دقیق است و جنبه‌های دیگر مثل کارگردانی، فیلمبرداری یا صدابرداری در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. پژوهش این مستند نیز همین شرایط را داشت و نقش فیلمبردار این بود که آن پژوهش را به درستی ثبت کند. البته این فقط مختص سینمای مستند نیست و در سینمای داستانی هم ثبت درست وقایع و مواجهه درست با داستان فیلم تاثیر گذار است و اهمیت زیادی دارد.
 
او گفت: در این فیلم تلاش کردم فضای ترکیب بندی و قاب بندی و ثبت تصاویر با قصه فیلم هماهنگ باشد و الان این جایزه به فیلمبرداران کشور ما می‌تواند انگیزه زیادی دهد چون رقیبانی که در این جشنواره حضور داشتند از ابزارها و تکنیکهای پیشرفته استفاده می‌کنند، اما اگرچه ابزار اهمیت دارد ولی معتقدم به اندازه دید و نگاه زیبایی شناسانده فیلمبردار و درک درست او از فیلم مهم نیست.
 
آزادی که فیلمبرداری مستند "سایه های بی‌خورشید" مهرداد اسکویی را برعهده داشته است، در پایان بیان کرد: در حال حاضر شناخته شده‌ترین مستندساز ایران در دنیا مهرداد اسکویی است که فیلم آخر او را برایش فیلمبرداری کردم و می‌خواهم اشاره کنم که از تجربیاتش استفاده کردم و از بودن در کنار او بسیار آموختم. 
 
مهدی آزادی اخیرا چند فیلم مستند دیگر را هم فیلمبرداری کرده که احتمالا در جشنواره فیلم حقیقت نمایش داده می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو