اصول ساخت گذرواژه قدرتمند برای افزایش امنیت

 اصول ساخت گذرواژه قدرتمند برای افزایش امنیت


منبع: آرگا

80

1399/9/2

15:03


به طور قطع هیچ کس نمی خواهد شخص دیگری به اطلاعات شخصی یا مالی و مواردی نظیر این ها بدون اجازه دسترسی داشته باشد. از این رو باید از هویت دیجیتال خود با ایجاد گذرواژه ای اصولی به خوبی محافظت نمایید. با این مطلب همراه باشید تا اصول ساخت گذرواژه را فرا بگیرید.

با توجه به آماری که سالیانه درباره پسوردهای حک شده منتشر می شود به نظر می رسد بسیاری از افراد در انتخاب گذرواژه، اصولی عمل نمی کنند و جالبتر این که هنوز هم افرادی هستند که از گذرواژه ساده ای مانند ۱۲۳۴۵۶ استفاده می کنند.

آشنایی با اصول ساخت گذرواژه

یکی از روشهای بسیار رایج برای احراز هویت در جهان امروز استفاده از نام کاربری و پسورد با گذرواژه می باشد از این رو انتخاب ، حفظ و نگهداری از رمز عبور برای امنیت اطلاعات اهمیت زیادی دارد و هیچ کاری بهتر از این نخواهد بود که امنیت اطلاعات شخصی و مالی خود را با ساخت گذرواژه ای قوی تقویت نمایید. قطعا هیچ کسی مایل نیست فرد دیگری بدون اجازه به اطلاعات شخصی وی دسترسی داشته باشد. آمارهای منتشر شده سالیانه از هک شدن رمز عبورهای افراد نشان می دهد که آنها در انتخاب گذرواژه اصولی عمل نکرده اند و هنوز هم برخی افراد هستند که از گذرواژه های ساده ای مانند qwerty یا ۱۲۳۴۵۶ استفاده می کنند. از این رو نیاز است با اصول ساخت یک گذرواژه آشنا شوید و داشتن یک رمز عبور قوی می تواند بهترین راهکار برای مبارزه با هکرها باشد.

طولانی باشد

نخستین و مهمترین اصل از اصول ساخت یک گذرواژه ،طولانی بودن آن است چرا که پسوردهای کوتاه خیلی راحت توسط هکرها شکسته می شوند. در واقع طول گذرواژه به شاخص اصلی تری به نام entropy اشاره دارد. به این مفهوم که هر چه گذرواژه کاراکترهای بیشتری را شامل شود هک شدن آن سخت و زمانبر می شود. به این ترتیب از ساخت گذرواژه های کوتاه خودداری کنید.

پیچیده باشد

یک اصل دیگر در ساخت گذرواژه قوی ، علاوه بر طولانی بودن؛ این است که پسورد باید دارای کاراکترهای تصادفی زیادی نیز باشد تا پیچیدگی آن نیز بالاتر رود. به این مفهوم  که گذرواژه ای که شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و سمبلها باشد پیچیده تر شده و این پیچیدگی کمک می کند که به آسانی حس زده نشود. ضمنا از بکار بردن نام همسر، تاریخ تولد و مواردی نظیر این در ساخت گذرواژه پرهیز کنید.

در حافظه شما ثبت شود

تا اینجا دو اصل مهم از اصول ساخت گذر واژه بیان شد اما مسئله ای که حائز اهمیت می باشد این است که گذرواژه انتخابی شما طوری باشد که در حافظه تان ثبت شود و بتوانید آن را به خاطر آورید. و ضمنا  نیازی به یادداشت کردن یا گفتن به کسی را نداشته باشید.

امکان بازیابی داشته باشد

در این مورد اطمینان حاصل کنید که در تنظیمات حساب کاربری روش بازیابی گذرواژه شما در دسترس است . منظور از امکان بازیابی رمز عبور، سوال امنیتی، ایمیل یا شماره موبایلی می باشد که هنگام ساخت حساب کاربری برای بازیابی گذرواژه وارد نموده اید. سعی کنید از بکار بردن اطلاعات شخصی مانند رنگ مورد علاقه، سال تولد و کلا پاسخهای کوتاه به سوالات خودداری کنید.

شامل اسامی شخصی نباشد

 انتخاب اسامی فرزندان، فیلم مورد علاقه و … در ایجاد گذرواژه به آسانی قابل حفظ کردن بوده تا پسوردتان را فراموش نکنید ولی این امر موجب می شود گذرواژه شما به راحتی هک شود. هکرها با مراجعه به پروفایل رسانه های اجتماعی شما خیلی ساده این عبارت را به دست می آورند. نخستین چیزی که هکرها در ورود به حسابتان تست می کنند همین اطلاعات شخصی می باشد. از این رو در به اشتراک گذاشتن اطلاعاتتان به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی دقت داشته باشید.

عدم استفاده مشترک برای همه حسابها

یک دیگر از اصول ساخت گذر واژه این است که اگر از پسورد مشابه در سایتهای مختلف استفاده کنید امنیت گذرواژه را کاهش می دهید. چنانچه یک هکر پسورد شما را برای یک سایت به دست بیاورد خیلی راحت می تواند بیشتر حساب هایتان را هک کند. به این ترتیب هم از گذرواژه ای قوی استفاده کنید و هم برای هر حساب کاربری یک گذرواژه تعیین کنید.

 تغییر دوره ای گذرواژه

به طور منظم پسورد خود را تغییر دهید چرا که کیفیت گذرواژه ها در طی زمان کمتر می شوند و هر اندازه پسوردی بیشتر در حال استفاده باشد هکرهای بیشتری نیز باید تلاش نمایند که آن را هک کنند. با تغییر گذرواژه خود را یک گام جلوتر از مجرمان سایبری قرار می دهید.

احراز هویت دو مرحله ای

با توجه به پیشرفت روزبروز امنیت دیجیتال احراز هویت چند عاملی نیز به عنوان یک راهکار بالقوه به وجود آمد. در احراز هویت دو مرحله ای نیاز است که هم برای یک حساب کاربری گذرواژه داشته باشید و هم دستگاهی داشته باشید که به طریقی از روشهای مختلف لینک شده باشد. به طور مثال بعد از تایپ رمز عبور برای وارد شدن به حساب کاربری تان یک کد به موبایل شما ارسال خواهد شد تا آن کد را برای ورود به سایت استفاده کنید.

عدم ذخیره کردن یا به اشتراک گذاشتن گذرواژه

به هیچ وجه پسوردهای خود را ذخیره نکرده و اگر از یک کامپیوتر مشترک استفاده می کنید گزینه «مرا به خاطر داشته باش» را فعال نسازید. در ضمن توصیه می شود در سیستم های عمومی و مشترک به حساب های شخصیتان وارد نشوید. نکته دیگر این که گذرواژه خود را به اشتراک نگذارید مگر این که به فرد مدنظر اعتماد داشته باشید. ضمنا اگر فهرستی از گذرواژه ها دارید آن را در گوشی یا رایانه تان ذخیره نکنید. چرا که دستگاه های الکترونیکی امکان هک شدن را داشته و به صورت بالقوه تمام حساب های شما در معرض خطر قرار می گیرد. در صورت لزوم می توانید از قلم و کاغذ بهره گرفته و لیست را در مکان امنی قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو