اعلام مرمت بادگیرهای نماد تاریخی یزد

منبع: همگردی

47

1399/9/2

16:30


ایسنا/ براساس سخنان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد، مرمت بادگیرهای نماد تاریخی یزد انجام شد.

بادافره نماد تاریخی یزد مرمت شد

محمدرضا فلاحتی اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکسهای هوایی سال 1335، دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچخماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و رسیدگی نشدن، در گذشته تخریب شده است.

او این بادگیرها را از قدیمی ترین بادگیرهای یزد عنوان و اظهار کرد: عملیات عمرانی این طرح توسط نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی یزد و به صورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزای بادگیر براساس مستندات و شواهد گذشته انجام شده است.

فلاحتی ادامه داد: این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و قدیمی ترین بنای میدان است که قدمت آن به قرن نهم هـجری قمری باز می گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد در پایان تصریح کرد: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق بوده و از ساختمانهای مقرنس کاری شده تشکیل شده است. گنبد بنا هم با کاشی سبز رنگ تزئین شده و پیرامون آن نیز کتیبه ای به خط کوفی قرار دارد. این مسجد تاریخی در سال 1314 به شماره 247 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اعلام مرمت بادگیرهای نماد تاریخی یزد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو